Skoda Kodiaq - en bil for store anledninger

Skoda Kodiaq bygges på samme plattform som VW Tiguan, men er betydelig lenger og har innvendig plass.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skoda Kodiaq har masse plass, gode innvendige løsninger og jammen ser den bra ut også.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kodiaq er den første i en rekke av nye SUV-er fra Skoda.

Oppkalt etter Kodiaq-øya utenfor kysten av Alaska – hvor det visstnok skal finnes noe sånt som 3500 bjørner – skal den gi inntrykk å være en skikkelig tøffing under vanskelige forhold.

Bilen bygges på den samme plattformen som VW Tiguan, men i god Skoda-ånd har den betydelig mer plass innvendig.

Den er 4,70 meter fra støtfanger til støtfanger, og kommer både som fem- og sjuseter.

Førstnevnte har et bagasjerom på 650 liter (litt mindre enn Peugeot 5008), mens utgaven med sju seter har 270 liter igjen til bagasje.

Kodiaq ser bra ut, er svært komfortabelt på landeveien og du finner deg garantert godt til rette i de gode setene.

(Saken fortsetter under)

Alle foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Dette er en bil som vi gjerne kjører fra Oslo til Trondheim. Og kanskje hjem igjen samme dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oversikten fra førerplassen er god, men instrumentene har så dårlig leserbarhet at du kan risikere å få en fartsbot på grunn av det.

Ellers har den kule ekstra-dingser som paraplyer i fordørene, isskrape på innsiden av bensinlokket og 230 volts strømuttak bak.

Bilen kan leveres med en rekke bensin- og diesel-motorer fra 125 til 190 hester. Skoda har varslet at de kommer med en ladbar hybrid-utgave neste år.

Vår testbil har den største dieselmotoren, firehjulstrekk og automatgir, og koster dermed god over en halv million kroner.

Likevel er dette en av de mest solgte utgavene i Norge så langt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


Skoda Kodiaq

Pris: Fra kr 327.700 + reg.kostnader (for (125 hk bensin, Active)

Vi testet: TDI Style 4x4 aut. 7-seter. 219 hk. Drivverk: Firehjulstrekk, 7 tinns automatgir. Motor: Turbodiesel 140 kW/1905hk, dreiemoment 400 Nm. Testbilen koster kr 542.900.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Miljø og forbruk: 6/10

Vi målte forbruket til 0,60 l/mil, mot fabrikkens 0,56 l/mil, og høyest i vår test. CO2-utslipp: 150 gram pr. km. NOx-utslipp: 39,4 milligram pr. km er greit til diesel å være, men langt høyere enn i bensinbiler.

Pris: 7/10

Vår testbil har høyeste utstyrsnivå, største motor, firehjulstrekk, automatgir og sju seter. Dyreste i vår test av SUV'er i høst, overraskende til Skoda å være. Rimeligste utgave (350.000 kroner) med forhjulstrekk og 125 hk. motor gir mye for pengene.

Driftskostnader: 7/10

Erfaringsmessig har Skoda gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/100.000 km. nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Drivstoff-forbruk relativt lavt, og spenner fra 0,49 til 0,56 l/mil.

Annenhåndsverdi: 10/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg bedre enn snittet både i markedet og i klassen. Autolease anbefaler 2,0 TDI 190 hk DSG (Aut.) 4x4 med 7-seter og utstyrsnivået Style for å holde seg best i pris. Anbefalt tilleggsutstyr: parkeringsvarmer og tilhengerfeste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Praktisk: 10/10

Fin familiebil, mye plass. Midterste seterad flyttbart, store dører/høy sitteposisjon. Paraply, isskrape og 230 volts uttak inkl. Plast-beskyttere på dørene som spretter ut når de åpnes og hindrer bulker i nabobilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhet: 10/10

5 stjerner i EuroNCAPS kollisjonstester. Sikkerheten til voksne og barn er godt beskyttet i både front og sidekollisjoner, litt høy belastning i nakken til barnet i baksetet. Automatiske nødbrems for fotgjengere.

Design: 7/10

Klassisk og pen utvendig design, rene linjer. Oversiktlig og elegant instrumentpanel, med unntak av speedometer i beige farge. Hva har man tenkt her? Det praktiske og brukervennlige i fokus. Pluss for gøyal detalj som is-skrape innfelt i drivstoff-lokket.

Utstyr: 7/10

Kodiaq Style med høyeste utstyrsnivå har greit standardutstyr: Dynamiske LED-hovedlys, regnsensor for pusserne, fartsholder, navigasjon og varme i ratt. Standard sikkerhetsutstyr: automatisk bybrems og fotgjengerbrems, kollisjonsbrems for landevei og blindsonevarsler. Hadde forventet ryggekamera og skiltleser på en så dyr bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Komfort: 9/10

Meget behagelige seter og lav innvendig støy. Varme i rattet og justerbart armlene (både frem og opp/ned). Godt avstemt fjæring, automatgirkassen med dobbelt kløtsj gir god komfort på småkjøring. Adaptive LED-lys gir komfortabelt lys i mørket. Gjennomgående god plass.

Kjøreegenskaper: 9/10

190 hk. og 400 newtonmeter gir hurtighet og styrke. Lettkjørt med presis styring og understell som henger godt med i kritiske manøvrer. God på langtur.

Totalt: 82 av 100 poeng

Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF:

«Vi er en familie på fem, og denne bilen passer helt utmerket for en familie som vår. Men av økonomiske årsaker velger vi nok en rimeligere utgave, med forhjulstrekk og mindre motor, enn Motors testbil.»

Skoda Kodiaq

  • Lengde/bredde/høyde: 470/188/168 cm
  • Vekt: 1715/571 (i kg, inkl fører/nyttelast)
  • Hengervekt: 2.500 kg
  • Sikkerhet: 5 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
  • Sikkerhet voksne: 92 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
  • Sikkerhet barn: 77 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
  • Opplyst forbruk (l/mil): 0,60
  • Vårt målte forbruk (l/mil): 0,56
  • CO2 (g/kg): 150
  • NOx (mg/km): 39,4
  • Støy (80 km/t): 62 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
  • Støy (akselerasjon): 66,8 dBA (målt ved 80 km/t under full akselerasjon med automatgir)
  • Akselerasjon (0-100): 10,6 sekunder (målt med to personer i bilen)
  • Akselerasjon (50-80): 3,5 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
  • Bremselengde (80-0 km/t): 22,4 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
  • Speedometer (misvisning i 80 km/t): 75,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
  • Takhøyde (foran/bak): 109/100 cm (målt av Motor)
  • Beinplass bak: 61-77 cm (justerbart baksete, målt av Motor)
  • Bredde bak: 142 cm (målt av Motor)
  • Bagasjerom (liter): 270/650 liter (oppgitte fabrikktall)
  • Bagasjerom (maks lengde): 107-125/189 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
  • Bakkeklaring: 16,5 cm (målt av Motor)
  • Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60.000 km.

Testen er opprinnelig publisert på Motor.no