Meny

Lanserer nybil med priskutt på 100.000 kroner

Forfra er slektskapet til flere av Jaguars øvrige modeller tydelig.
E-Pace er ikke langt unna.

For to år siden kom Jaguar med sin første SUV, kalt F-Pace. Snart får den selskap av en lillebror. Rett over nyttår kommer nemlig den mer kompakte E-Pace.

Med den får Jaguar en innstegs-SUV som skal rekruttere mange nye kjøpere. E-Pace skal stjele salg fra topputgavene til de mer folkelige merkene. Og ikke minst skal den gå rett i strupen på konkurrentene fra Audi, BMW og Mercedes.

Launch Edition

Vi snakker priser på premium-nivå, men i forbindelse med lanseringen går Jaguar ut med et litt uvanlig tilbud. De lanserer nemlig en såkalt Launch Edition av E-Pace, med priskutt på hele 100.200 kroner.

Veilendende pris på bilen er 700.100 kroner. Men Launch Edition-utgaven selges fram til nyttår for 599.900 ,-.

Denne modellen er utstyrt med en 150-hesters dieselmotor og automatgir. I en rikholdig utstyrsliste finner vi blant annet ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, LED-lykter, elektrisk bakluke, 10-tommers infotainmentskjerm og elektrisk justerbare forseter – for å nevne noe.

Forfra er slektskapet til flere av Jaguars øvrige modeller tydelig.

Bra bil – men sjekk prislappen!

Skiller seg ut

– Vi gjør dette for å skape litt ekstra blest rundt lanseringen av bilen. Med E-Pace går Jaguar inn i en helt ny klasse og vi vil naturligvis gjøre det vi kan for å ta vår del av markedet, forteller Jacob Moer Aanonsen som er salgssjef for Jaguar Land Rover i Norge.

– Konkurransen er tøff i denne klassen?

– Det er den absolutt. Kundene har mye å velge mellom, men vi mener vi har en bil som skiller seg ut på flere områder, blant annet design og kjøreegenskaper. Responsen fra forhandlere og kunder har vært svært god så langt, forteller Moer Aanonsen.

Lekkert interiør, men litt mer hardplast enn vi er vant til fra Jaguar.

F-Pace: Her blir du førstemann til fjells

Imponerende bagasjerom

E-Pace er altså ikke langt unna. De første eksemplarene kommer til Norge i januar, det er ventet at de som har bestilt bilen, vil få den mot slutten av måneden.

Med lengde på rett under 4,40 meter er dette en kompakt SUV. Likevel er den innvendig plassen imponerende god. Tidligere var ikke plassutnyttelse noe Jaguars designere og ingeniører brydde seg så veldig om. Nå har det imidlertid hatt høy prioritet. Fire voksne har god plass i kupéen og bagasjerommet svelger unna imponerende 575 liter. Det betyr at dette bør kunne fungere som familiebil for svært mange.

De utvendige målene er kompakte, men Jaguar stiller med et av klassen største bagasjerom. Det gjør at E-Pace for mange vil kunne fungere som familiebil.

Typisk Jaguar

Under premieren i London tidligere i år benyttet vi sjansen til å ta en kjapp titt på interiøret. Her er det ingen stor overraskelser. Jaguars infotainmentløsning er allerede på plass i flere modeller. Passasjeren foran har fått et håndtak i midtkonsollen til å holde seg fast i, det kjenner vi igjen fra sportsbilen F-Type. Ellers er det litt hardplast i midtkonsollen og på dashbordet, det sladrer litt om hvilken bilklasse bilen tilhører.

Designmessig skal du ikke være i tvil om at dette er en Jaguar. Den store og gapende grillen er en signatur, det samme er de svøpende linjene langs siden av bilen. Og bakfra hinter baklyktene mot F-Type (igjen). Det samme gjør frontlyktene, som nok også er den mest dristige delen av dette designet.

Her får du veldig mye bruktbil for pengene

Saken ble først publisert på Broom.no

Motor
Populært