Disse bilene er det ikke ofte vi ser lenger

Ford Taunus P5 er en litt glemt klassiker. Faksimile fra AutoDB.no
Ford Taunus P5 er en litt glemt klassiker. Faksimile fra AutoDB.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den gamle Forden er en tidsmaskin på hjul!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford Taunus 17M og 20M er hverdagsnostalgi på høyt nivå. I alle fall for de av oss som har levd en stund og som var barn eller unge tidlig på 70-tallet.

Vi husker disse bilene fra hverdagstrafikken, utenfor butikker og bensinstasjoner og langs støvete landeveier. De var et alminnelig syn den gangen.

Taunus 20M var en høyst anstendig og grei familievogn et godt hakk over både Opel Kadett, Ford Anglia og VW Boble, med Opel Rekord som hovedkonkurrent.

Rød og gild med V6-motor

Taunus P5 som denne avbildede modellen kalles, ble lansert i 1964. Den hadde et relativt kort bil-liv fram til 1967, men ble allikevel produsert i ikke mindre enn 710.059 eksemplarer, om vi skal være pinlig nøyaktige.

Det har naturlig nok blitt vesentlig tynnere i rekkene av disse nå, etter drøye 50 år. Derfor var det koselig da det dukket opp det som ser ut som et svært velholdt eksempler på nettstedet AutoDB forleden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne bilen er akkurat slik som vi husker dem! Rød og gild og med største motor. Nemlig en 2-liters V6 på 90 hestekrefter.

V6-motoren gir godt bunndrag og ikke minst fin lyd. Effekten på 90 hk var anstendig for 50 år siden. Faksimile fra AutoDB.no
V6-motoren gir godt bunndrag og ikke minst fin lyd. Effekten på 90 hk var anstendig for 50 år siden. Faksimile fra AutoDB.no

Bilene var ellers mest vanlige med V4-motor, med en litt karakteristisk motorlyd her hjemme.

Med V6 var du litt småkonge i gata! Bilene var ikke så rent lite USA-inspirert, med rattgir og hel sofa foran og dermed seks sitteplasser. Sofaen var også grei om men ville ha kjæresten i armkroken mens man kjørte...

Denne klassikeren ble laget i kun 500 eksemplarer

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gått bare 50.000 kilometer

Akkurat denne bilen har også ekstralys foran, med tidsriktige, svartrutede trekk over – og Ford-logo! En kul liten detalj som ikke akkurat senker ha-begjæret.

Apropos lys. Den trengte kanskje ekstralyktene. Ford Taunus P5 kom nemlig ikke med 12-volts anlegg før på siste årsmodell, som var 1967. "Vår" bil her er fra 1966.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den skal heller ikke ha gått mer enn 50.000 kilometer. Det forklarer kanskje også bilens fine stand. Om den er pusset opp eller restaurert underveis sier annonsen ingenting om. Men den fortaller at bilen er i daglig bruk på sommerstid.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Rattgir og hel sofa foran er perfekt om man vil ha kjæresten i armkroken under kjøreturen. Faksimile fra AutoDB.no
Rattgir og hel sofa foran er perfekt om man vil ha kjæresten i armkroken under kjøreturen. Faksimile fra AutoDB.no

Annerledes design og mange morsomme detaljer

50- og 60-tallet var på mange måter tiårene for design. Selv en hverdagsbil som Taunus P5 byr på mye design og en del kule og spesielle detaljer som skiller den fra andre biler.

Ta for eksempel støtfangerne som er nærmest integrerte og som foran avsluttes med de trekantede blinklysene. Det samme ser vi på bakfangeren bak og baklysene.

Hovedlyktene og grillen er også spesiell og noe du ikke finner maken til på andre biler. Det lille V6-merket helt foran på panseret er også en kul liten greie. Det samme er det typiske runde ryggelyset på bakplata av aluminium.

Så har du lyst til å sikre deg en god gammel hverdagsklassiker med høy nostalgifaktor, så bør dette være en god kandidat! Bilen er jo nærmest for en tidsmaskin å regne.

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Autodb har samme eier.

Les også: Topp 5 – Norges billigste biler med 4 x4

Saken ble først publisert på Broom.no