Du kan bruke mobilen – også når det smeller

Digital skademelding er på vei inn, her kan uhell enkelt rapporteres inn via mobilen.
Digital skademelding er på vei inn, her kan uhell enkelt rapporteres inn via mobilen. Foto: Coloubox/Tryg.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så enkelt kan det faktisk gjøres.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skademeldingsskjema er noe de aller fleste av oss har liggende i hanskerommet. Forhåpentligvis får vi aldri bruk for det. Men hvis ulykken er ute, er dette et viktig skjema for å kunne dokumentere hva som egentlig har skjedd.

Men nå skjer det faktisk ting på dette området også. Forsikringsbransjen er på vei over til digitale løsninger. Og ifølge forsikringsselskapet Tryg er den gamle skademeldingen på vei ut, i ekspressfart.

I løpet av sekunder

For to måneder siden lanserte de en ny, digital skadebehandling. Nå har så mye som 20 prosent av deres bilkunder tatt i bruk denne.

– Vi sparer både tid og penger på at kunden fyller ut en elektronisk skademelding i stedet for det gamle papirbaserte skjemaet. Alle er overrasket over hvor enkelt det nå er å melde en skade og hvor rask og ikke minst tydelig informasjon de får tilbake. Det hele skjer i løpet av sekunder, sier Svein-Arne Kausland, Skadedirektør i Tryg Forsikring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Påstår at UP skadet bilen – og ikke ville skrive skademelding

Trygt og enkelt

Den helautomatiserte skademeldingen lar kunden selv styre alt i forbindelse med skade på sin bil. Fra mobilen kan brukerne oppgi hva som har skjedd og hvor bilen er skadet. Så kan de i ro og mak velge verksted og sikre seg en passende leiebil.

– Vi er stolte over å være et av de ledende forsikringsselskaper i verden innen helautomatisk skadeoppgjør. Vi tilbyr kundene enkle og intuitive løsninger samtidig som vi ivaretar kvaliteten i vår saksbehandling. Det er trygt og enkelt og responsen fra fornøyde kunder har vært strålende, sier Kausland, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Starter med mindre hendelser

Tryg har en målsetting om at all skadebehandling skal kunne foregå digitalt innen 2020. Den digitale plattformen utvikles av selskapet selv. En fullverdig løsning vil i tillegg bety at de kan yte bedre kvalitet for de med større og mer omfattende skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Samtidig skal vi ha god tilgjengelighet på telefon for de av oss som ønsker personlig kontakt. Hittil ser vi at bilsaker med selvforskyldte småbulker, tapte bilnøkler samt kollisjoner der partene er enige om hendelsen, blir digitalt skademeldt. Men vi har lagt til rette for at alle typer skade skal kunne meldes digitalt, sier Kausland.

Dettte bør du gjøre ved skade

  • Sett på varsellys
  • Bruk refleksvest
  • Ved sterk trafikk, om mulig la barn vente i bilen
  • Sett ut varseltrekant og flytt kjøretøyene slik at annen trafikk kan passere
  • Pust med magen og stress ned/ forsøk å ha et nøkternt forhold til hendelsen – ofte er det kun materielle skader - som kan erstattes
  • Ved personskade, kontakt lege og eventuelt politi
  • Ta bilder og video av skader/skadested
  • Ta kontakt med ditt forsikringselskap

Les også: Her er Norges morsomste skademeldinger