Tre bilmerker du kan gjøre kupp på

Fiat er blant bilmerkene som virkelig har havnet i bakleksa i Norge. I bruktmarkedet betyr det mulighet til svært gode kjøp.
Fiat er blant bilmerkene som virkelig har havnet i bakleksa i Norge. I bruktmarkedet betyr det mulighet til svært gode kjøp.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er det bare å prute!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal du gjøre et skikkelig kupp på bil, da skal du velge noe annet enn det "alle andre" vil ha. Du skal gå for merker som ikke topper ønskelista hos så veldig mange, og modeller som de aller fleste har glemt.

De behøver slett ikke være ukurante av den grunn. Men det er nå en gang slik i bilmarkedet at noen stikker av med det meste av både salg og oppmerksomhet, mens andre havner i skyggen og blir glemt.

På årets store handledag har vi plukket ut tre merker som gir deg mye bruktbil for pengene, og hvor det virkelig er mulig å gjøre kupp.

1. Fiat

Det begynner å bli veldig lenge siden Fiat solgte særlig med nybiler i Norge. Flere importører har forsøkt seg. Noen har klart å selge et visst volum en liten periode, så har det stoppet opp igjen.

Saken fortsetter under bildet

Fiat Bravo hører hjemme i Golf-klassen og er en kurant bil, selv om salget mildt sagt har vært beskjedent.
Fiat Bravo hører hjemme i Golf-klassen og er en kurant bil, selv om salget mildt sagt har vært beskjedent.

De siste årene har det også vært veldig dårlig med nye modeller fra italienerne. Fiat har havnet i bakleksa, så langt i år er det solgt 126 eksemplarer i Norge. Mens bestselger-merket VW til sammenligning har solgt 19.806...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiat har også i mange år slitt med et frynsete rykte, men i alle fall de siste årene har det vært ufortjent. Bilene er helt kurante, noen har til og med litt særpreg. Det gjelder spesielt lille og sjarmerende 500, bare så synd at Fiat har latt den leve altfor lenge. I praksis er den nå frakjørt som nybil.

Nå forsøker de seg på nytt Fiat-comeback i Norge

Mobilen ringer ikke...

Ute i bruktmarkedet er det 600-700 bruke Fiater å velge mellom. En av dem du kan gjøre veldig gode kjøp på, er Golf-rivalen Bravo. Her kan du få en 2010-modell med helt kurant kilometerstand fra rundt 50.000 kroner. Den noe mindre Punto Evo ligger i samme prisklasse, mye bil for pengene!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiat-forhandlerne gjør det de kan for å holde bruktprisene oppe. Men det bør være prutningsmonn hos dem også. De virkelig kuppene gjør du nok hos privatpersoner som har lagt ut Fiaten sin til salgs, og sitter og lurer på om det er noe galt med mobilen, ettersom den aldri ringer...

Artikkelen fortsetter under annonsen

2. Chevrolet

Når vi sier Chevrolet, tenker du kanskje på digre amerikanske biler? Det stemmer naturligvis, men Chevrolet er også noe mer. For noen år tilbake kjøpte nemlig Chevrolets moderselskap General Motors (GM) opp et koreansk bilmerke som het Daewoo. Og for å få fart på sakene der, mente noen i GM-styret at det var en god ide å omdøpe dette merket til Chevrolet.

Saken fortsetter under bildet

Markedet for crossovere har økt kraftig de siste årene, men Chevrolet Trax har ikke fått være med på festen. Chevrolet ble nemlig trukket ut av det europeiske markedet for fire år siden.
Markedet for crossovere har økt kraftig de siste årene, men Chevrolet Trax har ikke fått være med på festen. Chevrolet ble nemlig trukket ut av det europeiske markedet for fire år siden.

Disse bilene kom også til Europa og Norge, og solgte i perioder brukbart. Men for fire år siden kom nyheten fra klar himmel: GM hadde besluttet å trekke Chevrolet ut av Europa og stoppe salget av alle modeller.

Les mer: Importøren visste ingen ting da beskjeden kom

Kurant crossover

Du kan altså ikke lenger kjøpe koreanske Chevroleter som nybiler i Norge, men i bruktmarkedet lever de videre.

En av de mest kurante er crossoveren Trax. Dette er søstermodellen til Opel Mokka og har mye velprøvd teknikk. Bilen er lettkjørt og ganske sjarmerende. Og prisene har falt betydelig. Her får du nå 2013/2014-modeller med lav kilometerstand til godt under 150.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De rimeligste har forhjulstrekk, men det koster ikke veldig mye mer for et eksemplar med 4x4.

Artikkelen fortsetter under annonsen

3. Saab

Det en gang så stolte bilmerket fra vårt naboland i øst gikk konkurs i 2011, etter en lang periode med store problemer. Det betyr i praksis konkursrabatt på bruktbilene. Merker som har blitt borte, blir nesten uten unntak oppfattet som ukurante av mange. Det er bra for deg som har lyst til å kjøpe.

Saken fortsetter under bidlet

Storbilen 9-5 var modellen som skulle redde Saab, det klarte den imidlertid ikke.
Storbilen 9-5 var modellen som skulle redde Saab, det klarte den imidlertid ikke.

Det ligger rundt 400 Saaber ute til salgs nå. 9-3 er volummodellen, men det er også mye å velge mellom av den større 9-5.

Saab ventet altfor lenge med å komme med denne: 9-3 XWD.
Saab ventet altfor lenge med å komme med denne: 9-3 XWD.

Mest kurante 9-3 er nok stasjonsvogna Sport Combi, med enten 1,9-liters diesel eller 2-liter bensin. Her har vi sett noen virkelig gode kjøp de siste årene. Du får 2007/2008-modeller fra rundt 50.000 kroner og oppover. Hvis du vil dra på litt, kan du få samme bil med 4x4, økt bakkeklaring og stor motor, til under 200.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er Broom-guttas beste Saab-minnner

Prisene varierer mye

Av 9-5 finnes det noen eksemplarer av andre generasjon, som Saab såvidt rakk å sette i produksjon før de gikk konkurs. Her starter prisene nå på rundt 175.000 kroner for en 2011-modell. Da kjøper du også det som kommer til å bli en framtidig klassiker.

Første generasjon får du for alt fra vrakpant, til 150.000 kroner. For 60.000 kroner får du stor stasjonsvogn med bra utstyrsnivå.

Prisene på brukt Saab varierer mye. Biler som appellerer til entusiastene (som det er ganske mange av) holder seg brukbart. For de øvrige bilene er det kun én ting som gjelder for selgerne: Lav pris. Det er naturligvis gull verdt for deg som er ute etter å få mye bil for pengene. Her er det bare å være kresen. Finn en bil som er godt tatt vare på og som er fulgt opp med servicer. Og så kan du begynne å prute!

Saken er først publisert på Broom.no