Meny

Range Rover Velar: Noe av det lekreste du får på fire hjul

Prøvekjørt: Range Rover Velar med bensinmotor og 380 hk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med bensinmotor på 380 hestekrefter under panseret, blir Range Rover Velar et råskinn, samtidig som den er en av de mest eksklusive bilene du kan kjøpe. Nå har vi testet den.

Range Rover var lenge bare én modell, men de siste årene har det skjedd ting hos det erkebritiske merket. Først kom Range Rover Sport, så den mer kompakte Evoque – og i høst har de fått selskap av splitter nye Velar.

Velar er søstermodellen til Jaguar F-Pace og størrelsesmessig svært lik Sport. Slik sett kan det nok ligge an til litt kannibalisering internt.

Men nettopp på grunn av likehetspunktene, har Range Rover posisjonert Velar veldig tydelig. Her handler det om design, eksklusive materialer og et interiør som virkelig vekker oppsikt. Og – skal det vise seg: En prislapp som virkelig underbygger dette med eksklusiv bil. Mer om det senere.

Hva er nytt?

Vi har allerede testet Velar med 3-liters dieselmotor på 300 hestekrefter. Her kan du lese mer om den:

Range Rover Velar

Modell: R-Dynamic SE automat AWD

Motor: 3-liter bensin

Effekt: 380 hk / 450 NM

0-100 km/t: 5,7 sek.

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,94 l/mil

Bagasjerom: 673/1.731 liter

Lengde x bredde x høyde: 480 x 203 x 166 cm

Vekt: 1.879 kg

Pris: Fra 1.386.950 kroner

Pris testbil: 1.440.900 kroner

Nå har vi kjørt bilen med bensinmotor, nærmere bestemt en 3-liter på hele 380 hestekrefter. Da er vi helt på toppen i modellutvalget. Dette kraftverket byr på 450 NM og sikrer en akselerasjon mange sportsbiler skal slite med å matche. 0-100 km/t går unna på brennkjappe 5,7 sekunder. Og en liten bonus: Range Rover har jobbet med lyden. Det merkes med en gang du trykker på startknappen!

Hva er styrker og svakheter her?

Motoren er herlig og understreker virkelig følelsen av luksusbil. Her er det skikkelig kraftoverskudd. Ikke helt uventet er den også tørst. Det offisielle snittforbruket er oppgitt til 0,94 liter/mil. Det blir fort mye mer når du kjører aktivt.

I praksis er vi kjapt på det dobbelte av hva en tilsvarende bil med mer nøktern dieselmotor bruker.

Resten av bilen? WOW! Dette er en gjennomført luksusbil, der særlig interiøret er noe helt for seg selv på design og materialkvalitet. Akkurat som en dyr Range Rover bør være.

Les også: Sjekk hva du må betale for denne millionbilen nå:

(Saken fortsetter under)

Hva koster den?

Du har nok gjettet det allerede: Dette er ikke en bil for folk flest. Startprisen på denne utgaven er på heftige 1.386.950 kroner. Med litt obligatorisk ekstrautstyr inne, havner testbilen på 1.440.900 kroner. Det er dyrt, rett og slett veldig dyrt. Men til gjengjeld får du en bil som virkelig skiller seg ut.

Hvem er konkurrentene?

Vi kommer ikke unna Range Rover Sport her. Den gjør mye av det samme og har også mulighet for sju seter. Dessuten søstermodellen Jaguar F-Pace. Andre? Tja... BMW X5, Audi Q7 og Volvo XC90 virker brått litt ordinære, sammenlignet med denne. Maserati Levante kan være en kandidat, eller hvis du virkelig, virkelig skal ta den helt ut: Bentley Bentayga.

Vil naboen bli imponert?

Hvis vedkommende har et snev av estetisk sans og/eller bilinteresse: JA!

Broom mener:

En gang i tiden var Range Rover i en særstilling blant konkurrentene. Den posisjonen har blitt svakere etter hvert som særlig de tyske premiummerkene har kommet på banen.

Men med Velar tar de et skikkelig grep – og banker lista mange hakk oppover. Dette er design, krefter og feelgood-faktor så det holder. Rett og slett en bil du blir glad i!

(Saken fortsetter under)

Visste du at:

– Dørpanelene i testbilen har blant annet store aluminiums-felter. Det ser vi ikke ofte i en bil!

– Velar er navnet Land Rover brukte på prototypen til den aller første Range Roveren, tilbake på 1960-tallet.

– Du MÅ ikke betale nesten 1,5 millioner for en Velar. Startprisen er på 837.000 kroner, da med 2-liters dieselmotor og utstyrsnivå Standard. Ja, enig, det høres litt trist ut.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært