Meny

Dette blir en av Norges dyreste nybiler

Men så får du også noen helt spesielle baklykter på kjøpet.

Nye Mercedes S-Klasse Coupé er klar for bestilling for norske kunder. Dette er som navnet tilsier, todørsutgaven av limousinen S-klasse.

Nå er prisene klare. Innstegsmodellen, 450 4Matic, starter på 1.398.000 kroner. Allerede her får du 367 hk og 0-100 km/t på 5,5 sekunder.

Men går du for AMG S 65 – med 6-liters V12-motor, 630 hk og 1.000 Nm (!) dreiemoment, må du ut med knappe 3 millioner kroner. Det er før du begynner å legge på ekstrautstyr ...

Lanseringen av S-klasse Coupe er i januar 2018.

Denne Mercedes er nesten for brutal

"Kupp" – til 2 millioner kroner

Mellom billigste- og dyreste modell er det to varianter til: 560 4Matic og AMG S 63 4Matic +. Sistnevnte koster rundt 900.000 kroner mindre enn S 65, takket være at V8-motoren har lavere vekt og utslipp.

AMG S 63 4Matic + er nesten en million kroner billigere enn AMG S 65. Men den er betydeligere raskere, og har firehjulsdrift.

Den framstår slik sett som et "kupp" (jada, her trengs det virkelig hermetegn for å ha dekning!) – ettersom denne er raskere enn S65 (0-100 km/t på 3,5 sek. vs 4,5 sek.) og dessuten har firehjulsdrift. Du skal være rimelig V12-fanatiker og bakhjulsdrifts-purist, om du velger S65-utgaven ...

560 4Matic har også firehjulsdrift, 469 hk – og gjør 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Prisen på denne er 1.655.000 kroner.

Er dette verdens beste bil?

Avanserte baklykter

For første gang benyttes noe som kalles OLED (Organic Light Emitting Diode) i en modell fra Mercedes.

De 66 ultratynne diodene skaper et flytende uttrykk som endres dynamisk avhengig av eksterne lysforhold. Ved opplåsing og låsing av bilen igangsettes en animert sekvens for å signalisere valgt funksjon.

I tillegg vil bremselysenes intensitet variere for å kommunisere bedre med andre trafikanter og på den måten redusere faren for påkjørsler bakfra.

I likhet med sedanen får nye S-Klasse Coupé et oppgradert heldigitalt instrumentpanel og nytt multifunksjonsratt med berøringsflater.

Mercedes har tatt føringen når det kommer til infotainmentsystemer. Nå er siste versjon tilgjengelig i S Coupe.

Mercedes coupe: Nå har dette blitt skikkelige klassikere

Selvkjørende

De selvkjørende egenskapene er videreutviklet fra dagens E-Klasse og tar nå hensyn til kartdata og kan justere hastighet og styreutslag i forbindelse med svinger, lyskryss og rundkjøringer.

Den oppgraderte datakraften kommer også godt med i forbindelse med tilvalget Magic Body Control, som analyserer underlaget for ujevnheter og benytter den aktive luftfjæringen for å utlikne disse.

I tillegg tiltes bilen inntil 2,65 grader for å motvirke sentrifugalkreftene som oppstår i høyhastighetssvinger.

Hekkpartiet på S Coupe er lekkert. Når du ser fire utblås på eksosanlegget, kan du trygt anslå at dette er et durabelig råskinn.

Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n!

– Mange gleder seg

– Basert på interessen fra norske kunder er det tydelig at det er mange som gleder seg til modellen kommer i januar, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Så spørs det hvor mange av de som gleder seg faktisk også har råd til å kjøpe bilen.

Hvis budsjettet ikke strekker til, kan man jo kjøpe stor Mercedes coupe brukt. Forgjengeren, som heter CL, koster fra 100.000 kroner for en 1993-modell. Den bilen har faktisk også V12-motor – men ikke OLED-baklykter ...

Mercedes CLA: Designbomben ble revet bort på et blunk

Denne saken ble først publisert hos Broom.no

Motor
Populært