Meny

Teslas nye sportsbil skal bli verdens raskeste

Her er den: Teslas andre generasjon av sportsbilen Roadster. Og Tesla-sjef Elon Musk hinter om at den skal komme i produksjon allerede i 2020.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I natt viste en stolt Tesla-sjef, Elon Musk, sin nye sportsbil: Andre generasjon av Tesla Roadster. Og det blir et råskinn av en annen verden.

Tesla står midt i et aldri så lite produksjonsmareritt, for merkets første volummodell, Model 3. Det er mange kunder og investorer som akkurat nå sitter og biter negler. Hvis ikke det amerikanske elbilmerket lykkes med denne, har de et alvorlig problem.

Men sjefen- og gründer, Elon Musk, lar seg ikke hefte av hverdagsutfordringene. Han liker å følge sine visjoner og hele tiden tenke neste steg. Og akkurat nå er det to ting: Lastebil og en ny sportsbil.

Sportsbilen kommer til å bli noe av det råeste på firehjul – uansett kategori. Inkludert Formel 1! I alle fall om vi snakker akselerasjon.

Tesla-sjefen lover at det kommer en ny sportsbil

Under 2 sekunder

Andre generasjon av Teslas sportsbil, Roadster, skal nemlig klare 0-60 mph (96 km/t) på under 2 sekunder! La oss bare si det en gang til: UNDER 2 sekunder!

Det er bisart! For å sette det i perspektiv: En Formel 1-bil gjør samme øvelse på rundt 1,7-2 sekunder.

Her er det bare å holde seg fast i fjeset, for dette kommer til å bli hinsides. Og Tesla sier like godt at 1,9 sekunder er «before upgrades». Ja, da så.

Les også:   Broom var tidlig ute med å teste Tesla-SUVen

(Saken fortsetter under)

Hvis denne utsikten dukker opp i speilet ditt, er det trolig snakk om kort tid før du er forbikjørt.

Vil flise Bugatti og Porsche

Det stopper ikke der, heller. La oss ta for eksempel kvartmila, som jo er en målestokk for en rekke sportsbiler. Den skal nye Roadster klare den på 8,9 sekunder. At det er helt latterlig raskt, blir ekstra tydelig når vi tar med at superbiler som Bugatti Veyron og Porsche 918 Spyder såvidt klarer det på under 10 sekunder,

Som vanlig var det høy stemning og show-faktor over avdukingen. I bakgrunnen skimtes den nye lastebilen til Tesla.

Ytelsene skal være mulig takket være tre elektriske motorer.

Batteriene skal på sin side være på 200 kWt. Det er dobbelt så stor kapasitet som dagens P100D og 100D-modeller!

Les også:   Så billig blir super-elbilen i Norge

Vanvittig rekkevidde

Tesla har også bestemt seg for å sette en ny standard på rekkevidde. Ikke noe lusne 500-600 kilometer her, nei. Knappe 1.000 kilometer! Det er enn så lenge hva Tesla mener bilen skal klare.

Musk sa i natt at bilen skal klare å kjøre fra San Fransisco til Los Angeles, og tilbake, uten å lade.

Så kan vi naturligvis lure på hvordan rekkevidden blir hvis du gir flatt jern. For da skal det ikke butte før du når 400 km/t. Minst!

– Dette er den raskeste masseproduserte bilen – punktum! sa Musk fra scenen.

Joda, alt dette er enn så lenge bare planer. Men når man går ut med såpass mye detaljer, er det mye som tyder på at de ikke bare er tomme løfter.

Les også:   Les vår test av Tesla Roadster her

(Saken fortsetter under)

Som navnet tilsier, blir det mulig å trekke tilbake taket. Roadster har en Targa-løsning som ser ut til å bli løst veldig elegant, ved at taket legger seg over bakruta.

Råtøft design

Bilen som ble vist fram i natt, tilsier at Tesla går i en litt ny retning, designmessig. Mens Model S, Model X og Model 3 er veldig like, blir den nye Roadsteren noe helt nytt.

Her er det tydelig at det er snakk om sportsbil, med et svært aggressivt design. Men noen elementer er tatt med fra de andre modellene, og særlig fra siden er slektskapet tydelig.

Interiøret har vi ikke egne bilder av – men vi kan se at det i alle fall kommer nye sportsstoler.

(Saken fortsetter under)

Tesla-sjef, Elon Musk, under nattens avduking – var inkluderte både en ny sportsbil og en elektrisk lastebil.

Produksjon i 2020

Det er satt produksjonsdato også. Bilen skal bli klar i 2020. Det er ikke lenge til!

Og siden det er en Roadster, skal det være mulig å ta ned taket. Her kan vi nok forvente en ganske fiffig løsning fra Tesla. De pleier ikke å gjøre ting som alle andre.

Innvendig er det 2+2 setekonfigurasjon – så det blir altså ikke en ren toseter, slik deres aller første sportsbil var.

Tesla Roadster ble forøvrig produsert i 2.450 eksemplarer, og i skrivende stund ligger det tre slike til salgs i Norge. Prisene starter på rundt 450.000 kroner.

Hva den nye Roadsteren vil koste, er det enn så lenge ikke sagt noe om.

Noen som gleder seg?

Les også:   Se hvilken superstjerne som kjøpte Tesla Roadster

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært