Fylt feil? Slik unngår du den enorme regningen

Det gjør nesten vondt å se på dette bildet. Og magefølelsen når du skjønner hva du har gjort, er virkelig ikke god. Er uhellet først ute, er det imidlertid svært viktig å reagere riktig, for å unngå en potensiell kjemperegning.
Det gjør nesten vondt å se på dette bildet. Og magefølelsen når du skjønner hva du har gjort, er virkelig ikke god. Er uhellet først ute, er det imidlertid svært viktig å reagere riktig, for å unngå en potensiell kjemperegning.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stadig flere gjør denne tabben.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange kjenner følelsen. Du er stresset eller står i helt egne tanker, og så oppdager du plutselig at du fyller feil drivstoff på bilen.

Forsikringsselskapene får mange fortvilte telefoner fra kunder som har fylt feil drivstoff på bilen. Prisen for en feilfylling kan bli alt fra 5.000 til 100.000 kroner.

– Vi får inn flere slike saker hver eneste uke. Det skjer nok oftere enn mange skulle tro, sier Frende Forsikring sin skadesjef på motor, Roger Ytre-Hauge.

Ikke start bilen

I sommer så NAF en stor økning i antallet feilfyllinger. Tall viser at antallet feilfyllinger steg med 50 prosent fra februar til juli i år.

– De fleste sakene koster mellom 5.000 og 10.000 kroner, men det gjelder hvis bilen ikke har vært startet opp og kjørt med feil drivstoff, eventuelt kun kjørt noen meter. Da er det kun snakk om tømming og rengjøring av tank, og kanskje skifte av noen filtre. Hvis du kjører bilen til motoren stopper av seg selv, øker sjansen for at det er skjedd skader i motoren. Dette kan fort bli kostbart, gjerne opp mot 100.000 kroner. Heldigvis er det få skader per år som er så ille, sier Ytre-Hauge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Trodde de fylte bensin - fikk noe helt annet på tanken

Kan dekkes av forsikringen

Det er forskjeller blant forsikringsselskapene om feilfylling dekkes av kaskoforsikring, eller om man må ha en utvidet forsikring.

Forklaringen på hvorfor vi fyller feil, er ofte at man fyller drivstoff av gammel vane, men akkurat på uhellsdagen kjører en bil som går på noe annet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan være at familier har to biler, en som går på bensin og en på diesel, at du har lånebil akkurat den dagen, eller har leid bil på ferie. Mange kjører også en arbeidsbil på diesel og er vant til bensin privat, eller omvendt, sier Frende sin skadesjef.

Les også: Slik sparer du tusenvis av kroner på bulker og riper

Dette gjør du

– Hva skal du gjøre hvis du er uheldig og fyller feil?

– Hvis du merker det før du starter bilen er rådet klart: Ikke start den! Det er først når du starter motoren at drivstoff blir sugd inn i dyser og motor. Det er da skaden oppstår. Så hvis du oppdager det før du har startet; dytt bilen vekk fra pumpen, ring veihjelp og få bilen tauet til verksted, sier Ytre-Hauge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tar du feil her – kan det bli kjempedyrt

Verst på nyere dieselbiler

– Hvordan merker man det hvis man fyller feil og ikke kommer på det selv?

– Du vil merke det ved at bilen rett og slett stopper opp og ikke vil starte igjen. Det er flere parametere som spiller inn på hvor fort dette skjer. Hvor mye drivstoff som var på bilen fra før, for eksempel. Eller om du har en ny eller gammel bil. Eldre biler tåler mer før de stopper. Nyere biler har mer følsomme elektroniske styringssystemer for drivstoff. Nyere dieselbiler som feilfylles med bensin får ofte store skader hvis de blir kjørt. Derfor kan skadeomfanget kan være større på nyere biler, sier leder for motortakst i Frende, Svein Monsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette skjer når du feilfyller

Hvis du skulle være så uheldig å starte motoren er det dette som skjer, og som skader bilen din:

Drivstoffpumpen begynner å gå når du vrir om nøkkelen. Bensin eller diesel trekkes inn i systemet. Det er i denne prosessen det kan oppstå skader hvis du starter motoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De to drivstoffene har ulik måte å antenne på. Høy kompresjon antenner diesel, mens det er en tennplugg som antenner bensin.

Hvis du kjører med feil drivstoff vil varsellamper etter hvert lyse og motoren vil bli dårligere. Til slutt vil bilen stoppe.

Les også:

Advarer om DAB-dekningen: Kan være sikkerhetsrisiko

Slik sparer du drivstoff - og penger

Saken ble først publisert på Broom.no