Kompakt-SUVen Arona gir veldig mye bil for pengene

Seat er i medvind – og nå skal det satses på nytt i Norge. Arona er den nyeste modellen ut – og en av modellene som skal lanseres i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Seat er klar for å satse i Norge, igjen, drøyt ti år etter siste forsøk ble avsluttet. En av de viktigste modellene blir Arona. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Seat satser som aldri før – og selger biler som aldri før. Noe av forklaringen er at man har truffet blink med flere nye modeller. Lokomotivene her har vært Ateca, SUV-en som i størrelse minner om VW Tiguan, Golf-konkurrenten Leon og småbilen Ibiza.

Nå skal den katalonske bilprodusenten sikre seg en del av det raskest voksende bilsegmentet akkurat nå: Kompakt-SUV-markedet, eller B-SUV-segmentet, som det kalles.

Det vil de gjør med Arona. I bunnen ligger samme plattformen som brukes i VW Polo. Det vil si en litt omarbeidet versjon av MQB-plattformen, som også brukes i større biler som VW Golf og Tiguan.

Hvordan er den å kjøre?

Arona har samme plattform som VW Polo. Seat har valgt å gjøre bilen mer komfortabel enn sportslig. Dette er en smidig bil i trange bygater.
Arona har samme plattform som VW Polo. Seat har valgt å gjøre bilen mer komfortabel enn sportslig. Dette er en smidig bil i trange bygater.

Du får ingen store overraskelser bak rattet i Arona. Den er solid og bra, uten å by på de helt store høydepunktene når det gjelder kjøreglede og styrefølelse.

Den er ikke tilgjengelig med justerbart understell. I stedet er bilen satt opp slik at den byr på en god dose komfort, samtidig som den tåler litt lek og moro, så lenge du ikke kjører så fort. Et fornuftig kompromiss for en slik bil. FR-utgaven har et sportprogram, som gjør styringen noe fastere. Men igjen, den er ikke skikkelig sporty.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I litt høy fart merker vi oss at det er litt mer vindsus enn vi ventet. Det starter ikke før du bikker 100 km/t, så på norske veier skal du i utgangspunktet ikke plages mye av dette. For øvrig virker den veldig stabil og god også i høye hastigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Test av Seat Leon

(Saken fortsetter under)

Sportssetene er gode, infotainmentsystemet fungerer godt, og du har mulighet for trådløs lading av mobilen. Men de analoge instrumentene og infoskjerm i sort/hvitt avslører at det spares penger. Digitale instrumenter kommer etterhvert
Sportssetene er gode, infotainmentsystemet fungerer godt, og du har mulighet for trådløs lading av mobilen. Men de analoge instrumentene og infoskjerm i sort/hvitt avslører at det spares penger. Digitale instrumenter kommer etterhvert

Finest utenpå eller inni?

Seat har er et tidsskille fra 2012, da nye Leon ble introdusert. Siden den tid har man vektlagt en mer helhetlig og sportslig designretning.

Arona er intet unntak. Særlig med FR-stylingpakken, som er Seats svar på R-line, blir den ekstra tøff. Legg på kontrastfarge på taket, og du har plutselig en bil som folk snur seg etter.

Med tanke på at bilen er så kompakt, er det imponerende at bagasjerommet svelger 400 liter bagasje.
Med tanke på at bilen er så kompakt, er det imponerende at bagasjerommet svelger 400 liter bagasje.

Det andre utstyrsnivået som blir tilgjengelig i Norge er Xcellence. Den ser ikke like sporty ut, men byr blant annet på nøkkelfri adgang/start og trafikkvarsling når du rygger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiøret er stilig å se på, men det merkes at det skal spares penger. Det er mye hardplast på dashbordet, midtkonsoll og dører.

Infotainmentsystemet fungerer veldig fint, og har et ryddig og brukervennlig grensesnitt.

Instrumentene virker litt gammeldags – her merkes det at mye har skjedd på kort tid. Men også Seat vil etterhvert tilby digitale instrumenter.

Les også: Disse bileierne er minst fornøyd

Hvordan er plassen?

Baksetene fungerer greit for to. Men beinplassen er noe begrenset.
Baksetene fungerer greit for to. Men beinplassen er noe begrenset.

Bagasjerommet er på hele 400 liter. Det er for eksempel 51 liter mer enn i Polo. Vi slutter ikke å bli overrasket over hvor god plass man klarer å få i disse kompakte bilene. Det er også lett å utnytte bagasjerommet.

Ryggen på baksetene kan legges ned i 60/40-fordeling. Men gulvet blir ikke flatt.

Baksetene er, med tanke på bilens kompakte utvendige mål, romslig for to personer. De med lange bein vil nok merke at det blir trangt for knærne. Men om du ikke skal ut på langtur, fungerer dette helt greit.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Er det skummelt å kjøpe brukt Seat?

Går den bra?

I testperioden hadde vi to motoralternativer til rådighet. Bensinmotor på 150 hk og dieselmotor på 95 hk. Sistnevnte vil ikke bli et aktuelt alternativ i Norge. I stedet tipper vi det store flertallet vil gå for bensinmotor på 115 hk.

Vårt møte med den minste dieselmotoren tilsier imidlertid at volummodellen, som tross alt har 20 hk mer, skal ha fraspark nok.

Et av de viktigste argumentene for Seat kommer til å bli pris. Målet er å legge seg under Skoda. Det betyr at du vil få veldig mye bil for pengene.
Et av de viktigste argumentene for Seat kommer til å bli pris. Målet er å legge seg under Skoda. Det betyr at du vil få veldig mye bil for pengene.

Bensinmotoren på 150 hk gir et pent overskudd av krefter. Men det er ikke sannsynlig at det blir mange av disse på norske skilter, heller.

Motorlyden er godt hørbar, ikke minst i dieselmodellen. Men etterhvert som den kommer i gang med kjøringen, blir støyen mindre framtredende. Først når du begynner å tyne girene og nærmere deg rødmerkingen blir lyden igjen litt vel påtrengende. Heldigvis er det lagt opp til at momentet er tilgjengelig tidlig, slik at du vanligvis ikke vil trenge å tyne turtallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Seat Arona

  • Motor: 1.-liter, bensin
  • Effekt: 115 hk / 200 Nm
  • Forbruk: 0,5 l/mil
  • 0-100 km/t: 10 sek.
  • Toppfart: 182 km/t
  • Bagasjerom: 400 liter
  • Lengde x bredde x høyde: 414 x 178 x 155 cm
  • Vekt: 1.135 kg
  • Pris: Ikke klar ennå

Automatgirkassen er hentet fra VW-systemet, og her er det ingenting å klage på. Snarere tvert imot. Seat drar god nytte av konsernsamarbeidet, og får en av de bedre girkassene på markedet.

Les også: Seat: – Dette er en undervurdert bil

Konklusjon:

Prisene er ikke klare enda. Den norske importøren er først skikkelig på bena et stykke ut i 2018. Likevel kan vi altså slå fast at dette blir en svært prisgunstig bil. Hvorfor? Fordi Seat akter å ligge like under Skoda i pris. Deres konkurrent blir naturligvis Karoq.

Men du må lete andre steder om du trenger 4x4. Det blir nemlig ikke tilgjengelig på Arona. For de fleste handler imidlertid ikke dette segmentet om framkommelighet utenfor allfarvei. Viktigere er en litt høyreist bil med et kompakt ytre, som gjør den lett å bruke i urbane områder. Og etter noen timer i tjukkeste Barcelona sentrum, kan vi skrive under på at den fikser det på en ypperlig måte.

Les også: Dette kan være årets sportsbilkupp

Det finnes en rekke kreative måter å "bygge" akkurat din Arona. Kontrastfarge på taket er veldig populært for tiden.
Det finnes en rekke kreative måter å "bygge" akkurat din Arona. Kontrastfarge på taket er veldig populært for tiden.

Testen er opprinnelig publisert på Broom.no