Dette kan bli en storselger i Norge

Slik ser resultatet ut når VW Tiguan har lagt på seg drøyt 20 centimeter i lengden, og har blitt sjuseter.
Slik ser resultatet ut når VW Tiguan har lagt på seg drøyt 20 centimeter i lengden, og har blitt sjuseter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tiguan Allspace er testet – og får skryt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen Tiguan har i en årrekke vært blant Norges mest solgte SUV-er. Nå er det straks klart for en utgave som kan komme til å øke salget ytterligere.

VW lanserer nemlig en nye XXL-utgave av Tiguan. Den er forlenget drøye 20 centimeter, har fått plass til to ekstra seter helt bakerst – og har fått navnet Tiguan Allspace. Dermed går altså VW inn i klassen for sjuseters SUVer, en bilklasse som er attraktiv for svært mange nordmenn.

(Saken fortsetter under)

Tiguan er en kompakt sjuseter, de to bakerste setene egner seg nok best for barn.
Tiguan er en kompakt sjuseter, de to bakerste setene egner seg nok best for barn.

Stort bagasjerom

De aller første testene av Allspace har nå kommet. Britiske Autocar er blant de som er tidligst ute her og de lar seg imponere.

– Skyv de midterste baksetene forover, press deg inn bak dem – og du finner en tredje seterad, med to seter. Hvis du spiller basketball i NBA kan du ikke forvente å ha det komfortabelt der. Men for de fleste unger er plassen tilstrekkelig og sammenlignbar med andre sjuseter-konkurrenter som Skoda Kodiaq og Nissan X-Trail, skriver Autocar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Resten av interiøret får også skryt for høy kvalitetsfølelse. Bruker du bilen som sjuseter, har du 230 liter bagasjerom tilgjengelig. Når de to bakerste setene er felt ned i gulvet, er bagasjerommet på hele 700 liter. Og feller du ned alle setene, har du hele 1.775 liter bagasjerom tilgjengelig. Da snakker vi hakket før varebil.

(Saken fortsetter under)

To ekstra seter helt bakerst, de kan naturligvis felles ned i gulvet når de ikke er i bruk.
To ekstra seter helt bakerst, de kan naturligvis felles ned i gulvet når de ikke er i bruk.

Les også: Tøffing: Slik så Tiguan ut da vi fikk den første smakebiten

Ingen design-sprell

Allspace er 21,5 centimeter lengre enn dagens Tiguan. Akselavstanden har økt med 10,9 centimeter. Ifølge Autocar har ikke dette påvirket kjøreegenskapene på noen merkbar måte. De beskrives som stabile og forutsigbare, uten å være veldig spennende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Designmessig er det ikke snakk om noen sprell her. VW kjører en nøktern og stram linje også på Allspace-utgaven av Tiguan. Den ekstra lengden gjør ikke veldig mye utav seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Designendringene er små, du skal ha litt greie på Tiguan for å se at dette er en lengre utgave.
Designendringene er små, du skal ha litt greie på Tiguan for å se at dette er en lengre utgave.

10.000-20.000 kroner ekstra

I konklusjonen fastslår Autocar at det er mye å like ved denne bilen. De fremhever interiøret som påkostet og praktisk. Det eneste spørsmålstegnet er prisen, som ikke er offisiell ennå. Men det antydes et prispåslag på mellom 10.000 og 20.000 kroner, i forhold til dagens Tiguan.

Den starter for øvrig på 323.000 kroner i det norske markedet, da med 125-hester bensinmotor og forhjulstrekk. Rimeligste utgave med 4x4 kommer på 435.000 kroner, dermed er Tiguan en av de dyrere bilene i klassen.

Les også: Dette var en suksess – men den ble ikke erstattet

Saken er opprinnelig publisert på broom.no