Meny

Stasjonsvogn for deg som vil skille deg ut

Jaguar er opptatt av å appellere til aktive kunder, når de nå lanserer sin nye stasjonsvogn: XF Sportbrake. I dette bagasjerommet skal du blant annet kunne få plass til 27.800 golfballer – ifølge Jaguar.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kanskje markedets mest elegante familiebil.

Jaguar selger biler som aldri før. De er mest i vinden akkurat nå, takket være sine SUV-er. To er allerede lansert – og en tredje, helt elektrisk, er på vei.

Men de har også en konkurrent til Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Volvo V90: Jaguar XF.

Første generasjon XF kom til verden for ti år siden, og er solgt i 350.000 eksemplarer verden over.

Det er kanskje ikke den første du tenker på i dette segmentet. Men sedan-utgaven av siste generasjon har vært på markedet i to år allerede.

Nå er det duket for stasjonsvogn – eller Sportbrake, som Jaguar kaller det.

Test: Jaguar Sportbrak: Klassens vakreste – og minst kjente

Jaguar har fått mye skryt for designet sitt de siste årene. XF Sportbrake følger opp – og er en av de lekreste stasjonsvognene på markedet.


Firehjulsdrift

Innstegsmodellen får 163 hk dieselmotor, forhjulstrekk og manuell- eller automatgirkasse. Denne har et forbruk på bare 0,45 l/mil.

Men du kan også få den med firehjulsdrift, kombinert med dieselmotor på 180 hk. Startprisen for denne i Prestige-utførelse, som inkluderer en god porsjon utstyr og vinterdekk, er 599.900 kroner.

Toppmodellen blir dieselmotoren på 300 hk – som har et dreiemoment på hele 700 Nm. Det er en skikkelig familieracer!

XF Sportbrake er kun tilgjengelig med èn bensinmotor – og den er på 250 hk. Noen elektrifiserte drivlinjer får du ikke. I alle fall ikke ennå.

Her er stasjonsvognene med mest plass

Lettere

At Jaguar tar sportslige kjøreegenskaper på alvor, vises blant annet på vektskåla. De har slanket stasjonsvogna med opptil 200 kilo fra forrige generasjon. Det har blant annet vært mulig takket være utstrakt bruk av aluminium.

I utgangspunktet er XF Sportbrake bakhjulsdrevet, for å sikre mest mulig underholdende kjøregenskaper. Men på AWD-utgaven, fordeles trekkraften til framhjulene når det er nødvendig.

Samtidig får den samme sportslige fjæring som i sedanen, i tillegg til luftfjæring bak, som sørger for nivåregulering når bilen er fullastet.

Så lekker kan en stasjonsvogn være

XF blir tilgjengelig med opptil 300 hk. Innstegsmodellen får dieselmotor på 163 hk.


Kortere – men mer romslig

XF har forøvrig blitt seks cm kortere siden sist. Men akselavstanden har økt, noe som gir bedre plass til beina i baksetet.

Samtidig er bagasjerommet på 565 liter. Legger du ned ryggen på baksetene, øker dette til 1.700 liter. Jaguar har finregnet litt på dette, og funnet ut at dette tilsvarer 27.800 golfballer eller 664 sykkelhjelmer. Kjekt å vite!

Hos Jaguar Land Rover i Norge gleder Country Director, John Helmersen, seg til å lansere bilen hos forhandlerne.

– Nå er den tilgjengelig som stasjonsvogn og har et stort potensial fordi den kombinerer praktiske funksjoner med sportslige egenskaper, sier Jaguar-sjefen.

Jaguar kommer med elektrisk SUV – og den er ikke langt unna

Les også:
Så lekker kan en stasjonsvogn fra Jaguar være
Med denne Jaguaren blir du førstemann til fjells

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært