Meny

Denne skal snu opp-ned på markedet

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Får lavere luftmotstand enn en superbil! Se bildene:

I natt ble den endelig avduket: Teslas nye lastebil: Tesla Semi.

Den har vært varslet i flere år, og forventningene er store. På scenen står Tesla-sjefen selv, Elon Musk, foran tusenvis av tilskuere. Så kommer lastebilene inn på scenen: En sort og en sølvfarget.

Mye tyder på at Tesla nok en gang vil sette en ny standard. Bare se her:

– Luftmotstanden på den digre lastebilen er 0,36 Cd. Til sammenligning har en Bugatto Chiron 0,38 Cd.

– 0-60 mph (96 km/t) tar kun 5 sekunder hvis lastebilen er tom. Ca 20 sekunder hvis den er fullastet – noe som er dobbelt så raskt som en tradisjonell diesellastebil

– Den har fire motorer – en på hver side av de to bakakslene – men kan kjøres med bare to, om nødvendig

– Lastekapasitet: 36 tonn

– Rekkevidde: 960 kilometer

Her er en annen råtløff elektrisk lastebil

Klar i 2019

Det er altså ingen tvil om at Tesla har tenkt å ta et langt steg inn i et helt nytt segment. Allerede i 2019 skal den nye lastebilen stå klar, etter planen.

I forbindelse med lastebilen, skal det også komme noe som Tesla kaller Megachargers. Disse skal driftes på solenergi, og i løpet av 30 minutter skal de kunne tilby opptil 640 kilometers rekkevidde.

Her er målet at det ikke skal gå mye tid tapt, sammenlignet med å fylle opp tanken på en vanlig diesel-lastebil.

Teslas lastebil skulle egentlig avdukes i september ...

Sete i midten

På innsiden er det ett midtplassert sete som gjelder. Og det blir bransjens beste utsyn, med digre vindu på alle kanter. Klappstoler er tilgjengelig bak førersetet.

På bildene vises det for øvrig ikke noe form for seng i førerhuset, men det tipper vi er tilvalg.

Utvendige speil finnes ikke, i stedet brukes kamera – som viser bildene på to digre skjermer plassert høyt oppe på hver sin side av dashbordet.

Et eget autopilot-program blir installert for lastebilene, som blant annet er programmert til å kjøre ut til siden og stoppe, hvis sjåføren er i fare.

Uvanlig lasterom

Tesla Semi har en liten snute foran, og fordi det ikke skjuler seg noen motor bak denne, er det like godt et romslig bagasjerom.

– Vi kunne jo gjøre det, så hvorfor ikke, sier en smilende Musk fra scenen.

Frontvinduet er for øvrig svært solid, og skal knapt kunne skades. Mange lastebiler får sprekker i frontvinduet et par ganger i året, som gjør at de ikke kan brukes. Det vil Tesla ha en slutt på.

"Tesla-skatten" vekker oppsikt også utenfor Norges grenser

Billigere

Skal vi tro Tesla, vil det koste mindre å bruke Tesla Semi, enn en vanlig diesellastebil. 20 prosent mindre, faktisk.

Den elektriske lastebilen skal kunne kjøres med en kostnad på 1,26 dollar per mile (1,6 km), mens en tradisjonell diesel-lastebil koster 1,51 dollar per mile. Disse tallene er imidlertid basert på amerikanske forhold, og beregnet av Tesla.

Derfor sparer elbil-eierne mye penger

Selvkjørende i konvoy

Musk fortalte også at Tesla Semi kan kjøre i konvoy, der en eller flere lastebiler kjører autonomt bak en "lede-lastebil". På den måten kan man spare inn enda mer penger.

– Vi har fått mange bestillinger allerede, ble det sagt fra scenen.

Les også: Teslas nye sportsbil skal bli verdens raskeste

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor