Rett og slett en fantastisk bil

Artikkelen fortsetter under annonsen

KRETA (Broom/TV 2): Porsche setter standarden med ny Cayenne. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

”Hvis vi bygger et offroad-kjøretøy i henhold til våre krav til kvalitet, og det har en Porsche-logo på panseret, vil folk kjøpe det.”

Ferdinand Porsche, Die Welt 24. januar 1989.

Sitatet kom lenge før SUV-bølgen hadde begynt å få fotfeste. Det skulle også gå noen år før Porsche realiserte planene sine.

Men i 2002 var den der: Cayenne. Rett og slett en høyreist Porsche med 4x4. Puristene var i harnisk! Hvordan kunne man rote til merkevaren på den måten? Porsche burde holde seg til små sportsbiler. Aller helst kun 911 og varianter over det temaet.

Men Porsche visste hva de drev med. Cayenne har vært en helt avgjørende modell for økonomien til den Stuttgart-baserte bilprodusenten.

Slik så første generasjon av Porsche Cayenne ut.
Slik så første generasjon av Porsche Cayenne ut.

SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste

Mer enn 500.000 eksemplarer solgt

Siden har det blitt laget to generasjoner til. Den utgående modellen er faktisk solgt i over 500.000 eksemplarer!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det altså klart for tredje utgave. Men hvis du ikke ser forskjell, så skjønner vi deg godt. Her skal du følge godt med i timen for å se forandringene.

Spørsmålet er om Porsche har jukset litt. Er det egentlig bare en facelift? Vi dro til Kreta, for å sjekke. Bli med på test!

Nå kan du få denne til 10 prosent av nybilpris

Nye Porsche Cayenne er virkelig en fryd å kjøre. Ikke bare er den sylskarp når du kjører i svingene, men komforten er skyhøy når du ønsker det.
Nye Porsche Cayenne er virkelig en fryd å kjøre. Ikke bare er den sylskarp når du kjører i svingene, men komforten er skyhøy når du ønsker det.

Hvordan er den å kjøre?

Du skal ikke kjøre gjennom mange svingene, for å skjønne at Porsche selvsagt ikke har tatt noen snarveier. Tvert imot - man har rett og slett funnet fram alle verktøyene i verktøykassa. Her er brukes samme plattform som i Bentley Bentayga, tre trinns luftfjæring, elektrisk krengingsstabilisator (Porsche Dynamic Chassis Control, PDCC), firehjulsstyring, mixed tyres (bredere dekk bak enn foran, slik som på 911), nye bremser og elektrisk justerbare dempere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet? Du kan dundre på gjennom svingene på en måte som setter en ny standard i segmentet. Krenging er redusert ytterligere fra forrige generasjon, og styrefølelsen er skarp og godt vektet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Porsche nekter å gi slipp på posisjonen som klassens mest sporty i SUV-segmentet.
Porsche nekter å gi slipp på posisjonen som klassens mest sporty i SUV-segmentet.

Vi skulle gjerne kjørt den på bane, for virkelig å få testet grensene. Men det vi har fått anledning til å oppleve tilsier at Cayenne gjør akkurat det Porsche har satt seg som mål: Setter en ny standard for kjøreegenskaper i klassen for store SUV-er.

Vi skal imidlertid legge til testbilene var utrustet med alt utstyr. En standard Cayenne har for eksempel ikke luftfjæring og ikke firehjulsstyring. Hvordan den fungerer uten dette utstyret fikk vi ikke testet.

For øvrig er den også svært komfortabel og stille. Særlig støyisoleringen imponerer oss. Testbilene har ekstra lydisolerte vinduer. Disse luker bort nesten all støy fra biler som passerer og når du kjører på våt asfalt.

En kjapp tur i offroad-løypa indikerer nok ikke hva denne bilen er i stand til. Faktisk kan du ta den med utenfor allfarvei uten å skjems. Den kan heves betydelig, har ulike kjøreprogram i henhold til underlag og differensialsperre. Men lavgirserie, får du ikke. Cayenne er jo fortsatt en Porsche!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kommer Porsche med stasjonsvogn – og den er lekker!

I dette bagasjerommet er det 770 liter til rådighet (745 liter i Turbo-utgaven). Men syvseter blir det ikke noe av ...
I dette bagasjerommet er det 770 liter til rådighet (745 liter i Turbo-utgaven). Men syvseter blir det ikke noe av ...

Hvordan er plassen?

Bagasjerommet er første punkt du må merke deg. Her har man faktisk klarte å trylle fram 100 liter mer plass enn i forrige generasjon. Og den forrige var ikke snau, den heller. Det betyr at du nå har 770 liter (745 liter i Cayenne Turbo) til rådighet. Volumet øker til 1.710 liter (1.680 liter Cayenne Turbo) når du legger ned ryggen på baksetene. Da blir også gulvet nesten flatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal imidlertid sies at volumet ikke oppleves som betydelig større enn forrige generasjon. Og forklaringen på det er enkel: Ryggen på baksetene kan justeres, slik at de står nesten vertikalt. Da er det omtrent er umulig å sitte der, men bagasjevolumet økes betydelig.

Gode bakseter, og massevis av plass på andre seterad også.
Gode bakseter, og massevis av plass på andre seterad også.

At du har mulighet til å justere vinkelen på ryggen i baksetene er naturligvis med på å øke komforten for de som sitter der. De kan nå legges opptil 39 grader bakover. Dessuten kan seteputen justeres opptil 16 cm i lengderetning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt er det at du kan sveipe under bakfangeren for å åpne opp bagasjeluka.

Bakseteplassen er imponerende. To voksne har massevis av plass til både ben og hode.

7-seter kan du imidlertid bare se langt etter. Vi får ingen signaler fra Porsche-leiren om at det er på vei, heller.

Det sier seg nærmest selv at plassen foran er raus. Her er det også bra med oppbevaringsplasser – inkludert store og praktiske lommer i dørene.

Aldri har du fått mer Porsche for pengene

Hvis nye Cayenne kommer kjørende og du ser den fra denne vinkelen, skal du være over middels interessert i Porsche for å se at det er en ny generasjon.
Hvis nye Cayenne kommer kjørende og du ser den fra denne vinkelen, skal du være over middels interessert i Porsche for å se at det er en ny generasjon.

Finest utenpå eller inni?

Hvis du skulle gå for samme farge på den nye Cayennen din som du hadde på den forrige, kommer ingen til å gjette at du har byttet bil. Særlig fronten og profilen er mer eller mindre nøyaktig lik.

Heldigvis har man sørget for å gjøre noen grep med hekken. Ikke store, men i alle fall slik at du har et håp om at noen skal se forskjell. For eksempel har den nå LED-lys som strekker seg over hele bredden på bilen. Lyktene er også smalere enn før – og mer i tråd med resten av Porsche-familien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Cayenne har fått justerbar takspoiler, som også fungerer som luftbrems, hvis du kjører fort nok ...
Cayenne har fått justerbar takspoiler, som også fungerer som luftbrems, hvis du kjører fort nok ...

Øverst på bakluka er det forresten en spoiler/vinge – og den er justerbar. Det er en rekke ulike innstillinger. De fleste handler om å gi marktrykk når farten øker.

Men den kan også vinkles rett opp – og fungerer da som luftbrems! På en SUV! Vi mistenker at den er mest for show. Kun ved nødbremsing i over 170 km/t kan den aktiveres. Den skal kutte bremselengden med to meter – hvis du kjører i 250 km/t!

Innvendig har det heldigvis skjedd langt mer. Infotainmentsystemet domineres av hovedskjermen på 12,3 tommer, med strålende oppløsning og et brukervennlig touchsystem. I tillegg er det to 7 tommers skjermer i instrumentpanelet. Disse styres med hvert sitt sett med rullehjul og knapper på rattet. Smart og godt brukervennlig. Etter hvert blir det også mulig med head up display. Det er på tide, Porsche!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Man kan dette med seter også. Riktignok er komfortsetene i testbilene ekstrautstyr. Men har du råd, så gå for disse.

Opplevd kvalitet er ikke overraskende skyhøy. Dette kjennes ut som det skal kunne tåle mye juling.

Nå har kanskje denne Porschen blitt billigere enn du trodde?

Hekken har fått mer særpreg enn før. Lyktene strekker seg nå over hele bredden på bilen.
Hekken har fått mer særpreg enn før. Lyktene strekker seg nå over hele bredden på bilen.

Går den bra?

Cayenne har sportsbilytelser – uansett hvilken modell du går for. Innstegsmodellen får 340 hk/V6 med turbo. Ja, alle modellene har nå turbo, selv om det ikke står i modellbetegnelsen. Selv innstegsmodellen trenger bare 5,9 sekunder på å nå 0-100 km/t (krever Sport Chrono-pakke, uten denne tar det 5,2 sekunder). Denne var ikke tilgjengelig for testing.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var imidlertid Cayenne S – som nå har fått biturbo og 440 hk. Her kuttes sprintøvelsen med et helt sekund! 4,9 sekunder er brennkjapt. Den oppleves også svært pigg på veien. Tiptronic-girkassen bidrar til å sørge for effektiv akselerasjon. Forbikjøringer er en lek, og den sveiver rundt mer eller mindre lydløst når du suser nedover motorveiene i høy fart. Ved pådrag har den et potent snerr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Turbo-utgaven er likevel i en egen klasse. Med 550 hk hentet fra en 4-liters twin turbo-motor.

Atmosfære-belysning er naturligvis på plass – og du kan velge ulike farger om blått ikke skulle være i henhold til dine preferanser.
Atmosfære-belysning er naturligvis på plass – og du kan velge ulike farger om blått ikke skulle være i henhold til dine preferanser.

Herlig gurgling ved oppstart gir høye forventninger. Den skuffer ikke! Her er det bare å holde på hatten, mens den effektivt sender deg fra stillestående til 100 km/t på 3,9 sekunder – akkompagnert av et skikkelig V8-brøl. Denne akselerasjonen er nok til å slå utgående generasjon av toppmodellen Turbo S. Mens toppfarten er 286 km/t.

Forbruket er det knapt noen som bryr seg om på en slik bil. Men ta høyde for drøyt literen per mil. Og at det knapt finnes grenser for hvor raskt du kan tømme tanken om du ikke holder igjen.

Hva med hybriden, sier du? Jo, den kommer litt ut i 2018. Enn så lenge er det imidlertid lite informasjon om denne. Det vi har grunn til å anta, er at drivlinjen i stor grad blir den samme som i Panamera hybrid. Det betyr rundt 450 hk og en rekkevidde på mellom 50 og 60 kilometer på strøm. Prisen er naturligvis ikke klar enda. Alt er som kjent relativt – og sammenligner du prisen på denne med de 2,1 millionene du må ut med for Turbo-utgaven, blir den rett og slett billig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva gjør brukt drømme-SUV egentlig med lommeboka?

...og hva er konklusjonen?

Porsche har et rykte å ta vare på. De skal være sportslige. Da er det i utgangspunktet naturstridig med SUV. Høyt tyngdepunkt og vekt på rundt 2 tonn setter noen klare begrensninger.

Og la det være sagt: Cayenne er ikke en sportsbil. Men det er, enn så lenge, det nærmeste du kommer i stor SUV-segmentet.

Dessuten har den altså ingen problemer med å gjøre alt annet vanlige SUV-er gjør – og i de fleste tilfeller bedre enn de andre.

Kort sagt: Porsche lurte oss litt. Designet tilsa at man hadde tatt lett på oppgaven. Men sett deg bak rattet og du skjønner umiddelbart at de har lagt hele sin tyngde og kompetanse bak nye Cayenne.

I Norge vil 90 prosent velge hybridmodellen. Der får man etter alle solemerker en passelig miks av ytelser og et forbruk som er betydelig lavere enn i Turbo-utgaven. Men hvor mye økt vekt vil ha å si for kjøreegenskapene, må vi nesten teste før vi uttaler oss om ...

Porsche Cayenne T.

Motor: 4 liter, V8, biturbo

Effekt: 550 hk / 770 Nm

0-100 km/t: 3,9 sek.

Toppfart: 286 km/t

Forbruk: 11,9 l/mil

Bagasjerom: 745 / 1.680 liter

Vekt: 2.175 kg

Lengde x bredde x høyde: 492 x 219 x 167 cm

Pris: 2.142.900 kroner

Blir du eier av en Porsche Cayenne, får du samtidig den mest dynamiske store SUVen på markedet akkurat nå.
Blir du eier av en Porsche Cayenne, får du samtidig den mest dynamiske store SUVen på markedet akkurat nå.

Denne saken ble først publisert hos Broom.no.