Nå går det meste til himmels for Volvo
Dette hadde ikke mange trodd for noen år siden.
Volvo har vært en av svenskenes store stoltheter i flere tiår. Sammen med IKEA har de satt Sverige på kartet verden over.
Men bare suksess har det absolutt ikke vært. Volvo har vært gjennom mange tøffe perioder, sist da finanskrisen kom og den daværende eieren Ford bestemte seg for at de skulle kvitte seg med alt som ikke var kjernevirksomhet.
Da endte Volvo på kinesiske hender, til stor skepsis fra mange, kanskje særlig i Sverige.
Leverer rekorder
Syv år har gått siden det skjedde. Og nå er det langt mellom skeptikerne. Volvo er nemlig i gang med en voldsom offensiv og de leverer økonomiske resultater som aldri før.
Selskapet har akkurat lagt fram resultatene for tredje kvartal i år. Det er tall det er all grunn til juble for i Volvo-hovedkvarteret i Torslanda, utenfor Gøteborg.
Volvo leverer nemlig rekorder både på salg og bunnlinje. I månedene juli, august og september leverte de et overskudd på hele 3,7 milliarder svenske kroner. Det er en økning 77,5 prosent, i forhold til tilsvarende periode i fjor.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenForhåndssolgte biler for én milliard i Norge
Største modelloffensiv noensinne
Dette gir Volvo en resultatmargin på 7,5 prosent. Også det en solid økning, tilsvarende tall for tredje kvartal 2016 var på 5 prosent. For Volvo er dette et svært viktig tall. Det hjelper lite å selge mye biler hvis man ikke også tjener penger på dem.
Apropos salg: Det økte med 10,6 prosent tredje kvartal, og endte på 135.831 biler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDette skjer midt i det som er Volvos største modelloffensiv noensinne. Den startet med den store SUV-en XC90 som kom i 2015. Deretter har vi fått helt ny utgave av storbilen S90/V90, i år kom ny XC60 og Volvo har også vist den mindre SUV-en XC40. Den kommer på markedet til neste år.
Broom var der da nye XC40 ble avduket
Bli premiummerke
De første spionbildene av stasjonsvogna V60 har også begynt å dukke opp. I praksis betyr dette at Volvo bytter ut og utvider hele modellutvalget sitt, på bare noen år.
Artikkelen fortsetter under annonsenMålsetningen er å gjøre Volvo til et premiummerke, og konkurrere direkte med blant andre Audi, BMW og Mercedes. Det er en mildt sagt krevende jobb. Mange har forsøkt før dem, uten å lykkes. Men så langt går dette helt etter planen hos Volvo.
Det uttalte målet er å komme opp i en produksjon på 800.000 biler innen 2020. Med dagens salgstakt, er det kanskje et i overkant forsiktig anslag. Fabrikken på Torslanda går nå på full kapasitet. I tillegg produseres det Volvoer i Kina og Belgia, og en helt ny fabrikk i USA er på gang.
Saken ble først publisert på Broom.no