Meny

Fra i dag er de tillatt over hele Norge

Fristen for å kjøre med piggdekk er 15. oktober i landets tre nordligste fylker, 1. november følger så resten av landet etter. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Noen deler av landet skiller seg klart ut.

Kalenderen viser 1. november i dag. Vi er i gang med en måned som kan gi mye vintervære over hele landet, dermed er det også for mange på tide med dekkskift.

Har du piggfrie vinterdekk, kan du gjøre det akkurat når du vil. For piggdekk er det imidlertid to frister som gjelder: Bor du i ett av de tre nordligste fylkene i landet, var det lov å kjøre med piggdekk fra 15. oktober. For resten av landet er fristen 1. november.

Det betyr altså at det nå er fritt fram for å kjøre med piggdekk over hele landet. Brooms bilekspert Benny Christensen forteller at mange venter akkurat litt for lenge.

Hver tiende bil på sommerdekk

– Ja, det ser vi hvert år. Så våkner de opp en dag til snø og glatte veier – og med sommerdekk på bilen. Da er det egentlig bare to valg: Enten å legge om hjemme på gårdsplassen i full fart, eller la bilen stå. Det man i alle fall ikke skal gjøre, er å ta sjansen på å kjøre avgårde på vinterføre med sommerdekk. Det kan rett og slett være livsfarlig, sier Benny.

På vinterføre er det bare vinterdekk som gjelder. Så enkelt er det. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

 – Men mange gjør det likevel?

– Dessverre, ja. Tall fra forsikringsbransjen viser at rundt hver tiende bil som er involvert i en ulykke på vinteren, kjører på sommerdekk. Det er et skremmende høyt tall, og viser at mange overhodet ikke forstår alvoret her. Sommerdekk og vinterdekk har helt forskjellige egenskaper. Når veiene er glatte, er det kun vinterdekk som gjelder, sier bileksperten.

Les også:  En av ti krasjer med sommerdekk

Store forskjeller

Over 40 prosent av norske personbiler har nå piggdekk. Finnmark er fylket der vi finner flest biler med piggdekk, tett oppunder 90 prosent.

I motsatt ende av skalaen finner vi kanskje ikke overraskende Oslo. Her har lokale myndigheter i mange år presset på for å få bilistene til å velge piggfrie dekk, et viktig virkemiddel her er piggdekkavgiften som denne sesongen er på 1.400 kroner, eller 35 kroner per dag.

Det har gitt resultater. I Oslo er situasjonen nå stikk motsatt av i Finnmark. Nesten 90 prosent av bilene har piggfrie vinterdekk.

Les også:  Bruktbil: Dette er et av de beste familiebilkjøpene

Hva er best?

Men er dette den beste løsningen for alle? Broom-Benny mener det avhenger av hvor man bor, og hva slags underlag man kjører på.

– Det forskes mye på vinterdekk, og de får stadig bedre egenskaper. De piggfrie dekkene har generelt best egenskaper på snø og bare veier, samtidig som de også har en klar komfort-fordel ved lavere støynivå.

– Men fortsatt er piggdekkene de som gir best feste på is, våt is og hardpakket snø, det siste har vi gjerne mye av i kryss og rundkjøringer. Her risikerer du å bare seile avgårde med piggfrie dekk, mens piggdekkene "graver seg ned" og gir bedre feste, mener Benny.

Les også:  Pigg eller piggfritt? Det kommer an på hvor du bor

Denne saken ble først publisert hos Broom.no. 

Motor
Populært