Jo – det kan faktisk koste 7.000 kroner å bytte lyspærer på bilen

Å bytte lyspærer på bilen er ikke hva det en gang var. Nytt og avansert lysutstyr gjør at det kan bli en svinedyr affære. Illustrasjonsbilde.
Å bytte lyspærer på bilen er ikke hva det en gang var. Nytt og avansert lysutstyr gjør at det kan bli en svinedyr affære. Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan du få deg en kostbar overraskelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I " Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

K jære Broom, nå trenger jeg ett godt råd. I sommer kjøpe jeg en brukt BMW 735 og så langt har alt vært fryd.

Forleden la jeg merke til at høyre og venstre lykt hadde ulik lysstyrke. Jeg dro derfor til verkstedet.

Der får jeg beskjed om at ene pære er sprukket og derfor lyser dårlig. De gir beskjed om at jeg bør bytte begge pærene. Hvilket er greit nok. Inntil de gir meg prisen.

Det blir 6800 kroner takk! Nesten 7000 spenn!!!! For å si det slik – jeg kjører fortsatt med ulik lysstyrke.

Hva vil dere i Broom anbefale meg å gjøre her?

Mvh. Lars Ivar

Benny svarer:

Heisann – dette var sannelig en frisk pris og jeg forstår at du reagerer på den.

Noen ting var enklere før. Da kunne man kjøpe alminnelige H4-pærer som passert de fleste biler til 45 kroner stykket og man byttet begge selv på under 5 minutter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men bilene blir mer og mer avanserte. Det gjelder ikke minst lys-utrustningen. Her har du sikkert xenonlamper og pærer som er vanskelige å komme til.

Jeg har faktisk vært borti noen få ganger at selve glasset på xenonpærene sprekker. Dette kan ofte være ørsmå sprekker, som knapt er synlige med det blotte øyet.

Det som gjør at xenonpærer lyser så godt, er at de er fylt med ionisert xenongass under høyt trykk. Med sprekk i pæreglasset, forsvinner gassen – og mye dårligere lys blir resultatet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Xenonpærer er dyre på grunn av en noe komplisert oppbygging. Ikke nok med det – ofte må man faktisk skifte begge på grunn av at det kan bli ”fargeforskjell” på ny og gammel pære.

Les også: Slik får du godt lys på gammel bil

Kan være mye jobb å skifte

I tillegg kan det faktisk være mye jobb å bytte de. Jeg husker fra tiden jeg jobbet i bilbransjen at på noen Cadillac-modeller var faktureingstiden (oppgitt fra fabrikk) for å bytte hovedlyspærer 4 timer. Man begynte med å demontere fangertrekket ... Med dagens timepriser så renner pengene fort da.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet et at man står der med en saftig regning for det som kanskje i utgangspunktet oppleves som en filleting.

Hvor mye jobb det er å skifte pærer på din bil vet jeg ikke, men jeg vil tro at det finnes billigere pærer til din bil også og at du kan spare en del på det.

Det finnes ”Kina-pærer” som koster fra rundt 300-lappen pr. stk. Hvordan kvaliteten på disse er kjenner jeg ikke til. Men jeg vet at Philips har uoriginale pærer til en del biler også til rundt tusenlappen. Disse har jeg brukt selv og de var bra.

Men biler som var tidlig ute med xenon hadde noen ganger skikkelig sære pærer. De kan nok koste en del. Noen bytter også selve "tenneren" (mange pærer har innebygget tenner også) når de bytter xenonpærer for sikkerhets skyld. Det koster en del ekstra. Sikkert for å unngå evt. reklamasjoner og omarbeid i etterkant. Var det med i tilbudet du fikk?

Jeg tror nok at om du sjekker litt rundt kan få gjort dette billigere enn det verkstedet du har vært i kontakt med tilbyr deg. Så sjekk litt rundt blir mitt råd til deg.

Lykke til!

Fortvilet Mercedes-eier: Hele motoren må byttes

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Saken er først publisert på Broom.no