Meny

Denne lakken koster 15.333 kroner - for én liter

Den lille flasken gjør ikke så mye utav seg. Kanskje reagerer du ikke så mye over prisen på 138 kroner heller. Men når vi regner om til literpris snakker vi virkelig kostbare saker. Foto: Broom-redaksjonen
Lakkstift til bilen kan være eksklusive saker.

Det er lurt å reparere små steinsprutskader på panser og skjermer på bilen, før det utvikler seg til rust. Lakkstift og tannpirker er velkjente hjelpemidler for de som gjør dette selv. Men det koster dyrt – man skulle tro det var bladgull, og ikke lakk som ble brukt.

Dette er historien: I god tid før vår kjære VW Golf skulle leveres tilbake etter endt leasingperiode, skulle jeg tette noen få bitte små skrammer på panseret og den ene forskjermen. Dette er en av flere ting takstmenn alltid er veldig på vakt overfor.

Lakkstift og tannpirkere

Jeg dro derfor til nærmeste forhandler, og kjøpte en lakkstift i korrekt farge. Deretter bar det hjem til tannpirkere og bokstavelig talt pirkearbeid.

For at dette skal bli bra, gjelder det å være nøye - og stø på hånden. Man oppdager fort at tannpirker er "pensel" mer enn nok til slike jobber! Derfor tar det også litt tid.

Det var da jeg begynte å tenke på prisen. For lakkstiften betalte jeg kr. 138,-. For den bittelille flaska med 9 milliliter innhold syntes jeg dette var relativt dyrt.

Les også: En ekte drømmebil har blitt helt ny

15.333 kroner pr. liter

For moro skyld fant jeg frem kalkulatoren, og den var klar i sin tale: Milliliterprisen for lakken var kr. 15,33 -. Siden det går 1000 milliliter på en liter, blir literprisen altså solide 15.333 kroner.

– Literprisen er definitivt ublu. Her er det noen som tjener gode penger på noe mange bare må ha. Men på den annen side – lakkstiften til 138 kroner kan allikevel være en god investering. Det sier Brooms bilekspert Benny Christensen, som ikke har taksert så rent få biler i løpet av årene han har bak seg i bilbransjen.

– Det å se at noen har tatt seg bryet og tiden med å flikke på små sår i lakken sier jo ikke så rent lite om eieren. Det viser at bilen har vært godt tatt vare på.

– Jeg tror også at det på mindre skader er mye både smartere og enklere å bruke en lakkstift framfor en sprayboks. Spraylakken er mye vanskeligere å påføre, i alle fall på mindre skader. Dessuten er den langt mer tyntflytende. Noe som igjen gjør at den fort blir skjoldete og at den lett "siger", forklarer Benny.

Les også: Nå gjør de comeback i Norge – men skal ikke ha forhandlere

Lakk er ferskvare

– En lakkstift har tykkere lakk som tørker fortere og legger men litt sjel i jobben, kan man faktisk fikse opp små riper ganske fint, men hundre prosent strøkent blir det aldri.

– Og husk at den ikke varer evig. Den lakkstiften som ligger i hanskerommet på bruktbilen du kjøpte for tre år siden er nok bare seig guffe. Så den er det bare å kaste, tror Benny. 

Lakk er med andre ord ferskvare.

Hvordan det gikk med Golfen? Veldig bra – og ikke noe påkost for dette ved tilbakelevering etter endt leasingen. Så da var det verdt det – tross alt.

Les også: Dab-adapter i bil kan sende telefonsamtaler til andre biler

Saken ble først publisert påBroom.no

Motor
Populært