Vinteren er her – fram med sportsbilen

Hvem har sagt at Porsche ikke skal brukes på vinteren? Klart den skal! Broom har testet nye 911 Carrera 4 på is og snø - og asfalt, selvsagt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ikoniske sportsbilen Porsche 911 lar seg på ingen måte hindre av norsk vinter. Vi har testet den på snø og is - og asfalt!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har du først kjørt Porsche 911, blir ikke livet helt det samme etterpå.

Det fortalte Broom-Benny meg, før jeg for første gang la ut på tur i hans 1990-modell 911 for noen år siden.

Det hadde han helt rett i. Noen år senere kjøpte jeg meg min egen brukte 911. Dagen jeg plukket opp den vil jeg aldri glemme.

Men det er naturligvis noe annet å kjøpe en helt ny bil. Skal du ha 911 er inngangsbilletten en Carrera. Men nordmenn skal ha firehjulsdrift og automatgir (ja, også på Porsche 911), så da er det Carrera 4 DKG som gjelder. Og akkurat den er det vi har testet. På skikkelig vinterføre!

(Saken fortsetter under)

– Sleng på noen familiemedlemmer og du har årets julekort, var sjefens kommentar, da jeg sendte han dette bildet.
– Sleng på noen familiemedlemmer og du har årets julekort, var sjefens kommentar, da jeg sendte han dette bildet.

Hva er nytt?

Denne gangen har vi testet innstegsmodellen – med firehjulsdrift. Carrera 4. Her får du 370 hk, levert fra en boxermotor med turbo. Jepp, selv innstegsmodellen har turbo.

0-100 km/t tar 4,3 sekunder, og Porsche har ikke fartssperre. Så her butter det ikke før speedometeret viser 290 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er styrker og svakheter her?

Porsche 911 trenger såvisst ikke de største motorene for å være morsom. Innstegsmodellen gjør jobben helt utmerket.

Den heltrukne baklyset gjør at du litt lettere kan se at dette ikke er en 10 år gammel bil.
Den heltrukne baklyset gjør at du litt lettere kan se at dette ikke er en 10 år gammel bil.

Oppskriften med motoren montert like over bakakselen og et perfekt avstemt understell fungerer som den skal. Men styringen føles faktisk litt lett noen ganger, også i Sport-modus. Den kunne gjerne vært litt mer vektet.

Carrera 4 mangler litt av råskapen vi er blitt vant med fra for eksempel 911 Turbo S og GTS-utgavene. Du må jage den litt mer for å få ønsket respons.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men når det er sagt: Forbikjøringer er en fryd! Vri menyhjulet på rattet over i Sport/Sport+ og trykk på boost-knappen, og før du har rukket å si «hold deg fast», så er du forbi. Moro!

Langkjøring er en fryd – også på vinterføre. 911 ligger fjellstøtt på veien – godt hjulpet av både firehjulsdrift og assistentsystemer. Hvis du styrer unna Sport-innstillingene, er dessuten komforten høy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som vanlig er 911 ingen plassmester, så baksetene er strengt tatt symbolske. Du får plass til en kompakt koffert og en bag i bagasjerommet foran.

Les også: Dette var bilen drømmedama skulle hatt

(Saken fortsetter under)

Interiøret oser av kvalitet og premium. Men det er flere fysiske knapper i midtkonsollen enn vi er vant med på nyere biler.
Interiøret oser av kvalitet og premium. Men det er flere fysiske knapper i midtkonsollen enn vi er vant med på nyere biler.

Hva koster den?

Porsche er ikke billig. Punktum. Innstegsmodellen letter deg for 1,3 millioner kroner. Det er mye. Skal du ha 4S, slik at du får 50 hk til og kapper 0,3 sekunder på tiden opp til 100 km/t, må du ut med rundt 150.000 kroner til.

Men for å sette det i perspektiv: Toppmodellene, Turbo S, GT3 og GT2 RS, koster fra henholdsvis 2.184.000, 2.179.000 og 3.358.900 kroner. I forhold til disse, blir Carrera 4 rene billigbilen.

Testbilen med utstyr, ender på drøyt 1,7 millioner kroner.

Les også: Det er mange grunner til at dette bilkjøpet er en dårlig idè

(Saken fortsetter under)

Porsche kan dette med spoilere. Den kan naturligvis legges ned – men det ser barskere ut med den oppe.
Porsche kan dette med spoilere. Den kan naturligvis legges ned – men det ser barskere ut med den oppe.

Hvem er konkurrentene?

Det er ikke så mange naturlige og sammenlignbare konkurrenter til 911 Carrera 4, som har firehjulsdrift, rundt 400 hk og en prislapp på 1,3-1,5 millioner kroner. For eksempel koster Audi RS5, som jo har betydelig større motor, 300.000 kroner mindre. BMW M4 er også billigere, men har ikke 4x4.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Porsche 911 Carrera 4

Motor: 3-liter, 6 syl. boxer

Effekt: 370 hk / 450 Nm

0-100 km/t: 4,3 sek.

Toppfart: 290 km/t

Forbruk: 0,77 l/mil

Bagasjerom: 125 liter

Vekt: 1.500 kg

Lengde x bredde x høyde: 449 x 185 x 129

Pris: Fra 1,3 millioner kroner

Pris testbil: 1.723.300 kroner

Ferrari, Aston Martin og Lamborghini har ikke noe som er direkte sammenlignbart.

Vil naboen bli imponert?

Klart det! Hvis han eller hun sier noe annet, så lyver de. 911 er noe helt spesielt, og når ut til både unge og gamle, menn og kvinner, rik og fattig. De vil kanskje ikke vite om den er ny eller gammel, for designet er jo omtrent helt likt. Men 911 er 911. Ferdig snakka.

Les også: Roadtrip i brukt Porsche: Slik fikk vi en bilopplevelse som aldri blir glemt

Broom mener:

Om du ikke nødvendigvis må ha råskapen som de dyrere modellene gir deg, så er Carrera 4 et svært godt alternativ. Kjøreegenskapene du er vant med hos Porsche er jo på plass, her også.

Firehjulsdriften gjør den litt mindre underholdene når du skal kjøre aktivt, men i hverdagen er det gull verdt. Ikke minst om vinteren. Og vær så snill, ikke kjøp en slik bil for å ha den stående i garasjen halve året. Porsche er en bruksbil!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Visste du at...

– Den aller første VW Bobla ble bygget hjemme i villaen til selveste Ferdinand Porsche

– Sort, rød og hvit er de mest populære fargene blant Porsche-kjøpere

– De elektriske-, 18-veis justerbare- adaptive sportssetene med minne koster 38.000 kroner ekstra!

Les også: Porsche 991 GT3: Det er denne enden de fleste får se

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no