Luksusbil? Nei, dette kommer i den rimeligste modellen

Ambisjonen er klar: Mercedes har tenkt å heve lista i segmentet når de kommer med sin nye A-klasse.
Ambisjonen er klar: Mercedes har tenkt å heve lista i segmentet når de kommer med sin nye A-klasse.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes gir oss en smakebit på helt nye A-klasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste årene har de mindre bilene fått stadig mer utstyr, luksus – og bedre kjøreegenskaper.

Bilklassen var tidligere preget av at mye handlet om å gjøre det billigst mulig. Slik er det ikke lenger. I takt med at mange kunder ønsker seg mindre biler uten å måtte gi avkall på moderne utstyr og komfort, har bilprodusentene hevet lista.

Det får vi ikke minst et godt bevis på når Mercedes nå akkurat har vist fram interiøret i nesten generasjon av innstegsmodellen A-klasse, for øvrig den fjerde i rekken.

Startet som en særing

Da Mercedes lanserte første generasjon A-klasse, var det etter store diskusjoner innad om Mercedes virkelig burde lage en liten bil.

Slik ser første generasjon A-klasse ut.
Slik ser første generasjon A-klasse ut.

De endte opp med å helt bevisst gjøre bilen temmelig forskjellig fra konkurrentene. Med spesielt design, høyreist karosseri og en unik gulvkonstruksjon, der girkasse og motor skulle skli under passasjerene ved en kollisjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter det har A-klasse nærmet seg konkurrentene for hver generasjon. Nå er den i praksis en direkte konkurrent til biler som BMW 1-serie, Audi A3 – og til en viss grad VW Golf, for å nevne noen.

Les også: Klikk her for å lese mer om første generasjon A-klasse

Elementer fra E- og S-klasse

Det nye interiøret i A-klasse viser at Mercedes nå virkelig slår på stortromma. Dette minner mye om da de lanserte siste generasjon E-klasse. Den kom med et interiør som plutselig fikk konkurrentene til å se både konservative og litt gammeldagse ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå gjør Mercedes det samme med innstegsmodellen sin. Her kjenner vi igjen flere elementer fra de største og dyreste modellene deres, blant annet luftdysene fra E-klasse Coupe. Og multifunksjonsrattet, det kommer fra flaggskipet S-klasse!

Det er høy digital-faktor over dashbordet, samtidig som materialkvaliteten skal være svært høy, i alle fall på de mest påkostede utgavene. For første gang kan du nå få kjøling i setene på en A-klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: E-klasse: Terningkast 6 fra Mercedes

(Saken fortsetter under)

Nyutviklede seter er på plass, nå også med kjøling.
Nyutviklede seter er på plass, nå også med kjøling.

Skal bli til åtte biler

Mercedes har tatt utgangspunkt i at kjøperne av A-klasse er yngre enn de som kjøper de øvrige modellene deres. De er også mer opptatt av utstyr og tilvalg i interiøret enn gjennomsnittskjøperen. For mange er dette viktigere enn størst mulig motor. Derfor skal de nå få svært mye å velge mellom.

Nye A-klasse skal debutere på bilutstillingen i Geneve i mars, neste år. Og her er det ikke bare snakk om én bil. Det vi kan kalle «A-familien» skal inneholde hele åtte ulike modeller. Dette viser igjen hvor sterkt fokus de tyske bilprodusentene har på nisjer. De følger hverandre tett, og er til stede i langt flere bilklasser enn tidligere.

Les også: Nå vil Mercedes gjøre som alle andre

(Saken fortsetter under)

En av mange lekre detaljer i interiøret. Det er ikke mange år siden dette hadde vært ganske utenkelig på en småbil.
En av mange lekre detaljer i interiøret. Det er ikke mange år siden dette hadde vært ganske utenkelig på en småbil.

Større bagasjerom

Bortsett fra interiørbilder, har Mercedes også sluppet litt informasjon om bagasjerommet. Her har ikke A-klasse vært blant de største i klassen til nå. Men i neste generasjon øker det i alle fall litt, 29 liter ekstra. Det betyr bagasjeromsvolum på 370 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen på nykommeren vet vi foreløpig ikke noe om. I dag starter rimeligste A-klasse på 286.000 kroner her hjemme. På grunn av den tøffe konkurransen i denne klassen, kan Mercedes neppe øke prisene mye, selv om den nye utgaven både blir litt større og får mer utstyr.

VIDEO:Mercedes EQA kan bli Mercedes' neste bestselger i Norge

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no