Lyst på brukt elbil? Da bør du skynde deg

Elbiler selges vesentlig raskere enn biler med bensin- eller dieselmotor. Det viser ny statistikk fra markedsplassen finn.no. Her er et knippe av elbilene som selges i det norske markedet akkurat nå, og som også finnes ute i bruktmarkedet.
Elbiler selges vesentlig raskere enn biler med bensin- eller dieselmotor. Det viser ny statistikk fra markedsplassen finn.no. Her er et knippe av elbilene som selges i det norske markedet akkurat nå, og som også finnes ute i bruktmarkedet. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor forskjell mellom nybilsalg og bruktmarked.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du er ute etter bruktbil, er timingen virkelig god nå. Det ligger rekordmange biler ute til salgs, her er det virkelig mye å velge mellom.

I begynnelsen av november er det registrert over 69.000 bilannonser på finn.no, det er høyest målte antall siden 2013. Av 66.545 bilannonser publisert i oktober 2017, er 58 prosent dieselbiler og 34 prosent bensinbiler. El- og hybridbiler står for omtrent 4 prosent av markedet hver.

Mange om beinet

Etter kraftig salgsvekst de siste årene har disse bilene nå en solid andel av nybilsalget. Men det tar naturligvis tid før de blir bruktbiler, derfor er det nå et betydelig misforhold mellom nybilsalg og antall biler i bruktmarkedet.

Få biler til salgs betyr mange om beinet. I praksis at du har dårlig tid hvis du er ute etter brukt elbil. De selges nemlig svært raskt.

– Selv om det er store variasjoner i liggetid for elbilene på Finn, ligger bilene sjelden mer enn én til to uker, og har en høyere omsetningshastighet enn hva vi har sett tidligere. Det kan tyde på at det er lett å selge elbil for tiden, sier produktdirektør for Finn motor, Eirik Håstein.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan Leaf er elbilen som så langt har solgt best i Norge. Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet.

Les også: – Hvor lenge varer egentlig batteriet på en elbil?

Rushtidsavgift ga økning

Elbilene har også lav republisering, noe som tyder på at bilene går raskt og at annonsørene ikke har behov for å legge bilen ut på nytt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eirik Håstein er produktdirektør for Finn motor.

Til sammenligning har tidligere målinger vist at gjennomsnittsbilen ligger ute til salgs i over tre måneder, før den blir solgt.

Altså betydelig forskjell sammenlignet med elbilene.

Det er også stadig flere som søker etter elbiler og hybrider:

– Vi registrerer en større interesse enn tidligere for el- og hybridbiler. Opp mot innføringen av rushtidsavgift tidligere i høst, kunne vi se søk etter elektriske biler stige betraktelig, sier produktdirektøren, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette kan være det smarteste kjøpet når du skal ha brukt elbil

Fortsatt mye diesel

Samtidig påpeker han at det ikke har vært en økning i antall dager bensin- og dieselbiler ligger ute på FINN før de blir solgt, eller at dieselbilene krever mer publisering enn andre.

Fortsatt står diesel for 40 prosent av søkene når det gjelder drivstoff. Oslo har lavest andel dieselbiler med 49 prosent, og hybrid- og elbiler utgjør til sammen 13 prosent av de bilene som annonseres. Vest-Agder har høyest andel elbiler med over syv prosent.

– Dieselproblematikken er nok mye er byproblem. Hovedsakelig dreier dette seg om å ha riktig forventning, og sette en fornuftig pris når man skal selge, sier Håstein.

Nissan Leaf er elbilen som så langt har solgt best i Norge. Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet.
Nissan Leaf er elbilen som så langt har solgt best i Norge. Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet.

Dyrere fra privatpersoner

Snittprisene på brukte biler gjenspeiler markedet med tanke på alder. Mens en dieselbil i snitt koster 319.000 kroner hos en merkeforhandler, ligger snittprisen hos en privatannonsør på 140.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hybridbilene har en snittpris på mellom 450.000 og 300.000 kroner, avhengig av om det er forhandler eller privatperson som selger.

Snittprisen på bensinbiler i oktober varierer fra 74.000 kroner til 280.000. Elbiler solgt av privatpersoner har en snittpris på 312.500 kroner, mens snittprisen hos en merkeforhandler er 253.000 kroner

– Snittprisen er generelt lavere for private annonsører og annet bilutsalg, da de stort sett selger eldre biler enn for eksempel merkeforhandleren. Unntaket er elbiler. I oktober har vi registrert en høyere snittpris for privatannonser enn merkeforhandlere når det kommer til elbil, sier Håstein.

Les også: Så billig kan du få brukt elbil

Denne saken ble først publisert hos Broom.no.