Populær småbil kan forsvinne fra markedet

e-Up er i dag den minste bilmodellen fra Volkswagen. Den biter godt fra seg i klassen, likevel er det slett ikke sikkert at den blir erstattet.
e-Up er i dag den minste bilmodellen fra Volkswagen. Den biter godt fra seg i klassen, likevel er det slett ikke sikkert at den blir erstattet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tøff konkurranse gjør det vanskelig å tjene penger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er slutt på at de minste bilene er små skranglekasser på hjul, blottet for komfort og sikkerhet.

De siste årene har det skjedd en liten revolusjon i denne klassen. Bilene har blitt mer påkostet, bedre å kjøre og har mye mer utstyr enn tidligere.

Det er gode nyheter for bilkjøperne, men for de som produserer bilene har det blitt stadig vanskeligere å tjene penger på dem. For selv om det har blitt dyrere å utvikle og bygge bilene, gjør beinhard konkurranse det vanskelig å øke prisene tilsvarende.

Kan droppe up!

I det europeiske markedet har særlig koreanske Kia og Huyndai markert seg med å gi svært mye småbil for pengene, med modellene Picanto og i10.

En av dem som merker at det begynner å bli i tøffeste laget er Volkswagen. Deres lille up! har solgt bra i flere år, men det er ikke sikkert dagens modell blir erstattet i Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På høstens bilutstillingen i Frankfurt uttalte VWs varemerkesjef Herbert Diess blant annet at de kan velge å droppe up!,S fordi de rett og slett ikke klarer å tjene penger på den.

Les også: Ute etter billig bruktbil? Sjekk disse!

Her er du ikke i tvil om at du sitter i en enkel og ganske rimelig småbil.
Her er du ikke i tvil om at du sitter i en enkel og ganske rimelig småbil.

Selges også som Skoda og Seat

For bilprodusentene er småbilene viktige fordi de reduserer det gjennomsnittlige Co2-utslippet fra alle bilene de lager. Utfordringen er at det koster stadig mer å utvikle små motorer som klarer å presse utslippet ytterligere nedover.

Dermed blir alternativet å gi opp – eller selge bilene med tap.

up! selges i dag også som Skoda Citigo og Seat Mii. Volkswagen har hatt den elektriske utgaven e-up! i flere år, den har blant annet solgt godt i det norske markedet. Seat jobber også med å gjøre Mii elektrisk.

Les testen: En av de billigste elbilene du kan kjøpe

Elektriske e-up! har solgt bra i Norge, særlig i starten
Elektriske e-up! har solgt bra i Norge, særlig i starten

Stor elbil-offensiv

Det er uklart om disse modellene kan bli erstattet når det er slutt for dagens up! Det avhenger nok i stor grad av hvordan markedet for de minste elbilene utvikler seg de kommende årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi står nå foran en stor elbiloffensiv fra en rekke ulike bilmerker. Her handler det om biler som er konstruert med elektrisk drivlinje fra bunnen av.

De vil ha en betydelig elektrisk rekkevidde og i de fleste tilfeller langt overgå dagens "folkelige" elbiler.

Topp 5: Dette er Norges billigste nybiler

Denne saken ble først publisert hos Broom.no.