Denne måten å lade elbilen på er lysår unna
Hvorfor bruke lang tid på å finne et sted å lade elbilen, når du kjører forbi stikkontakten flere ganger?
For å bane vei for elbilenes frammasj i samfunnet, graves det opp veier, lages nye koblinger mellom ladestasjonene og strømnettet og det installeres dyre og svære offentlige ladeceller. Men hva om man kunne konvertere den nærmeste gatelykta til et personlig kraftverk?
Påfyll fra gatelys
Den engelske energileverandøren OVO og tyske Ubitricity planlegger nå i samråd med bystyret i London å få laget et nettverk med 50 ladekontakter ved å ganske enkelt "hacke" gatelykter som befinner seg i nærheten av en parkeringsplass.
Konseptet kalles "SimpleSocket" og kan potensielt sett installeres hvor som helst, så lenge det er tilgang på strøm fra en strømkilde.
– Vi er stolte over å være de første innen denne bransjen til å levere noe slikt, sier grunnleggeren av Ubitricity Knut Hechtfischer til AFP.
Overskuddsenergi
De fleste gatelys idag benytter lysstoffrør eller halogen- og natriumdamplamper for å gi et større lysutbytte per watt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenForslaget er nå å omgjøre lampene så de bruker mer energieffektiv LED-lys. Dette vil gjøre at hver gatelykt har energi til overs, som potensielt kan brukes til å lade en elektrisk drevet bil. Forutsetningen er at bileieren har den rette ladekabelen.
For å benytte seg av strømnettet må man skaffe seg en spesialkabel fra OVO, som har en integrert strømmåler bygd inn. Det vil gjøre det mulig for selskapet å fakturere brukerne for deres strømforbruk på månedlig basis.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBakgårdslading
– Flesteparten av innbyggerne har ikke mulighet til å parkere utenfor gata for å lade elbilene sine. gatelykter med skreddersydd ladeteknologi gir førere muligheten til å lade bilene sine nærmere der de bor, samtidig som det bidrar til å senke luftforurensningen i London, sier Gerard Hargreaves, styreleder i Chelsea Council for Transport, til AFP.
Artikkelen fortsetter under annonsenPetter Haugneland er kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening. Han mener ladeløsningen ikke er et fullstendig drømmescenario.
– Noen steder kan det nok ha noe for seg, men stort sett vil det være mer hensiktsmessig å sette opp dedikerte ladestasjoner etter vår vurdering, sier han til ABC Nyheter.
– Hvis det skal være et poeng må lyktestolpene stå rett plassert i forhold til parkeringsplassene slik at ladekabel ikke sperrer og det må være nok strøm tilgjengelig for å lade elbiler.
Likevel er ordningen fortsatt på et veldig tidlig stadium og arbeidet med å prøve ut lyktestolpene i bysentrum av London er ikke forventet å være ferdig før utgangen av januar 2018.