Merket var i krise – så kom bilen som klarte å snu det

Mazda gjør seg klare til å lansere fornyet utgave av sin 6. Den debuterer i Los Angeles helt i starten av desember.
Mazda gjør seg klare til å lansere fornyet utgave av sin 6. Den debuterer i Los Angeles helt i starten av desember.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er første sniktitt på ny modell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Mazda 6 kom på markedet første gang i 2002, var den en liten revolusjon fra den japanske bilprodusenten. Og den var akkurat det Mazda trengte.

Mange år med økonomiske problemer, feilslåtte satsinger og modeller som framsto som både trauste og kjedelige, gjorde at Mazda havnet i bakleksa. Med unntak av roadsteren MX-5 hadde de en rekke modeller som egentlig bare kunne selges på én ting: Lavest mulig pris.

Salgsmessig comeback

Mazda 6 endret på det. Her kom Mazda med en bil som så lekker ut, var god å kjøre og hadde interiørkvalitet langt over det vi var vant med fra japanerne.

Sammenlignet med forgjengeren 626, var det nesten vanskelig å skjønne at de kom fra samme merke.

Her hjemme ble den også en viktig opptur for Mazda og ga dem et salgsmessig comeback.

Saken fortsetter under

Første generasjon 6 ble det solid vendepunkt for Mazda.
Første generasjon 6 ble det solid vendepunkt for Mazda.

Smart bruktkjøp: Les mer om Mazda 6 her:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Debuterer i desember

15 år senere har mye skjedd hos Mazda. Den tidligere stor-eieren Ford har solgt seg ut, Japanerne har valgt å satse tungt på både design og motorteknologi – og 6 er nå inne i sin tredje generasjon. Der generasjon to var et skritt i anonym retning, er dagens modell en bil som virkelig har fått mye skryt for designet.

Nå får den en omfattende oppdatering. Den nye versjonen skal debutere på bilutstillingen i Los Angeles som åpner dørene 1. desember. I den forbindelse får vi to detaljbilder, og litt informasjon om nykommeren.

Mazda lover både oppdatert motor- og sikkerhetsteknologi, og en rekke nye designdetaljer. Motorutvalget inkluderer en 2,5-liters bensinmotor med sylinderdeaktivering som sømløst bytter mellom to og fire operative sylindre, for å forbedre drivstofforbruket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under

Artikkelen fortsetter under annonsen
Mazda går for ganske særpreget interiørdesign, her skiller de seg fra flere av konkurrentene.
Mazda går for ganske særpreget interiørdesign, her skiller de seg fra flere av konkurrentene.

Denne er kåret til beste motor – flere år på rad

Eksklusivt alternativ

Bilens frontparti er redesignet blant annet med en markant ny grill, og innvendig er det tatt i bruk eksklusive nye materialer, som for eksempel japansk treverk av typen som vanligvis benyttes i musikkintrumenter.

Mazdas ambisjon er klar. De ønsker som å framstå som et mer eksklusivt alternativ til de folkelige japanske merkene. Design og interiørkvalitet er blant de viktigste virkemidlene her.

Saken fortsetter under bildet

Dagens Mazda 6 har fått mye skryt for designet, nå får den en oppgradering.
Dagens Mazda 6 har fått mye skryt for designet, nå får den en oppgradering.

Kundene har rømt klassen

I det norske markedet er det familie-SUVen CX-5 som lenge har vært den store spydspissen for Mazda. Markedet for tradisjonelle familiebiler som 6 har krympet kraftig de siste årene. Det merkes også på 6-salget, selv om den fikk en liten opptur da den ble tilgjengelig med firehjulstrekk for noen år siden.

Så langt i år er det bare to biler i denne klassen inne blant de 20 mest solgte, det er konsernbrødrene VW Passat og Skoda Octavia. Veldig mange av de tradisjonelle kundene velger nå heller SUV, eller de kjøper elbil.

Visste du at Mazda har hatt eget luksusmerke? Det gikk ikke så bra...

Saken er først publisert på Broom