En ekte drømmebil har blitt helt ny

Porsche er klar til å lansere tredje generasjon av suksessen Cayenne, Brooms utsendte har reist til et populært feriemål for å teste.
Porsche er klar til å lansere tredje generasjon av suksessen Cayenne, Brooms utsendte har reist til et populært feriemål for å teste.
Artikkelen fortsetter under annonsen

KRETA (Broom / TV 2): Broom-Vegard har en viktig hilsen hjem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Porsche er klar med den tredje generasjonen av SUV-en Cayenne. En bil som har vært svært viktig for både salg og økonomi, helt siden den første generasjonen ble lansert i 2002.

Selv om det at Porsche laget en SUV føltes like feil som pølse i vaffel for noen, ble den raskt en suksess – som pølse i vaffel … Første generasjon solgte rundt 250.000 eksemplarer, mens den neste bikket en halv million!

Nå er det altså klart for den tredje i rekken. Tidligere i høst var vi på besøk ved Porsches hovedkvarter i Stuttgart da den ble avduket. Den gangen fikk vi bare se på og sitte i bilen. Nå er det endelig tid for å kjøre den.

Stein-saks-papir

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har tatt turen til solrike Kreta. Nå er det på tide å høre hvordan det går:

Ring, ring

– Heisann, Knut! Skulle du ønske du var her akkurat nå, eller?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Altså, jeg mener fortsatt at det ble feil å ta best av tre-metoden på stein-saks-papir. Jeg vant den første og det skulle stoppet der. Jeg har sjekket nå, og det er ingen regel om at det er best av tre som gjelder, slik du sa. Men jeg skal la det ligge nå. Du ”vant”. Nå er jeg spent på å høre hvordan det går …

– Her går det strålende. Det er alltid deilig å komme seg sørover til sol og varme, når høsten setter skikkelig inn hjemme i Norge. Enda bedre blir det selvsagt, når vi får kjøre Porsche!

Designendringene er ikke veldig store fra forrige generasjon, her kjører Porsche en forsiktig linje.
Designendringene er ikke veldig store fra forrige generasjon, her kjører Porsche en forsiktig linje.

– Hva gjør brukt drømme-SUV egentlig med lommeboka?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hilsen hjem

– Ja, er inntrykket bra så langt?

– La meg si det sånn: Kan jeg sende en hilsen hjem?

– Eh, ja, det kan du vel …

– Fint! Katharina, hører du meg? Jeg har funnet det jeg ønsker meg til jul. Den har fire hjul og det står Cayenne på bakluka! Det hadde passet perfekt, for lanseringen i Norge er nå i desember. Prisene starter på 1.215.000 kroner for bensinmotoren med 340 hk. Men jeg har så langt testet Turbo-utgaven med 550 hk, og det er den jeg har mest lyst på. Den koster 2.142.900 kroner. Mye penger, men da trenger jeg ikke noen andre gaver, altså!

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nei, det er vel like greit... Tenker du skal ha for forsøket – og tolker det slik at testingen så langt har vært positiv …

– Absolutt! Det er ingen tvil om at Porsche fortsatt rager svært høyt når på kjøreglede. SUV-segmentet er heldigvis intet unntak for regelen. Jeg har ikke kjørt noen stor SUV som kan måle seg med måten denne bilen tar svingene. Helt rått! Porsche Macan GTS er nok strået hvassere, men det er jo også en mindre bil.

Innvendig har det skjer mer enn på utsiden, sjekk skjermen i midtkonsollen!
Innvendig har det skjer mer enn på utsiden, sjekk skjermen i midtkonsollen!

– Nytt understell, et elektronisk system som motvirker krenging, firehjulsstyring og luftfjæring er noe av det som bidrar til kjøreegenskapene. Litt spesielt er det dessuten at Cayenne nå får såkalt ”mixed tires”. Det betyr at bakdekkene er bredere enn de foran – akkurat som på sportsbilen 911.

Nå har Panamera kanskje blitt billigere enn du trodde?

Forsiktig design

– Men er den helt ny? Designet er jo mildt sagt ganske konservativt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Mye elektronikk sørger for gode terrengegenskaper.
Mye elektronikk sørger for gode terrengegenskaper.

– Ja, enig. Jeg kunne godt tenkt med at de hadde gjort endringene litt mer tydelige. Særlig fronten og profilen er veldig likt den forrige. Her skal du følge godt med for å se forskjell fra utgående modell. Men på innsiden har det skjedd mye mer enn på utsiden. Den 12,3” store skjermen i dashbordet er faktisk blitt enda bedre enn den som er i Panamera. Og det sier en hel del!

– Plassen er også blitt bedre. Bagasjerommet er for eksempel utvidet med hele 100 liter. Også kommer den naturligvis med ladbar drivlinje.

– Ja, apropos det. Når kommer den, og hva blir prisen?

– Noen konkret dato for hybriden er ikke klar ennå, men det drøyer neppe langt inn i 2018 før den er på plass. Vi har ikke så mye informasjon om den, men drivlinjen blir den samme som i Panamera. Dermed kan vi anta en rekkevidde mellom 50 og 60 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Cayenne har vært en stor suksess for Porsche, det er grunn til å vente at det fortsetter også med tredje generasjon.
Cayenne har vært en stor suksess for Porsche, det er grunn til å vente at det fortsetter også med tredje generasjon.

Aldri har du fått mer Porsche for pengene

Hybrid

Erfaringene med nye Panamera, som blir solgt i rundt 250 eksemplarer i 2017, tilsier at det er flere hundre nordmenn som vil kjøpe Cayenne også. Porsche går mot et rekordår igjen i år, og Cayenne vil bidra til at oppturen fortsetter i 2018.

– Jeg vet at det er mange flere enn meg i Norge som har denne på ønskelista også. Og noen av dem har selvsagt en mer realistisk mulighet til å få den også …

– Jasså, så du tror ikke Katharina innfri årets beskjedne julegave-ønske?

– Jeg holder vel ikke pusten mens jeg venter på å finne det ut, for å si det sånn.

– Det tipper jeg du gjør lurt i, Vegard… Men nå får vi runde av. Kjør forsiktig i sola.

– Alltid! Vi snakkes!

Som vanlig kommer det en full test av nye Cayenne her på Broom. Så det er bare å følge med!

Nå kommer Porsche med stasjonsvogn – og den er lekker!

Saken ble først publisert på Broom.no