Meny

Dette er en drøm av en familiebil

Nye BMW 6-serie GT er en perfekt motorveicruiser og du får plass til hele familien.
Likevel er det én ting som skurrer. Les testen.

LISBOA (Broom/TV 2): BMW 6-serie er en billegende som vi hilste på første gang i 1976.

Det var en bil så vakker at den kunne ta pusten fra deg. En langbeint, lav bred og elegant coupe med krefter i overflod.

Rekkesekseren under det lange panseret bød også på et lydbilde som ga deg gåsehud over hele kroppen når den passerte 4000 o/min.

Det var en bil ga det lille ekstra i form av ytelser, komfort og luksus – for de som hadde betalingsevne og vilje. For oss andre ble det med drømmen.

Slik har det vært siden.

BMW 6-serie GT er lengre og lavere enn BMW 5-serie GT som den erstatter. Det gjør godt for linjene.

Hva har vi her?

Den helt nye BMW 6-serie GT er i utgangspunktet bilen BMW lanserte som 5-serie GT i 2014. En litt klumpete, høyreist og ikke altfor elegant skapning, i manges øyne.

Nå har den ikke bare fått nytt navn, men også nye linjer og er en helt ny bil. Faktisk er den en blanding av BMWs toppmodell, 7-serie og den mer alminnelige 5-serien. Det synes med det smart å plassere den som 6-serie. Det opprinnelige 6-serie konseptet vil gjenoppstå som 8-serie når BMW får ryddet opp i og snudd om på modellrekken sin. Men enn så lenge er dette altså 6-serie.

Bilen vi er utstyrt med er en GT 40i. Som betyr 980.000 kroner på prislappen og som seg hør og bør, en 3-liters 6-sylindret rekkesekser på ikke mindre enn 340 hestekrefter.

Så da er det bare å ta plass bak rattet for å se om den rettferdiggjør den legendariske 6-serie betegnelsen.

Fin, elegant og svært romslig, men kanskje ikke direkte sexy?

Hvordan er den å kjøre?

Vi har tatt turen til Portugal og Lisboa for å finne ut av nettopp det. Veiene er smale, svingete og kuperet. Et godt utgangspunkt for test av en GT-vogn, slik som denne.

GT betyr Grand Turisimo og henspeiler til rask og komfortabel kjøring, over lengre strekk.

Bilen byr på et herlig drag i motoren, girkassa er presis og gjør en god jobb sammen med motoren. Men vi har ikke kjørt mange minuttene før vi velger å endre kjøreprogram fra Comfort til Sport. I Comfort er bilen for myk, den krenger en del og byr ikke på den litt hvassere kjøreopplevelsen vi kanskje hadde forventet. I Sport derimot fungerer den bedre.

Styringen er presis, hjulopphenget strammere og smilet til sjåføren langt bredere.

På motorvei og raskere landeveisetapper med familien om bord er det allikevel Comfort som passer best. Bien blir litt mer sedat og mindre hissig og man kan cruise behagelig og hurtig over lange etapper, uten å bli sliten. Slik sett ivaretar den GT-betegnelsen. For dette er mer en komfortable cruiser enn en sportsbil. Forventer du det siste, blir du skuffet.

Bilen bygger på samme plattform som BMW 7-serie og har derfor også samme akselavstand. Det vil si type lang. Hvilket gjør bilen stabil og rolig i høy hastighet, samtidig som den mister litt av lekenheten.

Bakstillingen er veldig lik den vi finner på BMW 5-serie stasjonsvogn, da denne er mer kompakt enn den på 7-serie. Det kommer den innvendige plassen til gode.

1 M Coupe: Dette er fryktelig mye moro på fire hjul!

Interiøret holder høy klasse, som forventet. Men direkte sporty er det ikke.

Hvordan er plassen?

Plassen er kapittel for seg. Den er nemlig så stor at du knapt tror det før du ser det. Bilen er laaang.

Bagasjerommet er digert. Vi snakker intet mindre enn 610 liter. Hele 1.800 liter om du feller det ned. Bakseteplassen byr på plass nok selv til langbeinte. At plassen i forsetene er mer enn god er vel knapt heller noen overraskelse. Dette er en stor og svært romslig bil.

Vi tester en 640i

Går den bra?

Ja, bilen går bra og har krefter nok. 0-100 km/t gjøres unna på 5,3 sekunder og toppfarten er 250 km/t.

Forbruket er heller ikke ille. 0,74 l/mil er det BMW selv oppgir ved blandet kjøring.

Litt av greia med en slik bil er å kjøre fort lenge, uten å bli sliten og lei. På det punktet innfrir den og vel så det.

8-trinns automatgirkassa fungerer godt og det er lite å utsette på jobben den gjør.

Bilen kan også leveres som firesylindret 630i med 258 hk. Foretrekker du diesel så finnes 640d og 630d på henholdsvis 320 og 265 hk.

Èn ting gjør denne BMW-verstingen helt unik

Moderne interiør som byr på alt av oppkoblinger og tilkoblingsmuligheter.

Finest utenpå eller innvendig?

Som nevnt fyller denne bilen plassen etter 5-serie GT. I forhold til sin forgjenger er bilen lavere, bredere, lengre og mer elegant. Her har BMW tatt et kvantesprang i riktig retning. Egentlig uten at det skulle så veldig mye til…

De fleste designelementene er hentet fra 5-serie både utvendig og innvendig. Og 5-serie er jo en fin bil, så det er lite å utsette på det. Innvendig er både materialkvalitet, finish og utstyrsnivå en premiumbil verdig. Så det er lite å utsette på dette, slik sett.

Samtidig mangler den allikevel det siste lille som kunne fått den til å skille seg skikkelig ut fra 5-serie og dermed til å bli en 6-serie, på den måten vi er vant til.

Her kreves det definitivt en omstilling av hodet. Få gamle sannheter ut og nye fakta inn. For 5-serie har langt på langt på vei tatt plassen til 6-serie.

Det samme kan også sies om eksteriøret. Ny 6-serie GT er, som nevnt, en langt vakrere bil enn 5 GT. Den mangler allikevel noen av de virkelig magiske linjene som vi tradisjonelt forbinder med 6-serien. Det som løfter den fra en fin-fin bil, til en virkelig vakker bil som skaper et akutt ha-begjær som setter seg i mellomgulvet som et knyttneveslag med en gang du ser den. Det gjør ikke denne for oss.

Les også: Skal du kjøre jorda rundt, da er dette bilen

Nye 6-serie GT er en blanding mellom 5- og 7-serie. Slik sett er det logisk å kalle den 6-serie, men det er også en tradisjonsrik betegnelse som forplikter.

… og hva er konklusjonen?

BMW 6-serie leverer som den skal og som den er ment til. Uten tvil. Du kan kjøre fort, langt komfortabelt, ha god plass til hele familien og alt det der. Dette er en drøm av en familiebil. Med stor bakluke og digert bagasjerom er den nesten like praktisk som en stasjonsvogn, men med en god dose lekkert design på toppen.

Det er liksom ikke der slaget står. Slaget står på sett og vis om du klarer å omstille tankesettet. Glemme gamle legender og tenke nytt.

Vi innrømmer at vi sliter litt på dette punktet. 6-serie-navnet, og alt det står for har festet seg litt for godt i gammel hjernebark. Dessverre for oss. Kanskje dessverre for BMW også – eller er det bare vi som er sære?

Denne er mer slik: Flott bil, men hva med Audi A7 eller Mercedes CLS? Vi bør vel sjekke ut de før vi kjøper også...

Det kan faktisk være litt skummelt å snu opp ned på mer en 40 år gamle, lidenskapelige og dype tradisjoner. Det krever tilvenning.

Tenk bare om hjemmet ditt hadde blitt pyntet med gule kyllinger og påskeliljer til jul. Julen hadde neppe blitt helt det samme.

Hadde den fortsatt hett 5-serie GT hadde vi garantert jublet over framgangen. For framskrittet fra bilen den erstatter er stort og bilen er knakende god. Men for oss er den ikke 6-serie. Vi venter på 8-serien ...

Les også: BMW 6-serie – duger denne som familiebil?

Saken ble først publisert på Broom.no

Motor
Populært