Renault Talisman stasjonsvogn er en uoppdaget perle

Artikkelen fortsetter under annonsen

Renault Talisman er en uoppdaget perle, som du absolutt bør sette på listen over biler å prøvekjøre dersom du er på jakt etter en ny stasjonsvogn. Her får du svært mye bil for pengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge ordboken er en talisman en magisk ting som skal bringe lykke til sin eier. Jeg ser ikke bort ifra at familien kan bli lykkelig med en Renault Talisman på gårdsplassen.

Les også: Dette er elbilene som kommer i 2018

Det som gjør at vi tror Talisman kan lykkes, er først og fremst at den er relativt rimelig sammenliknet med konkurrentene.

Billigste utgave starter på 299.900 kroner med en energisk, 110 hesters diesel.

Med en 150 hesters bensin-motor, automatgir og høyeste utstyrsnivå Intens, koster vår testbil riktignok 438.900 kroner. Da er mye utstyr standard.

(Saken fortsetter under)

For barnefamilier er det imidlertid det praktiske som teller. Bagasjerommet tar 572 liter og det er på linje med Opel Insignia.

På veien er Talisman også et svært hyggelig bekjentskap, med kjøreopplevelse på den komfortable siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vår bil har i tillegg et såkalt Multi-sens utstyr, der motor, girkasse og understell kan justeres i fem forskjellige stilinger, slik at kjøreopplevelsen tilpasses din smak.

I tillegg har vår bil firehjulsstyring, noe som gir en følelse av kvikk respons på svingete landeveier.

Les også: Ny bil? Her er SUV'ene som er ventet i 2018

Vi målte et forbruk på 0,64 liter på mila på en blanding av by- og landeveiskjøring, og det er lavest av de bilene i testen (Renault Talisman, Opel Insignia, Kia Optima og Skoda Superb) som har et tradisjonelt drivverk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et spennende design er heller ikke å forakte. Og der har Talisman absolutt ikke noe å skamme seg over. Heller tvert imot.

Minus er at den hellende bakenden gir litt dårlig utsikt bakover.

Mange er skeptiske til Renault på grunn av et dårlig kvalitetsrykte fra tidligere tider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NAFs tekniske avdeling har nå ikke flere henvendelser om feil og problemer fra Renault-kunder enn fra eiere av andre bilmerker.

(Saken fortsetter under)

Renault Talisman Sport Tourer

  • Lengde/bredde/høyde: 487/187/147 cm
  • Vekt: 1490/575 (kg, inkl fører/nyttelast)
  • Hengervekt: 1850 kg
  • Sikkerhet: 5 stjerner i 2015 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
  • Sikkerhet voksne: 86 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
  • Sikkerhet barn: 84 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
  • Opplyst forbruk (l/mil): 0,58 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
  • Vårt målte forbruk (l/mil): 0,64 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)
  • CO2 (g/kg): 132 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
  • NOx (mg/km): 38,7 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
  • Støy (90 km/t): 63,9 dBA (målt i hodehøyde i kupeen på våt asfalt)
  • Støy (akselerasjon): 66,8 dBA (målt ved 60 km/t under full akselerasjon med automatgir)
  • Akselerasjon (0-100): 11,0 sekunder (målt med to personer i bilen)
  • Akselerasjon (50-80): 3,7 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
  • Bremselengde (80-0): 34,3 meter (målt fra 80–0 km/t, på våt asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
  • Speedometer (misvisning i 80): 76,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
  • Takhøyde foran/bak: 104/98 cm (målt av Motor)
  • Beinplass bak: 76 cm (målt av Motor)
  • Bredde bak: 139,5 cm (målt av Motor)
  • Bagasjerom (liter): 572 (oppgitte fabrikktall)
  • Bagasjerom (maks lengde): 107/190 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
  • Bakkeklaring: 11,5 cm (målt av Motor)


Renault Talisman Sport Tourer

Pris: Fra kr 299.000, inkl. reg. kostnader (110 hk diesel – dCi Life)

Vi testet:

  • Testbil: Renault Talisman Sport Tourer TCe Intens aut.
  • Pris: Kr 438.900,- inkl. reg. kostnader
  • Motor: Fire syl. rekkemotor, 1,6 lit. bensin m/turbo, 110 kW/150 hk v. 5.200 omdr. – dreiemoment 220 Nm v. 1.750 omdr.
  • Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 9,9 sek.
  • Toppfart: 209 km/t
  • Dekk på testbilen: Michelin Primacy 3 – 245/45 R18.

Miljø og forbruk 6/10

Vi målte forbruket til 0,64 l/mil. Dette er ganske lavt til en bensinbil å være. CO2-utslipp: 132 gram pr. km. NOx-utslipp: 38,7 milligram pr. km. Det er like høyt som på en dieselbil, og trekker ned en karakter.

Pris 9/10

Selv med 110 hk dieselmotor og mindre utstyr gir den billigste utgaven av Talisman Sports Tourer (299.000 kroner) svært mye bil for pengene. Vår testbil (438.900 kroner) har 150 hk, automatgir og høyeste utstyrsnivå Intens.

Driftskostnader 8/10

Erfaringsmessig har Renault nå gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/100.000 km. nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Vi målte drivstoff-forbruk til 0,64 l/mil. og det er gunstig. Autolease anslår ca. 4.350 kroner i årlige vedlikeholdskostnader, som er under snittet i markedet og i klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Annenhåndsverdi 6/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg under snittet både i markedet og i klassen. Autolease anbefaler å velge 1.6T 150hk bensin med automat i utstyrsnivå Intens og en nøytral metallic lakk for at bilen skal holde seg best i pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Praktisk 8/10

Nest størst bagasjerom, litt mindre bakseteplass (to barneseter). Hengervekt 1850 kg. Stor oversiktlig og brukervennlig berøringsskjerm. Parkeringsassistent (ja, du kan sitte med armene i våret mens bilen luke-parkerer seg selv). Speedometerdisplay som viser rødt når du kjører for fort.

Sikkerhet 9/10

5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester med god sikkerhet for voksne og barn. Trekker litt for sikkerheten til myke trafikanter.

Design 8/10

Pen og ganske ordinær utenpå, kul inni. Berøringsskjermen er stor og brukervennlig. Instrumentpanelet har kule detaljer som at tallene i speedometeret blir større i farten sjåføren kjører i og førermiljøet er elegant lyssatt og lar deg velge fargetema etter smak. Mange franske detaljer som faller i smak hos oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utstyr 7/10

Vår testbil har Intens utstyrspakke og bra med utstyr, bl. a. ryggekamera, navigasjon, aktiv fartsholder og LED hovedlys. Sikkerhetsutstyr bl.a. kollisjonsvarsler, automatisk by-brems (ikke fotgjenger-gjenkjenning), blindsone og filskiftvarsler. Head-up-display, elektrisk bakluke og parkeringsassistent koster ekstra.

Komfort 9/10

Veldig behagelige seter, kompakt førermiljø. Lav innvendig støy. Svært behagelig fjæring. Den store berøringsskjermen er lett å bruke. Automatgir og LED hovedlys. Massasje i setet er et stort pluss.

Kjøreegenskaper 9/10

Bilen er kjapp i styringen og avfjæringen er strammet opp fra tidligere Renault-modeller. Firehjulsstyring gjør at den ligger svært godt på veien i kritiske manøvrer. Bensinmotor på 150 hk. 10,9 sek. fra 0-100 km/t og 3,7 sek. i forbikjøring i våre akselrasjonstester. Bremsestrekning på 34,3 m fra 80 km/t.

Totalt: 79 av 100 poeng

Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF:

«Dette er kanskje den bilen som overrasker oss mest på veien blant de fire stasjonsvognene vi har testet i høst. I tillegg til god komfort har den svært gode og sikre kjøreegenskaper.»

Testen er opprinnelig publisert på Motor.no