Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?

Opel Ampera-e har blitt mye omtalt som den første reelle konkurrenten til Tesla. Foto: Opel
Opel Ampera-e har blitt mye omtalt som den første reelle konkurrenten til Tesla. Foto: Opel
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder kjøp av elbiler, og det kommer stadig nyere og bedre modeller. Så hvilken bør du egentlig investere i?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I år havner den nye og mye omtalte Opel Ampera-e helt øverst i vår resultatliste. Den sies å være et alternativ til Tesla, med sin lange rekkevidde og mye lavere pris enn Model S og Model X. Noen eksemplarer av Ampera-e ruller allerede på norske veier, men mange er misfornøyde med lang leveringstid.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Hyundai IONIQ er nest beste bil i resultatlista med mer enn én test til grunn for totalscoren. IONIQ ble også kåret til Årets Bil 2017 av Dagbladet, DinSide og Autofil, ble vinner av Teknikens Världs Stora Bilpris 2017 , og den havnet som én av topp tre i Euro NCAP-kåringen Best in Class Cars of 2016 . Om ikke det var nok, har Hyundai også en av de beste garantiene, ifølge Forbrukerrådet. Leveringstiden er lang også for Hyundai IONIQ.

Det skal nevnes at tre Tesla-modeller tidligere har fått høyere totalscore enn både Ampera-e og IONIQ: Tesla Model X 90D , Tesla Model S P85 og Tesla Model S P85D. Lenger ned i artikkelen kan du lese mer om hvorfor vi har utelatt disse fra årets liste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøpeguide: Elbil

Selv om de havner øverst i resultatlista vår, er det ikke sikkert noen av de nevnte modellene passer best for deg, ditt kjøremønster og din økonomi. Videre skal vi se på noen få aspekter som kan være viktig å tenke gjennom før du investerer i en elbil. Vil du heller gå rett til resultatlista, kan du gjøre det her.

Hvor langt kommer du til å kjøre?

Når du skal velge elbil er et av de viktigste spørsmålene kanskje hvor langt du skal kjøre med den. Bor du i byen og kjører kun korte turer, kan du spare en del penger på å velge en enkel bil med kortere rekkevidde. Skal du ut på mange langturer og har nok penger, ønsker du kanskje å gå for en av de med lengst rekkevidde fra Tesla Motors. I dag har Tesla imidlertid fått reelle konkurrenter i for eksempel Opel Ampera-e, som har mellom 300 og 400 km reell rekkevidde, og er mye billigere enn Tesla Model S og X. Vi venter fortsatt på Tesla Model 3, som skal være en billigvariant med rundt 350 km rekkevidde.
Du kan imidlertid aldri regne med at bilen i praksis har så lang rekkevidde som produsentene oppgir. De opererer gjerne med rekkevidde etter EU-standarden New European Driving Cycle (NEDC). Denne er kjent for å være svært generøs, og mest sannsynlig kan du aldri oppnå denne rekkevidden ved normal kjøring. Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) er en ny testløsning som ser ut til å gi mer realistiske rekkeviddetall, og EPA – den amerikanske standarden – ligger også mye nærmere reell rekkevidde. I produktbeskrivelsene har vi oppgitt tallene fra NEDC, WLTP og EPA, såfremt elbilen er testet i alle tre.
Hvor langt du kan kjøre på en fulladet bil avhenger uansett av kjøremåte, vær- og kjøreforhold, samt om du bruker mye strøm i form av klimaanlegg og annen elektronikk i bilen. På vinterstid kan rekkevidden nærmest halveres sett opp mot rekkevidden du har med gode kjøreforhold om sommeren.
Les også: Hvilket vinterdekk er best i test?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvor raskt lades bilen?

Elbilene lades opp på forskjellige måter og med varierende fart. Illustrasjonsfoto: Opel
Elbilene lades opp på forskjellige måter og med varierende fart. Illustrasjonsfoto: Opel

Elbiler kan lades på flere forskjellige måter og ved ulike hastigheter. Den reelle ladetiden avhenger også av hvilken elbil du har.
Ved hjemmelading har de fleste en ladefart som klassifiseres som normallading (opptil 22 kW). Hjemmelading kan skje ved hjelp av vanlig stikkontakt, men vær obs på at dette krever egen kurs på maks 10A og jordfeilbryter type B, og det tar lang tid å lade opp batteriet på denne måten. Et bedre alternativ er å kjøpe en hjemmeladestasjon/veggboks, som er både hurtigere og tryggere enn bruk av stikkontakt. Sørg for å velge en elektriker som har god kunnskap om kravene til installasjon i standard NEK400:2014.
Skal du ut på langtur, kan du som regel hurtiglade bilen på de mange stasjonene rundt om i landet, men det er viktig å huske på at ikke alle elbiler kan hurtiglades. Ulike elbiler bruker også forskjellige typer hurtigladere: CHAdeMO, CSS Combo eller Supercharger. Du kan også lade på Type 2-ladestasjoner, som tar lengre tid enn hurtiglading. Type 2-ladekabel følger ikke alltid med som standardutstyr.
Her kan du se Norsk Elbilforenings kart over hvor de ulike typene ladestasjoner finnes i Norge. Sjekk produktbeskrivelsene av hver elbil i denne samletesten, så ser du om bilen du vurderer har lademuligheter og -hastigheter som passer deg. Ladetiden som er oppgitt for normallading krever gjerne veggboks/stolpe og ev. Type 2-ladekabel som ekstrautstyr. Uten dette utstyret vil normalladingen gå tregere. Husk også at ladetiden forlenges når det er kaldt i været.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er det stor nok plass i bilen?

Elbiler kommer i dag med rom til alt fra to til syv passasjerer, og det er ganske stor forskjell på hvor stor plass det er i baksetene og i bagasjerommet. I produktbeskrivelsene kan du lese mer detaljert om egenskapene ved hver elbil.
Les også: Test av hybridbilen Toyota RAV4

Er elbil lønnsomt?

Elbil regnes ofte som et billigere alternativ til den vanlige drivstoffbilen. I dag har elbiler fortsatt lav årsavgift, og du kan kjøre gratis gjennom bompasseringer. Det er også gratis offentlig parkering i mange kommuner, samt mulighet for ferdsel i kollektivfelt flere steder. I tillegg bør servicen av elbilen være lavere priset enn for en bil med forbrenningsmotor. Det ventes at disse godene blir helt borte når mange nok velger elbil, og vi har allerede sett en innskrenkning av dem det siste året.
Du sparer ellers penger på å bruke strøm i stedet for bensin eller diesel, men det er viktig å huske på at et bytte av batteri kan være kostbart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Miljøhensyn: Er elbilen egentlig et mer miljøvennlig alternativ til bensin- og dieselbilen?
Miljøhensyn: Er elbilen egentlig et mer miljøvennlig alternativ til bensin- og dieselbilen?

Er det mer miljøvennlig?

De aller fleste mener elbiler er et mer miljøvennlig alternativ til drivstoffbilen, særlig på grunn av null utslipp av CO2 når du kjører. Noen elbilprodusenter tenker også mer miljøvennlig rundt hele produksjonen, f.eks. BMW som bruker resirkulerte materialer for å lage BMW i3, og Tesla som bl.a. planlegger å bruke 100 prosent fornybar energi ved produksjon av elbilbatterier.
Kritikere peker bl.a. på at produksjon av elbiler fører til større utslipp av CO2 enn produksjon av en drivstoffbil, og at dette veier opp for CO2-utslippet under kjøring. De ser også på gjenvinning av batteriene som et stort problem. Er du interessert i å lære hva som er myter og hva som er fakta, kan du lese Teknisk Ukeblads grundige og informative artikkel om elbiler og forurensning . En rapport fra IVL Svenska Miljöinstitutet ser også på utslipp i forbindelse med produksjon av elbilbatterier.
Les også: Hvor bra er egentlig Mazda CX-5?
Ønsker du utfyllende informasjon om hva du bør tenke på før du kjøper elbil, kan du sjekke Forbrukerrådets artikkel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvor blir det av Tesla?

Når du tar en titt på resultatlista, lurer du kanskje på hvorfor bare én av Tesla-bilene er med i oversikten? I årets samletest har vi kun med biler som kan kjøpes nye fra forhandler i dag, og Tesla har nylig skiftet ut flere av sine modeller. I dag får du kun bestilt Model S 75, S 75D, S 100D, S P100D, Model X 75D, X 100D eller X P100D fra produsent.
Ingen skandinaviske kilder har foreløpig testet og gitt score til de andre nye modellene, men så fort vi får vite om nye tester, legger vi dem til i oversikten vår.

Mange har ventet lenge på denne. Reserverer du en Tesla Model 3 i 2017, leveres den til deg etter 12-18 måneder. Foto: Tesla
Mange har ventet lenge på denne. Reserverer du en Tesla Model 3 i 2017, leveres den til deg etter 12-18 måneder. Foto: Tesla

I mellomtiden kan du lese tester uten score av de nyeste modellene:

Eller se testresultatene av de eldre modellene:

Andre utelatte modeller

Vi har ellers fjernet trillingene Mitsubishi i-Miev , Citroën C-Zero og Peugeot iOn fra årets liste – selv om de fortsatt selges i dag – fordi alle testene av disse ble utført i 2010 og 2011.
Vurderer du å kjøpe bruktbil, kan du finne testresultater av de eldre (og nylig utgåtte) elbilmodellene her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eldre tester og store prisforskjeller

De fleste elbilene i listen er testet i 2016 eller 2017, men vi har valgt å beholde et par populære biler med tester fra 2013, 2014 og 2015. Vi gjør oppmerksom på at de eldre testene kanskje ikke kan sammenlignes direkte med testene av nyere dato, ettersom markedet er i stadig endring.
Euro NCAP har sikkerhetstestet flere av bilene i oversikten. Noen av disse testene er også utført flere år tilbake, men de gjør en årlig vurdering av om resultatene fortsatt er gyldige for dagens versjon av modellen. Dersom oppdateringene av bilen i etterkant av testen har vært ubetydelige for sikkerheten, er testen fortsatt gyldig for den nyeste modellen. Fornyet gyldighet tar likevel ikke høyde for endringer i Euro NCAPs testmetode fra år til år.
Man kan ellers diskutere om det er riktig å sammenligne testresultater av en Tesla til over millionen med tester av mye billigere alternativer, men vi har valgt å ikke sette begrensninger når det gjelder pris. Tanken er at du skal kunne ta med prisforskjellene i betraktning når du finleser resultatlista, og at du ut fra dette kan ta en veloverveid beslutning.

Testen er opprinnelig publisert på Test.no