Historisk bilsalg: Annen hver nybil er nå elektrisk

De ladbare bilene går sin seiersgang i det norske markedet. Volvo XC90 (over) er blant bestselgerne blant de ladbare hybridene i Norge.
De ladbare bilene går sin seiersgang i det norske markedet. Volvo XC90 (over) er blant bestselgerne blant de ladbare hybridene i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens dieselbil-salget er i fritt fall.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen kjøper flere elbiler og ladbare hybrider enn vi nordmenn. Salget av disse bilene har økt kraftig de siste årene, og i september har vi satt ny rekord.

Den ladbare andelen av nybilsalget endte på hele 48 prosent. Av disse er 28 prosent elbiler, mens 20 prosent er ladbare hybrider. Til sammenligning hadde disse to biltypene en markedsandel på 37 prosent samme måned i fjor. Her går det med andre ord unna i rekordfart.

Mange har venteliste

Elbilsalget fikk en ekstra boost av at Tesla leverte ut rekordmange biler i september. Antallet endte på nesten nøyaktig 2.000 biler, jevnt fordelt på Model S og Model X. Når Volkswagen i tillegg solgte like i underkant av 1.000 eksemplarer av sin e-Golf, ble det en svært sterk salgsmåned for elbilene.

Salget av de ladbare hybridene har økt kraftig etter hvert som stadig nye modeller har kommet på markedet. Samtidig er det ventelister på flere modeller, noe som gjør at det reelle salget i mange måneder er høyere enn det som dukker opp på de offisielle registreringsstatistikkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor er dette Norges mest solgte Mercedes

Noen er taperne

En av dem som har meldt seg på her i det siste er Kia, med to nye modeller. Deres Optima og Niro kommer begge som ladbare hybrider. Førstnevnte har lengst elektrisk rekkevidde i sin klasse (62 kilometer), samtidig som prisen ligger et godt stykke under bestselgeren VW Passat GTE.

Totalt sett ble det registrert 13.484 nye personbiler i september, det er 370 færre (minus 2,7 prosent) enn i september 2016. Hittil i år er det registrert 116.358 nye personbiler, det er 483 flere enn i samme periode i 2016. Her hører det også med til saken at 2016 var det beste året for nybilsalget i Norge siden 1986. Det kan med andre ord ligge an til ny bestenotering i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens de elektriske bilene har rekordsalg, går det langt tråere for biler med bensin- eller dieselmotor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under

1.000 nye Tesla Model X-eiere i Norge i september, det merkes godt på registreringsstatistikken.
1.000 nye Tesla Model X-eiere i Norge i september, det merkes godt på registreringsstatistikken.

Nye EU-regler kan bli spikeren i diesel-kista

Lavste diesel-måned siden 2002

I september hadde bare 18,8 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, i september 2016 var andelen 27,7 prosent. Trekker vi fra dieselhybrider var det 18 prosent av de nyregistrerte personbilene i september som bare hadde dieselmotor, mens andelen i 2016 var 26,4 prosent.

– Vi må tilbake 15 år i tid, til september 2002, for å finne en måned med så lav dieselandel som i september i år, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

– Trenden er klar, vi registrerer at stadig flere nybilkjøpere velger biler med andre motoralternativer enn diesel.

Volkswagen er størst

52,6 prosent av de nye personbilene registrert i september hadde bensinmotor. Trekker vi fra de med bensinhybriddrift, er bensinmotorandelen 22,0 prosent. I 2016 var andelen for alle personbiler med bensinmotor 53,3 prosent og 25,8 når de med bensin/hybriddrift ikke tas med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så langt i år er Volkswagen Golf Norges suverent mest solgte nybil, etterfulgt av BMW i3, VW Passat og Toyota-modellene RAV4 og Yaris.

VW er størst blant bilmerkene, med en markedsandel på 14,9 prosent. Toyota ligger på 11,7 prosent, mens BMW så langt i år har en markedsandel på 8,3 prosent. Det er for øvrig det høyste tallet BMW noen gang har hatt i det norske markedet.

Topp 20 : Dette velger vi nordmenn når vi skal ha helt ny bil