Slurver du her kan det koste mange tusenlapper

Lar du bilen gå for lut og kaldt vann – ja, da må du også regne med at du får mye mindre for den når den skal selges.
Lar du bilen gå for lut og kaldt vann – ja, da må du også regne med at du får mye mindre for den når den skal selges. Foto: Broom.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Veldig dårlig ide å la bilen gå for lut og kaldt vann.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du en av dem som aldri «har tid» til å vaske eller støvsuge bilen? Gir blaffen i polering og fiksing av steinsprutskader og riper?

Da får du betalt for slurvet når bilen skal byttes inn:

Å la bilen gå for lut og kaldt vann er en svært dårlig ide. En bilforhandler som får inn en nedgriset bil som knapt ser ut til å ha vært vasket siden den ble levert for noen år siden, trekker kraftig fra på innbytteprisen.

Minst 20.000 lavere pris

Slurvet straffes med i alle fall 20.000 kroner lavere pris enn en tilsvarende godt vedlikeholdt bil, sier Kjell Rese, direktør bruktbil i Bertel O Steen Detalj, som styrer alle Bertel O. Steens egeneide forhandlere.

Kjell Rese, bruktbilansvarlig i Bertel O. Steen Detalj. Foto: Broom.no
Kjell Rese, bruktbilansvarlig i Bertel O. Steen Detalj. Foto: Broom.no

Denne forhandlerkjeden omsetter årlig rundt 14.000 brukte biler, og ser litt av hvert komme inn.

– De fleste bilene vi får i innbytte er rimelig bra vedlikeholdt, men vi ser også alt for mange som ikke er det. Dette koster bileierene mye penger – jo mer vi må gjøre for å få bilen i presentabel stand igjen, jo dyrere blir det, understreker Rese.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mener kundene er altfor redde for biler som har gått langt

Tilleggsfaktura

I dag er stadig flere biler leaset, men utfallet blir det samme her. En leasingbil som leveres inn etter tre år og ser ut som et grisehus, risikerer en velvoksen tilleggsfaktura for å få alt på stell igjen før den skal selges videre.

Har kunden attpåtil hoppet over service, blir det enda verre.

– Det er mye lettere å strekke seg litt lenger for å få til en handel med kunder som leverer en rengjort og godt vedlikeholdt bil, understreker bilmegler Anders Ruud.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Jon fikk sjokk da han hentet bilen fra vaskefirmaet

Bilinteresse – eller ikke

De to kan også avlese kundens bilinteresse på tilstanden på innbyttebilen:

– En godt vedlikeholdt bil tyder klart på en eier som er interessert i bil, mens det motsatte sladrer om en som er totalt uinteressert i bilen som sådan, utover at den skal frakte vedkommende fra A til B, mener Rese, som legger til at det er en viss bedring for tiden:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, vi synes nok folk har blitt flinkere til å bevare verdien de senere årene, og passer bedre på bilen sin. Dette kan også være et tegn på at den generelle bilinteressen igjen er litt på opptur, sier han.

Å ta vare på bilen handler ikke bare om vask, støvsuging, polering og regelmessig service. Minst like mye handler det om små og større parkeringsbulker, riper i lakken, steinsprutskader som ikke blir fikset før rusten viser sitt røde ansikt - og ellers alt som kan skje gjennom noen års bilhold.

Les også: Ute etter bruktbil? Her får du mye verdifull hjelp