Dette kan bli en norsk folke-SUV

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er det mange smarte løsninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skoda har suksess med sin første store SUV. Kodiaq heter den og leveres blant annet som sjuseter.

Skoda venter ikke lenge med å lansere enda en SUV. Nå kommer de nemlig med spilitter nye Karoq

Den skal være klasseledende på plass og introduseres med fire motorvarianter, fra 115 til 150 hk, to bensin- og to dieselmotorer. Senere i 2018 tilbys også en 2-liters dieselmotor på 190 hk og en 1,5-liters 150-hesters bensinmotor med 4x4 og DSG automatgir.

Les også: Dette skal bli en av Norges billigste med 4x4

Tre separate bakseter

Den kompakte SUVen er 4,38 meter lang, 1,81 meter bred og 1,6 meter høy.

Bagasjerommet er på hele 521 liter. Når bakseteryggen legges ned, økes volumet til 1.630 liter. De såkalte VarioFlex-setene gjør at Karoq lett kan tilpasses ulike behov.

Dette er standard på utstyrsnivå Style og består av tre separate seter. Setene kan justeres individuelt og enkelt tas inn og ut etter behov. Med enkle grep får Karoq et bagasjerom på hele 1.810 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er bilklassen som vokser mest akkurat nå

Skoda byr i kjent stil på mange smarte løsninger. Fleksibelt baksete er en av dem.
Skoda byr i kjent stil på mange smarte løsninger. Fleksibelt baksete er en av dem.

Avansert teknologi

Skoda lover at Karoq skal være helt i tet i klassen når det gjelder innovative løsninger og tilkoblingsmuligheter. Deres nye online-tjenester, Skoda Connect består av tre hoveddeler:

Infotainment Online inneholder nye informasjons- og navigasjonstjenester som trafikkinformasjon, vær, nyheter, nærmeste bensinstasjon med drivstoffpriser m.m.

Care Connect gir tilgang til fjernstyring av utvalgte funksjoner via smarttelefonen. Bilen kan også selv melde fra til foretrukket verksted når det er tid for service.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En av de smarteste bruktbilene du kan kjøpe

Likheten til resten av Skoda-familien er på plass på Karoq også.
Likheten til resten av Skoda-familien er på plass på Karoq også.

Sikkerhetssystemer

SOS Nødanrop melder automatisk fra om det skulle oppstå en ulykke og kan i tillegg aktiveres manuelt via en egen SOS-knapp i bilen.

Infotainment-delen styres via en 8-tommers moderne touch-skjerm hvor du enkelt kontrollerer en rekke viktige og nyttige funksjoner knyttet til underholdning og bilens øvrige innstillinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen tilbys også med et omfattende utvalg av førerassistentsystemer. Det inkluderer Park Assist som hjelper føreren med å parkere, Lane Assist som assisterer føreren med å holde seg i kjørefilen og Traffic Jam Assist som automatisk bremser og gasser bilen under køkjøring. Blind Spot Detect og Front Assist bidrar sammen med Emergency Assist til å gjøre kjøringen mer komfortabel og sikker.

Les også: Dette får én av fire til å føle seg utrygg bak rattet

Slik ser nye Skoda Karoq ut innvendig.
Slik ser nye Skoda Karoq ut innvendig.

Selge 2.400 eksemplarer

Designet har mange fellestrekk med storebror Kodiaq.

Her viser Skoda nye linjer. Dette understrekes av LED-hovedlys og kjørelys, samt tåkelys foran i tillegg til utstrakt bruk av LED-lys i kupé og instrumentpanel.

Karoq tilbys også som første modell fra Skoda med digitalt instrumentpanel hvor det er mulighet for å velge mellom fire forskjellige visninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette vil bli tilgjengelig fra juni 2018.

Av andre smarte løsninger er praktiske kroker i bagasjerommet, isskrape i tanklokket og paraply under passasjersetet.

– Prisene på Karoq er nå klare og salget er i gang. Målsettingen i 2018 er å selge 2.400 eksemplarer. De første bilene kommer til Norge og forhandlerne i begynnelsen av desember 2017, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda i Norge.

Les også: Karoq har en søstermodell, den kan bli tøff for konkurrentene

Saken ble først publisert på Broom.no