Lillebroren til en stor salgsuksess

Kia Stonic går inn i klassen for kompakte crossovere, det betyr at den har mange konkurrenter.
Kia Stonic går inn i klassen for kompakte crossovere, det betyr at den har mange konkurrenter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia Stonic går inn i tøff klasse. Les testen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BERLIN (Broom): Markedet for SUV-er har nesten eksplodert de siste årene. Den ene bilfabrikanten etter den andre har rullet ut nye modeller, samtidig som spennvidden i klassen har økt kraftig.

Kia er blant dem som har hatt stor suksess. Deres Sportage har i perioder stått for store deler av Kia-salget i Norge. Nå håper Kia å følge opp dette en klasse under, med den kompakte crossoveren Stonic.

KIA STONIC

  • Motor: 1-liter bensin
  • Effekt: 120hk /172 Nm
  • 0-100: 10,3 sekunder
  • Toppfart: 184 km/t
  • Forbruk: 0,50 l/mil
  • Bagasjerom: 352/1.155 liter
  • L - B - H: 414/176/152 cm
  • Pris fra: 271.400,-

Størrelsesmessig er vi på småbilnivå. Blant konkurrentene er biler som Renault Captur, Nissan Juke og Opel Mokka – for å nevne noen.

Vi har tatt turen til Tysklands hovedstad Berlin for å teste nykommeren. Stonic har startpris på 234.900 kroner. Vi tester en Exclusive-utgave med 1-liters bensinturbo på 120 hestekrefter. Denne starter på 271.400 kroner.

Hvordan er den å kjøre?

Stonic er basert på Kias småbil Rio. Ute på veien blir det snart tydelig at dette ikke er verdens mest avanserte understell. På dårlig asfalt og brostein (et ubarmhjertig underlag for de fleste biler) merkes det at den er ganske stramt satt opp. Det smeller i hele bilen over ujevnheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til gjengjeld gir dette stabile kjøreegenskaper oppe i fart. Autobahn-kjøring står egentlig ikke på programmet, men vi lurer oss til noen mil allikevel. Fra det kan vi melde at toppfarten på 184 km/t er realistisk å oppnå, og at bilen oppfører seg trygt og forutsigbart, også i en slik hastighet.

Støydempingen er godkjent til denne klassen å være. Setene er litt flate og kunne med fordel hatt lengre sittepute.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen av konkurrentene kommer også med firehjulstrekk. Det har Kia droppet her.

Les også: – Kan jeg få firehjulstrekker til bare 50.000 kroner?

Stonic er ganske stramt satt opp, det er positivt når vi tar den med ut på Autobahn.
Stonic er ganske stramt satt opp, det er positivt når vi tar den med ut på Autobahn.

Hvordan er plassen?

Stonic er såvidt over fire meter lang. I praksis er nok dette en bil som mange i Norge vil tenke er en typisk bil nummer to. Eller for single/par, uten barn. Likevel er plassen slett ikke verst. En av fordelene med såpass høyreiste biler som dette er at sittestillingen også blir høy, dermed trenger man ikke så mye beinplass i lengden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

To voksne sitter bra i baksetet, bagasjerommet svelger unna 352 liter og er lett å utnytte. Med en skiboks i tillegg, vil den nok kunne duge som familiebil også, hvis du er god til å pakke og ikke har det helt store plassbehovet.

Les også: Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

352 liters bagasjerom er godkjent til å være i denne klassen.
352 liters bagasjerom er godkjent til å være i denne klassen.

Går den bra?

1-liters motorer blir mer og mer vanlige i denne klassens. Kias byr i denne utgaven på 120 hestekrefter. En dieselmotor ville gitt mer bunndrag, men så var det dette med nybiler og dieselmotor... 1-literen må jages litt, men har OK overskudd.

0-100 km/t på 10,3 sekunder er ikke verst til å være denne klassen. Det offisielle gjennomsnittsforbruket ligger på 0,5 liter/mil, det er også godkjent til bensinmotor å være.

Les også: Den er liten – og kåret til verdens beste flere ganger

Kontrastfarge på taket hjelper for å gjøre bilen litt tøffere.
Kontrastfarge på taket hjelper for å gjøre bilen litt tøffere.

Finest utenpå eller inni?

Kia har levert bra på design de siste årene, men Stonic er ikke bilen mange vil snu seg etter. Eksteriørmessig er den pen, men ganske pregløs.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innvendig merkes det godt at dette er en billig bil. Det er mye hardplast, samtidig som setene kunne vært bedre. Du kan bestille den med litt knallfarger i interiøret, det trengs for å live opp dette litt.

Innvendig skinner det klart gjennom at dette ikke er noen dyr bil. Det hjelper med detaljer lakkert i knallfarger.
Innvendig skinner det klart gjennom at dette ikke er noen dyr bil. Det hjelper med detaljer lakkert i knallfarger.

...og hva er konklusjonen?

Stonic går inn i en klasse med mange konkurrenter, men kommer egentlig ikke med så mye som er egnet til at den skal skille seg ut. Designet er ganske anonymt, innvendig skinner sparefølelsen gjennom, og prismessig er den litt midt på treet.

271.400 kroner for Exclusive-utgaven med 1-liters turbo er konkurransedyktig, men ikke spesielt billig. Konkurrenter som Nissan Juke og Renault Captur gir minst like mye bil for pengene. Og velger du den mer primitive Dacia Duster får du både større og bil og 4x4 for disse pengene

Stonic fortjener pluss for bra utstyrsnivå. Kia er kjent for god kvalitet og har Norges beste nybilgaranti, hele syv år. Kjøper du Stonic som nybil, bør det derfor ligge an til mange år med rimelig og forutsigbart bilhold. 1-liters bensinmotor er også veldig "riktig" akkurat nå, i forhold til diesel.

Kia tilbyr i dag ladbare hybridutgaver av både Niro og Optima. Denne typen drivlinje også på Stonic vil naturligvis være svært attraktivt i det norske markedet.

Les også: Ladbar Kia: Denne er som skapt for Norge

Det skal litt til å skille seg ut i denne klassen, med veldig mange tøffe konkurrenter. Stonic leverer jevnt bra, men mangler ting som gjør at den skiller seg ut.
Det skal litt til å skille seg ut i denne klassen, med veldig mange tøffe konkurrenter. Stonic leverer jevnt bra, men mangler ting som gjør at den skiller seg ut.

Denne saken ble først publisert hos Broom.no.