Strammer grepet rundt diesel- og bensinbilene

London innfører aggressive tiltak mot eldre biler, de blir mye dyrere å bruke innen sentrun. Foto: Scanpix
London innfører aggressive tiltak mot eldre biler, de blir mye dyrere å bruke innen sentrun. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå blir det dyrt å ha en eldre bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselbilene er under hardt press i vår del av verden.

Her hjemme har vi blant annet fått rushtidstillegg for dieselbiler i bomringen rundt Oslo, flere andre forslag er under utredning.

Myndighetene i flere land presser på for å gjøre det mindre attraktivt å kjøpe og bruke biler med dieselmotor. London er en av storbyene hvor det har blitt varslet om "aggressive tiltak" for å få dieselbilene ut av byen.

Her handler det både om kjappe tiltak, samtidig som man jobber mot et langsiktig mål om at det kun skal være utslippsfrie biler i Londons gater innen 2050.

Ekstra-avgift

I likhet med mange andre storbyer sliter London med betydelig luftforurensning. Dette blir ikke bedre av at trafikken generelt går svært sakte, det er rett og slett for mange biler ute i gatene store deler av døgnet.

Denne uken har man innført en ny ordning, der både diesel- og bensinbiler eldre enn fra 2006 må betale mer for å få kjøre inn i London sentrum. Dette gjelder biler som ikke innfrir de såkalte Euro4-kravene for utslipp. Disse ble innført i 2005.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag er det rushtidsavgift mellom kl 07 og 18 alle ukedager i London. Denne er på 11,50 pund, eller rundt 120 kroner. Den nye avgiften for eldre biler er på 10 pund og kommer i tillegg til dette. Dermed må mange betale 21,50 pund for å bruke bilen sin i de sentrale delene av London, innenfor disse tidspunktene.

Les også: Dieselforbud kan bety mye for bilprisene

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Siste året med dieseltaxi

Myndighetene i London har satt av et eget transportfond på nærmere ti milliarder kroner som skal brukes til å få ned utslippene fra kollektivtrafikken. Her handler det om å bytte ut eldre busser med nye, som forurenser langt mindre.

Alle nye dobbeldekker-busser må være ladbare hybrider og fra 2037 skal det etter planen ikke være lokale utslipp i det hele tatt fra bussene.

2017 er det siste året Londons taxieiere kan få registrere en ny diesel-drosje. Her satses det nå tungt på elbiler og ladbare hybrider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbar Londontaxi

Sentralt i dette står den nye taxien fra London Taxi Company. Den ser ut som en klassisk Londontaxi, men under skallet skjuler det seg en helt ny konstruksjon, skreddersydd for nye utslippskrav.

Bilen er ladbar og klarer lengre distanser kun på strøm.

Bak satsingen står kinesiske Geely som også eier Volvo. Geely har investert milliardbeløp i utviklingen av den nye taxien og har ambisjoner om at denne skal selges i en rekke land over hele verden.

På test i Norge: Gjett om den vakte oppsikt på ladestasjonen!

Forbyr eldre biler

En annen storby som har tatt grep er Paris. I fjor sommer innførte man der en rekke restriksjoner mot biltrafikken.

Alle personbiler registrert før 31. desember 1996, samt varebiler og lette lastebiler registrert før 30 september 1997, er nektet adgang til de sentrale delene av Paris.

Forbudet gjelder også busser og lastebiler, registrert før 30. september 2001.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og dette er bare starten. Planen skal være å stramme inn ytterligere, fram mot 2020. Da skal sentrum av Paris stenges for de fleste kjøretøyer. De eneste som slipper unna (og inn), er personbiler registrert etter 2011, og motorsykler registrert etter juli 2015.

Det er ventet at dette vil føre til vraking av rundt tre millioner biler over de neste fire årene.

Her er en stor bilnyhet i Norge – lenge før tiden

Saken er først publisert på Broom.no