Dette kan bli en storselger i Norge
Tiguan Allspace er testet – og får skryt.
Volkswagen Tiguan har i en årrekke vært blant Norges mest solgte SUV-er. Nå er det straks klart for en utgave som kan komme til å øke salget ytterligere.
VW lanserer nemlig en nye XXL-utgave av Tiguan. Den er forlenget drøye 20 centimeter, har fått plass til to ekstra seter helt bakerst – og har fått navnet Tiguan Allspace. Dermed går altså VW inn i klassen for sjuseters SUVer, en bilklasse som er attraktiv for svært mange nordmenn.
(Saken fortsetter under)
Stort bagasjerom
De aller første testene av Allspace har nå kommet. Britiske Autocar er blant de som er tidligst ute her og de lar seg imponere.
– Skyv de midterste baksetene forover, press deg inn bak dem – og du finner en tredje seterad, med to seter. Hvis du spiller basketball i NBA kan du ikke forvente å ha det komfortabelt der. Men for de fleste unger er plassen tilstrekkelig og sammenlignbar med andre sjuseter-konkurrenter som Skoda Kodiaq og Nissan X-Trail, skriver Autocar.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenResten av interiøret får også skryt for høy kvalitetsfølelse. Bruker du bilen som sjuseter, har du 230 liter bagasjerom tilgjengelig. Når de to bakerste setene er felt ned i gulvet, er bagasjerommet på hele 700 liter. Og feller du ned alle setene, har du hele 1.775 liter bagasjerom tilgjengelig. Da snakker vi hakket før varebil.
(Saken fortsetter under)
Les også: Tøffing: Slik så Tiguan ut da vi fikk den første smakebiten
Ingen design-sprell
Allspace er 21,5 centimeter lengre enn dagens Tiguan. Akselavstanden har økt med 10,9 centimeter. Ifølge Autocar har ikke dette påvirket kjøreegenskapene på noen merkbar måte. De beskrives som stabile og forutsigbare, uten å være veldig spennende.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDesignmessig er det ikke snakk om noen sprell her. VW kjører en nøktern og stram linje også på Allspace-utgaven av Tiguan. Den ekstra lengden gjør ikke veldig mye utav seg.
Artikkelen fortsetter under annonsen(Saken fortsetter under)
10.000-20.000 kroner ekstra
I konklusjonen fastslår Autocar at det er mye å like ved denne bilen. De fremhever interiøret som påkostet og praktisk. Det eneste spørsmålstegnet er prisen, som ikke er offisiell ennå. Men det antydes et prispåslag på mellom 10.000 og 20.000 kroner, i forhold til dagens Tiguan.
Den starter for øvrig på 323.000 kroner i det norske markedet, da med 125-hester bensinmotor og forhjulstrekk. Rimeligste utgave med 4x4 kommer på 435.000 kroner, dermed er Tiguan en av de dyrere bilene i klassen.
Les også: Dette var en suksess – men den ble ikke erstattet
Saken er opprinnelig publisert på broom.no