Dette blir en av Norges dyreste nybiler

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men så får du også noen helt spesielle baklykter på kjøpet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Mercedes S-Klasse Coupé er klar for bestilling for norske kunder. Dette er som navnet tilsier, todørsutgaven av limousinen S-klasse.

Nå er prisene klare. Innstegsmodellen, 450 4Matic, starter på 1.398.000 kroner. Allerede her får du 367 hk og 0-100 km/t på 5,5 sekunder.

Men går du for AMG S 65 – med 6-liters V12-motor, 630 hk og 1.000 Nm (!) dreiemoment, må du ut med knappe 3 millioner kroner. Det er før du begynner å legge på ekstrautstyr ...

Lanseringen av S-klasse Coupe er i januar 2018.

Denne Mercedes er nesten for brutal

"Kupp" – til 2 millioner kroner

Mellom billigste- og dyreste modell er det to varianter til: 560 4Matic og AMG S 63 4Matic +. Sistnevnte koster rundt 900.000 kroner mindre enn S 65, takket være at V8-motoren har lavere vekt og utslipp.

AMG S 63 4Matic + er nesten en million kroner billigere enn AMG S 65. Men den er betydeligere raskere, og har firehjulsdrift.
AMG S 63 4Matic + er nesten en million kroner billigere enn AMG S 65. Men den er betydeligere raskere, og har firehjulsdrift.

Den framstår slik sett som et "kupp" (jada, her trengs det virkelig hermetegn for å ha dekning!) – ettersom denne er raskere enn S65 (0-100 km/t på 3,5 sek. vs 4,5 sek.) og dessuten har firehjulsdrift. Du skal være rimelig V12-fanatiker og bakhjulsdrifts-purist, om du velger S65-utgaven ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

560 4Matic har også firehjulsdrift, 469 hk – og gjør 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Prisen på denne er 1.655.000 kroner.

Er dette verdens beste bil?

Avanserte baklykter

For første gang benyttes noe som kalles OLED (Organic Light Emitting Diode) i en modell fra Mercedes.

De 66 ultratynne diodene skaper et flytende uttrykk som endres dynamisk avhengig av eksterne lysforhold. Ved opplåsing og låsing av bilen igangsettes en animert sekvens for å signalisere valgt funksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg vil bremselysenes intensitet variere for å kommunisere bedre med andre trafikanter og på den måten redusere faren for påkjørsler bakfra.

I likhet med sedanen får nye S-Klasse Coupé et oppgradert heldigitalt instrumentpanel og nytt multifunksjonsratt med berøringsflater.

Mercedes har tatt føringen når det kommer til infotainmentsystemer. Nå er siste versjon tilgjengelig i S Coupe.
Mercedes har tatt føringen når det kommer til infotainmentsystemer. Nå er siste versjon tilgjengelig i S Coupe.

Mercedes coupe: Nå har dette blitt skikkelige klassikere

Selvkjørende

De selvkjørende egenskapene er videreutviklet fra dagens E-Klasse og tar nå hensyn til kartdata og kan justere hastighet og styreutslag i forbindelse med svinger, lyskryss og rundkjøringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den oppgraderte datakraften kommer også godt med i forbindelse med tilvalget Magic Body Control, som analyserer underlaget for ujevnheter og benytter den aktive luftfjæringen for å utlikne disse.

I tillegg tiltes bilen inntil 2,65 grader for å motvirke sentrifugalkreftene som oppstår i høyhastighetssvinger.

Hekkpartiet på S Coupe er lekkert. Når du ser fire utblås på eksosanlegget, kan du trygt anslå at dette er et durabelig råskinn.
Hekkpartiet på S Coupe er lekkert. Når du ser fire utblås på eksosanlegget, kan du trygt anslå at dette er et durabelig råskinn.

Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n!

– Mange gleder seg

– Basert på interessen fra norske kunder er det tydelig at det er mange som gleder seg til modellen kommer i januar, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Så spørs det hvor mange av de som gleder seg faktisk også har råd til å kjøpe bilen.

Hvis budsjettet ikke strekker til, kan man jo kjøpe stor Mercedes coupe brukt. Forgjengeren, som heter CL, koster fra 100.000 kroner for en 1993-modell. Den bilen har faktisk også V12-motor – men ikke OLED-baklykter ...

Mercedes CLA: Designbomben ble revet bort på et blunk

Denne saken ble først publisert hos Broom.no