Jens kom over en svært viktig bilnyhet

X2 får en mer coupeaktig taklinje, og skal være starten på et nytt designspråk for merket. Foto: Privat.
X2 får en mer coupeaktig taklinje, og skal være starten på et nytt designspråk for merket. Foto: Privat.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten fikk han også bilder av en helt ny modell!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jens Stabell Finborud (23) fra Brumunddal studerer samfunnsøkonomi ved NTNU i Trondheim. Akkurat nå er han utvekslingsstudent ved Ludwig-Maximilians Universität i München.

Denne byen huser for øvrig også hovedkvarteret til BMW. Og rett som det er dukker det opp noen spesielle biler i bybildet.

Nylig fikk den bilinteresserte studenten øye på to kamuflerte biler – og var ikke sen om å få tatt bilder. Begge disse kommer til å bli interessante for det norske markedet, om ikke lang tid.

Råskinn fra BMW til halv pris – etter 37.000 kilometer

Bestselgeren

Den ene er nemlig BMWs mest solgte bil gjennom tidene, 3-serie. Dagens utgave har allerede vært med oss siden 2012, og hatt en ansiktsløftning underveis. Nå begynner det å nærme seg en helt ny generasjon. Det er ventet at den vises allerede neste år, men at den lanseres som en 2019-modell til høsten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

3-serie er etterhvert blitt en bil som leveres i en rekke ulike fasonger. Mens cabriolet- og coupe-utgaven nå er omdøpt til 4-serie, får du fortsatt 3-serie som sedan, stasjonsvogn (Touring) og firedørscoupe (Gran Tourismo).

BMW M3: Fargen avslører noe helt spesielt

Denne bilen er enda nærmere produksjon. BMW har allerede teaset sin helt nye X2 en god stund allerede. Her er den på testing i München. Foto: Privat.
Denne bilen er enda nærmere produksjon. BMW har allerede teaset sin helt nye X2 en god stund allerede. Her er den på testing i München. Foto: Privat.

– Må få ladbar stajsonsvogn

Jens er helt klart på hva BMW må gjøre, om de igjen skal ta føringen i et segment der det er knalltøff konkurranse:

– Skal de bli best igjen, tror jeg at de ikke må være like forsiktige i designet som Audi var med sin A4. De må også oppgradere infotainment-systemet og komme med digitalt display. En hybrid drivlinje, også som stasjonsvogn, og da helst i kombinasjon med xDrive firehjulsdrift, bør også komme. Krysser dessuten fingrene for en ny toppmodell, for eksempel M340, som kan konkurrere med Audi S4 og Mercedes C 43 AMG.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke mye mer enn mmen å si til dette, Jens. Vi håper og tror også at det blir en forbedring i rekkevidde på den ladbare hybriden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie

Nytt interiør

Ryktene sier i alle fall at mye av det som står på ønskelista til vår spionfotograf skal realiseres. Det ventes blant annet et helt nytt infotainmentsystem med kombinasjon av touchskjerm og menyhjul.

I tillegg er dette en av bilene BMW tradisjonelt har satt standarden med, når det kommer til sportslige kjøreegenskaper. Det kommer til å bli viktig også i den nye modellen.

Her er neste generasjon av BMWs bestselger: 3-serie. Foto: Privat.
Her er neste generasjon av BMWs bestselger: 3-serie. Foto: Privat.

Kompakt-SUV

Men dette er altså ikke den eneste bilen vi har eksklusive spionbilder av. Jens fikk nemlig også øye på en kompakt-SUV med kamuflasjefolie.

– Dette må være kommende X2. Her håper jeg BMW tør å være litt ekstreme i designet og tar med elementer fra konseptbilen. Design tror jeg blir nøkkelen her! Med en lavere og sportsligere linje enn X1, kan X2 fort bli et attraktivt alternativ for de som ønsker en mindre SUV, men synes X1 blir kjedelig. Hybrid drivlinje virker sannsynlig og med fornuftig prising bør dette kunne bli en kjent bil på norske veier, oppsummerer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre nye SUV-er og en drømmebil på vei fra BMW

Klar i 2018

Også X2 er ventet å bli vist om ikke lenge. BMW har teaset den en god stund, allerede. Både som konseptbil og produksjonsklar bil med kamuflasje.

Det er enn så lenge lovet en rekke ulike bensin- og dieselmotorer - uten at BMW har bekreftet at den blir tilgjengelig som ladbar hybrid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med designet har BMWs sjefdesigner Karim Habib tatt et skritt videre fra dagens modeller. Det coupe-formede karosseriet, med stramme og tydelige linjer, fremstår enda mer sporty enn for eksempel storebror X4.

Slik avslører de en stor nyhet

Dette er trolig BMWs nye 3-serie. Den er ventet å komme på markedet i 2019, og er en svært viktig modell for den tyske premiumbilprodusenten. Alle foto: Privat
Dette er trolig BMWs nye 3-serie. Den er ventet å komme på markedet i 2019, og er en svært viktig modell for den tyske premiumbilprodusenten. Alle foto: Privat

Nytt designspråk

De utvendige målene er tilnærmet like dagens X1. Taklinja gjør at det nødvendigvis blir mindre bagasjeromsplass.

Det er den aggressive fronten og den markerte hekken som skiller X2 aller mest fra sine nåværende slektninger. BMW bekrefter at X2 er starten på et nytt designspråk for merkets fremtidige SUVer.

Kort oppsummert kan vi si at det er mye spennende på gang fra München. Godt vi har noen observante lesere som følger med på hva som skjer.

– Jeg ville gladelig solgt en av nyrene mine for denne bilen

Saken ble først publisert på Broom.no