Nissan IMx: Dette kan bli en stor elbil-suksess i Norge

Nissan viser denne konseptbilen i Tokyo akkurat nå. Det er ventet at IMx er rundt to år unna å gå i produksjon.
Nissan viser denne konseptbilen i Tokyo akkurat nå. Det er ventet at IMx er rundt to år unna å gå i produksjon.

Verdens mest solgte får en SUV-bror.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nissan har hatt stor suksess med elbilen Leaf. Ikke bare er den Norges mest solgte.. Den er også verdens mest solgte elbil, med godt over 280.000 eksamplarer til nå.

Men Leaf er ikke den eneste suksessen til Nissan. De har også lyktes med crossoverne Qashqai og Juke. Segmentet for kompakte SUV-er og crossovere er også sterkt økende, og vil etter alle solemerker vokse videre de kommende årene.

Da er det kanskje ikke så rart at Nissan vil slå sammen disse to konseptene. Altså elbil og crossover. Denne bilen måtte jo bare komme.

To nye biler i Tokyo

Etter den globale lanseringen av nye Nissan Leaf i september, presenterer den japanske bilprodusenten to helelektriske konseptbiler på bilutstillingen i Tokyo akkurat nå. De tenker altså ikke å nøye seg med én elbil: Her kommer det flere.

Konseptbilene inkluderer den nye helelektriske crossoveren IMx og den nye og litt mer sporty utgaven av Nissan Leaf, som de kaller Nismo. Begge bilene gir et glimt av selskapets nyeste og fremtidige innovasjoner innen Nissan Intelligent Mobility.

Saken fortsetter under bildet

Sporty linjer preger IMx-konseptet. Men den innvendige plassen skal likevel være svært god.
Sporty linjer preger IMx-konseptet. Men den innvendige plassen skal likevel være svært god.

Les mer om Nissan Leaf Nismo her:

Med 4x4

IMx beskrives som et helelektrisk og autonomt, fireseters crossoverkonsept. Det betyr at vi snakker kompakt SUV. Der kommende Leaf debuterer med en rekkevidde rett under 40 mil, er det mer schwung over tallene hos IMx. Her loves det elektrisk rekkevidde på over 60 mil.

Denne konseptbilen bruker den nye elbilplattformen fra Nissan med to el-motorer med totalt 320 kWh motoreffekt, og 700 Nm dreiemoment. IMx skal også ha trekk på alle fire hjulene. Foreløpig er det uklart om dette er standard, eller kommer i tillegg til forhjulstrekk.

Plattformen har gitt bilen et helt flatt gulv, slik at kupeen blir romslig. Med lavt tyngdepunkt lover Nissan kjøreegenskaper som skal redefinere crossover-segmentet. Her skal man ikke risikere tradisjonell SUV-krengning.

Saken fortsetter under bildet


At Nissan planlegger flere elbiler enn Leaf kommer ikke som noen overraskelse. Teknologien skal brukes i flere modeller framover.
At Nissan planlegger flere elbiler enn Leaf kommer ikke som noen overraskelse. Teknologien skal brukes i flere modeller framover.

6.000 nordmenn står i kø for denne elektriske SUV-en

To år unna?

Batteriet med høy kapasitet skal kunne fungere som et virtuelt kraftanlegg for å dele elektrisitet mellom bil og strømnettet, med både trådløs og konvensjonell lading.

De siste månedene har det blitt vist en rekke spennende elbil-konsepter, fra mange bilprodusenter. Det store spørsmålet ved mange av dem er hvor langt de er unna produksjon.

Nissans fordel her er at teknologien langt på vei allerede er utviklet. Med Leaf skaffet de seg i starten et forsprang på de fleste andre konkurrentene. De har gitt dem god tid til å planlegge andre generasjon Leaf, og modellene som skal komme etter det. I Tokyo blir det spekulert i at IMx er rundt to år unna å komme i salg.

Denne elektriske SUV-en kommer allerede neste år

Nye Nissan Leaf ligger an til å bli en stor suksess. Se video:

Saken er først publisert på Broom.no

Personvernpolicy