Hvilket vinterdekk bør du kjøre med?

Illustrasjonsfoto: Nokian Tyres
Illustrasjonsfoto: Nokian Tyres
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enten du kjører ofte i områder med mye snø og is, eller du bor i et klima med stort sett våte eller bare veier, kan du finne vinterdekket som passer deg best i denne samletesten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Det blir piggdekket Continental IceContact 2 som havner helt øverst i årets resultatliste. Det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 9 puster testvinneren i nakken med bare ett poeng mindre. Det er verdt å merke seg at Nokian også er anmeldt av én kilde mer enn IceContact 2.

Blant de piggfrie dekkene er det delt førsteplass til Nokian Hakkapeliitta R2 og Continental ContiVikingContact 6, ettersom disse får like høy poengsum basert på samme antall kilder.

Det er likevel viktig å påpeke at disse dekkene ikke nødvendigvis er de perfekte dekkene for deg, ettersom vær og kjøreforhold har mye å si for hvilket dekk du bør velge. Ingen av dekkene i testen er best i alle testdisiplinene. Kjører du aller mest på våt vei om vinteren, bør du naturligvis se spesielt etter dekk i resultatlista som gjør det best på vått føre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hvor bra er andre genereasjon Mazda CX-5?

Alle dekkene i denne testen har dimensjonen 205/55 R16 (se faktaboks).

Pigger eller piggfritt?

Om piggdekk eller vinterdekk uten pigger er best for deg, kommer an på føreforholdene der du skal kjøre, samt om du bryr deg mye om komfort og miljø eller ikke.

Testen viser at piggdekk gjerne generelt er best på ren is, mens piggfrie dekk ofte har korteste bremsestrekning på tørr vei. På snø og våt vei er ikke forskjellene mellom de to typene veldig store, men piggdekk gjør det som regel bedre på bremselengde og akselerasjon. Piggdekk støyer mer og har høyere rullemotstand enn piggfrie dekk, og det sies at piggfrie generelt er mer komfortable å kjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Piggdekk kan bedre kjøreforholdene ved at de skraper opp snø og is på veiene. Dette skaper friksjon, som gjør at veien blir tryggere å kjøre på. Piggfrie dekk etterlater seg heller en polert vei. Nedsiden med piggdekk er at piggene i tillegg skraper opp asfalten og lager skadelig svevestøv. De store byene har derfor innført piggdekkgebyr for å få renere luft.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lurer du på hvilke dekk som holder seg best etter en tids bruk, kan du sjekke NAFs slitasjetest fra 2015.

Må man bytte til vinterdekk?

Mønsterdybde

På vinterdekk må mønsterdybden være minst 3 mm, men NAF anbefaler at biler under 3500 kg har minst 4 mm mønsterdybde.

Dimensjon

Alle testdekkene har dimensjonen 205/55 R16. Dette er en av de vanligste dimensjonene i Norge.

205: Dekkets bredde i mm.

55: Dekkets høyde i prosent av bredden (profil).

R: Radialdekk.

16: Felgdiameter i tommer.

På dekkene finnes også en belastningskode og en hastighetskode. For eks. 205/55 R16 91H:

91: Maksimal belastning dekket tåler (91 = 615 kg).

H: Maksimal hastighet dekket tåler (H = 210 km/t).

Vognkortet angir hva slags dekkdimensjon, belastnings- og hastighetskode dekkene dine skal ha.

Vinterdekk i Norge må for øvrig være merket med minimum hastighetskode Q (160 km/t), uavhengig av hva som står i vognkortet på bilen din.

Kilde: NAF

Det finnes ingen påbud om at du er nødt til å bruke vinterdekk på personbiler under 3500 kg på vinteren, men du er pålagt å bruke dekk som gir godt nok veigrep. Det er med andre ord helt avgjørende å se an været og føreforhold.

Les også: Her er de beste sommerdekkene

Nordiske kilder

Vi bruker kun kilder fra nordiske land i denne samletesten. Det er for å sikre oss at testene er gjennomført under nordiske forhold, slik at resultatene er valide med tanke på de faktiske kjøreforholdene vi har i Norge.

NAF/Motor-testen gjennomføres hvert år i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, russiske Auto Revue og svenske Aftonbladet. De to andre kildene i denne testen, svenske Auto Motor & Sport og Vi Bilägare, samarbeider ikke med andre kilder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I denne samletesten har vi kun med tester fra 2017. Dekk gjennomgår ofte små endringer fra år til år, uten at dekket bytter navn, og uten at vi nødvendigvis vet hvilke endringer som ev. er gjort. Ved å kun bruke årets tester, utelukker vi dette promblemet, og testen holdes så relevant som mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hvilken elbil bør du satse på?

Ulik gjennomføring og poengskala

Kildene vekter testdisiplinene ulikt og skiller seg fra hverandre med tanke på hvordan de deler ut poengene. Vi ber deg ta dette i betraktning når du leser resultatlista.

NAF/Motor

NAF/Motor har vektet egenskaper på is med 40 prosent, snø med 20 prosent, våt og tørr asfalt med 15 prosent, samt komfort med 15 prosent. Poengskalaen deres går fra 4 til 10, og de har gitt totalpoengsummer mellom 6.5 og 8.8 for piggdekk, og alt fra 6.2 til 8.1 for piggfrie dekk. De er dermed mindre generøse når de deler ut poeng enn Auto Motor & Sport Sverige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testbilen NAF/Motor har brukt er VW Golf , og de kåret Continental IceContact 2 og Continental ContiVikingContact 6 til vinnere.

Er du interessert, kan du lese mer detaljert om hvordan de tester og hvordan de vekter poengene.

Auto Motor & Sport Sverige

Svenske Auto Motor & Sport har vektet is med 45 prosent, snø med 25 prosent, våt asfalt med 15 prosent, tørr asfalt med 10 prosent og rullemotstand med 5 prosent. De er ellers mer generøse i poenggivningen enn NAF/Motor og Vi Bilägare. Poengskalaen deres går fra 0 til 10, og de har scoret piggdekkene fra 7.1 til 9.8, og de piggfrie dekkene mellom 7.2 og 9.5.

Testbilene deres var tre ulike VW Golf , og de kronet Nokian Hakkapeliitta 9 og Nokian Hakkapeliitta R2.

Mer om hvordan de tester og vekter kan du lese i utgave 22 2017 (krever medlemskap).

Vi Bilägare

Vi Bilägare vekter is med 30 prosent, snø med 25 prosent, våt vei med 20 prosent, tørr vei med 10 prosent, rullemotstand med 10 prosent og støy med 5 prosent. De bruker en poengskala som går fra 20 til 100 poeng, og de har gitt alt fra 55 til 86 i totalsum til de piggfrie dekkene, og alt fra 49 til 88 for piggdekkene. De er altså mindre generøse enn Auto Motor & Sport Sverige, på linje med NAF/Motor.Vi Bilägare testet piggdekkene på Volvo V40 og V70 , og de ga førsteplass til Nokian Hakkapeliitta 9. De piggfrie dekkene ble testet på Volvo V40, V60 og V70 , og de ga delt førsteplass til Nokian Hakkapeliitta R2 og Continental ContiVikingContact 6.
Flere detaljer rundt testingen kan du lese mer om i testen av piggdekk (krever medlemskap) og piggfrie dekk (krever medlemskap).

Les også:

Finn elbilen som passer deg

Hvilken luksus-SUV er den råeste?

Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?

Testen er opprinnelig publisert på Test.no