Meny

Kul bil – men ikke så lett å skjønne hvem som skal kjøpe den

Lexus LC 500 / 500 byr ikke bare på mye design. Den byr på mye kjøreglede også.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ny designbombe fra Lexus.

– Dette er ikke en hardcore sportsbil, beregnet på banekjøring. Dette er derimot en ekte Grand Tourer, sier Lexus´ utsendte.

Vi er i Italia på lansering og prøvekjøringen av nye Lexus LC 500 og 500h.

En Grand Tourer er en bil som er beregnet på å flytte folk og bagasje på en komfortabel, rask og elegant måte over lengre strekninger – i høy hastighet.

Dermed er premissene satt. De står i stil med oppgaven vi skal løse. Den er som følger: Kjør fra Milano til München i Tyskland. Det vil si nordover over diverse Alpepass og gjennom Sveits og Østerrike, til Tyskland. To dager har vi til rådighet med overnattig omtrent halvveis.

Kjøringen skal foregå på alt fra motorvei og Autobahn med fri fart, til svingete småveier rundt innsjøer og forbi diverse turistattraksjoner. En ekte GT-reise med andre ord. Og dermed helt perfekt for test av Lexus LC 500 / 500h. Ref Lexus-mannens ord.

Det finnes nok de som får verre oppdrag på jobben enn å kjøre en så kul bil fra Milano til München. Så ser ikke Broom-Benny direkte misfornøyd ut heller, da.

Hva her vi her?

For å begynne med bilen først: Lexus LC finnes i to varianter. En 500h hvor "H-en" står for hybrid. Den drives av en 3,5-liters V6 bensinmotor og er i tillegg en batteripakke og en elmotor. Den er ikke ladbar. Samlet effekt er på 359 hestekrefter. Prisene i Norge starter på 1.079.400 kroner.

Den andre som heter bare 500 har en god gammeldags 5-liters V8 motor, en helt ny 10-trinns automatgirkasse og yter ubeskjedne 477 hestekrefter. Nok til å sende vogna fra stillestående til 100 km/t på 4,7 sekunder, som er 0,3 sekunder kjappere enn det hybriden klarer.

I de fleste landene koster LC 500 og 500h det samme. Og de to modellene er forventet å selge omtrent 50/50. Med de norske avgiftene så ser regnestykket annerledes ut. For V8-eren må man betale 340.000 kroner mer. Det er kun avgifter. Det gjør nok at hybridutgaven blir den som skal selge her hjemme. Differansen er tross alt en Toyota Prius...

Les om førsteinntrykket av Lexus LC her

Dette er vår fargefavoritt. Lexus LC er lekker i rødt.


Går den bra?

Dag én av reisen starter med LC 500h. Vi følger A9 og E35 forbi Chiasso og Sant Antonio. Slett ikke noen dårlig rute oppover den grønne og frodige dalen i vakkert høstvær og blå himmel.. Før vi tar fatt på svingene opp Sant Bernard-passet. Man lar seg lett imponere over hvor fin veien er opp det vakre passet.

Vi lar oss også imponere over bilen. Vektfordeling på 49/51 gir god balanse. Setene er gode, dempingen sporty fast, men allikevel komfortabel. Styringen er lett og presis og selv med 21-tommers hjul er støynivået behagelig lavt i coupeen.

Nye, kule biler og gammelt hotell i Flims.

Etter en del timer bak rattet når vi den lille alpebyen Flims.

Dagen etter byttes den røde Lexus LC 500h hybriden ut med en gul som bare heter LC 500. Det vil si med 5-liters V8-motor og den helt nye 10-trinns automatgirkassa.

Du kjenner det med en gang. Denne bilen er mer distinkt og kompromissløs. Lydebildet er et helt annet – og skaper ståpels umiddelbart!

De er vel unødvendig å si at den er sterk og rask. Girkassa er kjapp og presis, men tuller det til ved et par anledninger. Vi antar at det bare er en barnesykdom...

Det er liten tvil om at V8-eren er mest morsom. Om den er verdt prisforskjellen på 340.000 kroner i forhold til hybriden må bli opp til hver enkelt, men vi mener det.

Gubben hadde fire eksosrør og AMG-emblemer på bakluka. Han var ikke god å skubbe seg på, selv for en med V8-er under panseret...

Ut fra en rundkjøring ett eller annet sted i Sveits ligger vi plutselig bak en kar i en hvit og litt anonym Mercedes i det landeveien strekker seg snorrett bortover. Vi gir gass og V8-eren under panseret våkner til liv med et dypt brøl...

Da våkner Mercedes-eieren også. Gubben har Mercedes CLA med fire eksosrør og AMG-logo på bakluka. Han er ikke god å skubbe seg på, selv for en med 5-liters V8-er mellom forskjermene...

Bilene følger hverandre helt nøyaktig til "bittelitt" over norske fartsgrenser. Duellen ender uavgjort, uten at noen mister førerkortet eller havner i grøfta...

Lexus-SUVen ble bedre – og billigere

Hvordan er plassen?

Også innvendig byr LC på mye design som skiller den tydelig ut.

Plassen er som du forventer i en bil som dette. Veldig god foran. Setene er gode det samme er det tykke og akkurat passe myke rattet. Man sitter lavt, men godt. Høy midtkonsoll, ganske høye karosserisider og lave vinduer gir litt cockpit-følelse. Baksetet er i bunn og grunn ubrukelig for alle over 120 centimeteres høyde. Det passer best til en veske eller en liten treningsbag.

Bagasjerommet imponerer heller ikke. Men to får med seg det de trenger for en hyggelig hotell-weekend. Det rommer akkurat to små "Håndbagasje-kofferter", men mer er det heller ikke plass til. Det er rett og slett latterlig lite, selv for denne biltypen, så golfbagene må du la stå igjen hjemme.

Denne Lexusen har Norges mest fornøyde eiere

Finest utenpå eller inni?

Dette er en deilig bil å kjøre fort og langt med. Lexus har skapt en sportsbil med grand tourer egenskaper.

Lexus LC er en designbombe og en bil som utfordrer skikkelig på eksteriørdesign. Dette er ikke en bil men kan forholde seg likegyldig til. Den egner seg heller ikke for den som ikke liker å bli lagt merke til.

Her har det skjedd litt siden de første Lexusene kom for over 25 år siden. De så nærmest ut som forstørrede Toyota Corolla eller Carina.

Fronten preges av den massive og rett og slett enorme grillen, og de smale små lyktene som henger ammen med de horisontale luftinntakene for å kjøle bremsene. Sammen utgjør dette et slags boomerang-design. Kanskje mer tøft og annerledes, enn direkte vakkert.

Fra siden preges den også av de lange, sveipende linjene og de store hjulene på enten 20 eller 21 tommer. Bak døren er nok et digert luftinntak. Taklinjen flyter sammen med bilens bakende på en elegant måte.

Dropper du h-en bak 500 så får du V8 under panseret og 340.000 kroner ekstra på prislappen.

Hekken er også ganske massiv og boomrang-designet går igjen her. De doble eksosrørene er heller ikke av det mest diskrete slaget.

Lexus-lykter ble ett begrep etter at IS-serien kom med oppsiktsvekkende blanke baklys i 1999. På LC har Lexus igjen lagd uvanlige baklys. Når de ikke er tent, så ser baklampene mest av alt ut som kromdeksler. Tøft!

Innvendig er det også mye linjer. Det er litt lag på lag og flere "etasjer" på dashbord og midtkonsoll. Det er alt annet enn minimalistisk. Men allikevel litt tøft, annerledes og litt lekent.

Som alltid i Lexus: Suveren materialkvalitet og super finish, men touch paden kunne vi klart oss uten. Den er avleggs. Gi oss et hjul til å styre infotainmants-systemet med.

Dette er bilen for deg som vil kjøre jorden rundt

Sportsbil eller Grand Tourer? Faktisk litt av begge deler!


... og hva er konklusjonen?

Den siste testetappen går på Autobahn nordover mot München. Vi kan bekrefte at bilen går uanstrengt opp til 250 km/t, i den grad det betyr noe.

Lexus LC 500h:

Motor: 3,5 l V6 + batteri

Effekt: 359 hk / 500 Nm

0-100: 4,7 sek

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,66 l/mil.

L- B - H: 477, 192, 134 cm

Bagasjerom: 172 liter

Pris fra: 1.079.400,-

Pris testbil: 1.228.000,-

Lexus overbeviser igjen når det gjelder kjøreegenskaper, komfort og kvalitet. Det er ingen tvil om at de kan lage gode biler. Bilen er definitivt en ekte Grand Tourer. Det er en deilig bil å dra på langtur med. Både når det gjelder raffinement, komfort og effekt. Slik sett holder den hva den lover. Med god margin. Dessuten har man det spektakulære designet.

Men bilen er en toseter (2+2 med MYE godvilje ...) Lexus har med LC 500 / 500h egentlig designet en hardcore sportsbil, men gitt den GT-egenskaper.

Spørsmålet er om ikke biler som Audi A7 og BMW 6-serie er vel så gode Grand Tourere – i alle fall med tanke på plass og brukervennlighet. Og om ikke for eksempel Porsche 911 og Mercedes AMG GT eller lignende er mer alternativet for de som virkelig skal ha en sportsbil?

Lexus blir med LC stående litt med en fot i hvert segment her. Dermed skjønner vi ikke helt hvem som skal kjøpe den heller.

Les også:
Lexus IS kan være et veldig smart bruktbilkjøp Lexus IS kan være et veldig smart bruktbilkjøp Lexus RC 300h ser ut som én million kroner

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært