Meny

Denne kan gi dem et skikkelig gjennombrudd i Norge

Ladeluka på forskjermen avslører at dette er en Countryman Cooper S E.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Prøvekjørt: Endelig ladbar versjon.

Countryman, som er Minis svar på en SUV, er også den modellen som er fjernest fra utgangspunktet: Den opprinnelige Minien. SUV-en er nemlig blitt ganske stor, høyreist og tung – og er nå tilgjengenlig som ladbar hybrid med firehjulsdrift. Hadde den opprinnelige Minien visst dette, ville den snudd seg i graven!

Men det er på mange måter alle tingene som som skiller den fra opprinnelsen som gjør akkurat dette til en høyaktuell bil i Norge.

Vi elsker nemlig SUV-er, ikke minst de kompakte, vi ønsker oss helst firehjulsdrift – og ladbare biler er i vinden som aldri før.

Kanskje kan denne bilen bety et større gjennombrudd for merket i Norge.

Luksus-SUV i mini-format

Hva er nytt?

En tresylindret 1,5-liters bensinmotor med turbo, som yter 136 hk, samarbeider med en elmotor som er på 88 hk. Systemeffekten er 224 hk.

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 40 km – mens snittforbruket etter NEDC-normen er 0,21 l/mil.

Mini-test: Det er den smarteste bilen de har laget

Hva er styrker og svakheter her?

Styrken til Mini, er særpreget. Designet er lekent og skiller seg ut, kjøreegenskapene er også mer underholdende enn mange av konkurrentene. Interiøret er originalt og stilig.

Frasparket er dessuten solid. 0-100 km/t gjøres unna på bare 6,8 sekunder.

Svakheter er litt mer coupestøy enn ønskelig. Her merkes det at man har spart litt penger.

Mini Countryman S E

Motor: Bensin + el Effekt: 224 hk / 385 Nm 0-100 km/t: 6,8 sek. Toppfart: 198 km/t Forbruk: 0,21 l/mil Bagasjerom: 405 liter Lengde x bredde x høyde: 429 x 182 x155 cm Vekt: 1660 kg Pris: 443.420 kroner

I likhet med de aller fleste ladbare hybrider, er også oppgitt rekkevidde her vel optimistisk. Vi klarte rundt 20-25 kilometer – og det er for snaut for å gi noe særlig spillerom for de aller fleste.

Denne erter på seg et luksusmerke

Hva koster den?

Startprisen er gunstig, med tanke på effekt og ytelser. Den starter på 369.000 kroner. Testbilen har ekstrautstyr for 74.420 kroner. Inkludert her er blant annet aktiv cruisekontroll, nøkkelfri adgang/start, navigasjon, sorte striper på panseret, John Cooper Works skinnratt og lyspakke.

Det er hyggelig å sitte bak rattet i Mini – men litt mindre coupestøy hadde vært ønskelig.

Til sammenligning koster en Mini Cooper Works All4, med syv (7!) hk mer, 595.000 kroner ...

Rimelig på meterpris - IKKE akkurat Mini

Hvem er konkurrentene?

Her er det rett og slett ikke mange konkurrenter. Men Toyota CH-R, som er hybrid uten ledning, er til en viss grad sammenlingbar. Det er altså en kompakt-SUV, med 4x4, automatgir og hybrid motorisering.

Prisen på denne starter på 395.000 kroner.

Vil naboen bli imponert?

Kanskje ikke imponert, men sikkert litt glad. Mini har en egen evne til å sjarmere folk.

Den ligner ikke på noen andre biler, og blir lagt merke til – uten at den virker alt for jålete.

Her snakker vi supereksklusiv Mini

Broom mener:

Endelig har vi fått en ladbar variant av Mini. Det er på tide - og er naturligvis perfekt for det norske markedet, akkurat nå.

Rekkevidden er altså ikke all verden, så hvis målet er å kjøre mest mulig elektrisk, så bør du tenke nøye gjennom hvilke behov du har.

Men snart kommer den også som ren elbil. Det blir enda mer spennende. Det fine med akkurat den bilen vi skriver om her, er imidlertid at den kan fungere godt for mange familier, takket være firehjulsdrift og ganske romslig plass.

Hva mener eierne?

Mini-eierne gir bilen sin en snittscore på 7,2/10 poeng i Brooms bilguide. Les mer her

Visste du at:

– Den første Minien kom på markedet i 1959

– Det finnes et tomanns-telt som kan monteres på taket av Countryman!

– Et kjennetegn på at du kjører ladbar Mini er at startknappen er gul

Saken ble først publisert på Broom.no.

Motor
Populært