Her kan du sitte – mens sjåføren din gruser sportsbiler

Her sitter du godt! Og er du ekstra heldig, får du sjansen til å flise forbi en Ferrari eller Porsche også. Med 900 hk, er det få biler som matcher Brabus 900 på autobahn.
Her sitter du godt! Og er du ekstra heldig, får du sjansen til å flise forbi en Ferrari eller Porsche også. Med 900 hk, er det få biler som matcher Brabus 900 på autobahn.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brabus tuner noen av de råeste bilene på markedet. For eksempel har de gått løs på den ekstreme luksusbilen Mercedes-Maybach AMG S65. Resultatet er et V12-monster som yter 900 hk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes står bak noen av verdens mest luksuriøse biler. S-klasse er for eksempel selvskreven for mange i direktørbilklassen.

Men de aller flotteste modellene får navnet Maybach S-klasse. Og topputgaven av denne, har samme V12-motor som står i råskinnet AMG S65.

Da skulle du ha mer enn nok av både luksus og fraspark. Tuning og bilbyggerselskapet Brabus, er imidlertid ikke enig. Dermed ender vi opp med en helt voldsom bil som heter Brabus 900.

Toppfarten

Om det er en bil som fortjener betegnelsen flak, så er det Mercedes-Maybach.
Om det er en bil som fortjener betegnelsen flak, så er det Mercedes-Maybach.

Du har naturligvis gjettet allerede at den heter 900 fordi den har 900 hk. Hva betyr så det det når det kommer til ytelser? Jo, blant annet at denne doningen gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder. At det ikke går enda raskere, er bare takket være at Brabus 900 kun har bakhjulsdrift.

Toppfarten er faretruende nær 350 km/t – noe som er et oppsiktsvekkende høyt tall for enhver bil - men særlig en som veier rundt 3 tonn!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tuningen inkluderer blant annet nye turboer, økt sylindervolum og et spesielt eksosanlegg. I tillegg får du en diskret stylingpakke.

Les også: Dette er verdens raskeste i sitt slag

Enda raskere

Brabus tar for øvrig på seg tuning og ombygging av de mindre Maybach-modellene også.

AMG S63, for eksempel, får navnet Brabus 700. Denne har, som du allerede har gjettet, 700 hk.

Det interessante her, er at denne er enda raskere på i alle fall sprintøvelsen til 100 km/t, enn storebror Brabus 900. Forklaringen på det er at 700-utgaven har firehjulsdrift. Da er det naturligvis mye enklere å utnytte de voldsomme kreftene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den trenger bare 3,2 sekunder. En bisarr tid!

Les også: Nei, dette er ikke et privat jetfly

Kan skreddersys

Brabus 700 ser betydelig sintere ut enn storebroren.
Brabus 700 ser betydelig sintere ut enn storebroren.

Brabus 700 har også et betydelig mer sporty uttrykk i stylingen. Her er for eksempel all krom blitt mørket ut. Til og med Brabus-emblemene er sorte, på den sorte bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På innsiden bys det på en overflod av mykt skinn og avansert utstyr. Brabus kan mer eller mindre skreddersy bilen etter ønske, og her er det kun lommeboka og fysiske lover som setter begrensninger.

Flere biler

Du har sikkert gjettet deg fram til at Brabus ikke er et hvilket som helst tuningfirma. De har et tett samarbeid med Mercedes – og kan bygge om nesten alle modellene deres.

For eksempel kan du få en Brabus-utgaver av både Geländewagen og den ultimate luksusbilen: Mercedes-Maybach S600 Pullmann.

Hvis du mener husstanden har råd, er det jo bare å la din bedre halvdel lese denne saken, og hinte frampå at det snart er jul. Hvis du har oppført deg veeeeeldig bra, er det jo lov å håpe?

Les også: Med denne blir du tøffest på campingplassen

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no