Vent med å kjøpe Nissan X-Trail

Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no
Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er et godt argument for å vente med å kjøpe verdens mest solgte SUV til over nyttår.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan er inne i en svært nyhetsrik periode. Nye Qashqai er på plass. En helt ny utgave av en annen storselger, elbilen Leaf, er vist frem og kommer til Norge til våren.

Den tredje store nyheten er en oppgradert utgave av X-Trail, verdens mest solgte SUV. Vi har kjørt nykommeren både under den internasjonale lanseringen i Østerrike, men også en liten runde på norske veier.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no
Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no

Ikke forvent noen revolusjon. Kjøre- og drivlinjemessig er den akkurat som før. I stedet er det de små tingene som er forandret og forbedret.

Men det skal legges til at utgangspunktet var bra, slik at de store endringene ikke var nødvendige.

De utvendige endringene er moderate. På sedvanlig facelift-vis snakker vi om nye LED-lykter, støtfangere osv, slik at familielikheten med øvrige Nissan-modeller blir mer sammenfallende. Den V-formede grillen er på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er årets «må ha»-SUV

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no
Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no

Vi har kjørt X-Trail med den største dieselmotoren på 177 hk kombinert med både automat og manuell girkasse. Vi likte motoren, som gir nok futt i det daglige. Maksimalt dreiemoment er på 380 Nm og gir dermed en seig bil som er fin ved langkjøring. Motoren kan kombineres med Nissan Xtronic CVT automatkasse. Dette kan fort bli en favoritt her hjemme.

X-Trail ble kjørt på alt fra raske motorveier til svingete småveier. Vi fikk også kjørt en 12 km rundløype med det som til tider kunne minne om norske hytteveier. Her overbeviste X-Trail med et understell som var med på notene. Samme opplevelse hadde vi på dårlige norske grusveier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakkeklaringen er på 21 cm, som bør være tilstrekkelig for de fleste.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no
Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no

Nissan X-Trail er beregnet på aktive familier, som trenger god plass og god fremkommelighet. Crossoveren kan også leveres med syv seter.

Det er kanskje som syv-seter den har sitt første fortrinn i forhold til konkurrentene. Per i dag er det omtrent bare Land Rover Discovery Sport, Skoda Kodiaq og Kia Sorento av SUV-ene som leveres med syv seter, i tillegg til Mitsubishi Outlander, med ikke den populære hybriden. Snart kommer dessuten VW Tiguan Allspace. Nøyer du deg med trekk på bare forhjulene er også Peugeot 5008 en interessant utfordrer.

Les også: Da bør du legge om til vinterdekk nå

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no
Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no

Interiøret har fått en oppgradering, med mer skinn og mykere plast. Testbilene var utstyrt med et delikat lyst interiør i beige og lyst brunt. Rattet er helt nytt. Det er tykkere enn før og leveres med varme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av X-Trails styrker er det fleksible interiøret, hvor baksetene kan justeres både i lengderetning og vinkel. Varme har de også. Bagasjerommet er også fleksibelt. I 5 seters utgaven vi kjørte kan gulvet i bagasjerommet heves og senkes. Praktisk.

I baksetet sitter du høyt med god utsikt. Likevel har du god plass til hodet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no
Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no

Det X-Trail burde hatt var adaptiv cruisekontroll, som etter hvert har blitt vanlig for biler i denne prisklassen. I 2018 kommer imidlertid Nissans Pro Pilot-system i X-Trail, noe som vil heve standarden på bilen flere hakk. I tillegg til adaptiv cruisekontroll får du en aktiv filholder, varsler for kryssende trafikk bakfra og automatisk nødbrems.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransen blir tøff for X-Trail, ikke minst i Norge, hvor hybrid-modeller har tatt fullstendig overhånd. Mitsubishi Outlander er storselgeren med sin ladbare SUV. Toyotas hybridversjon av RAV4 selger også svært bra. Konkurransen står mellom blant annet Mazda CX-5, VW Tiguan og til dels Ford Kuga, i tillegg til 7-seterne vi allerede har nevnt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Volkswagen legger Ducati-salg på is

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no
Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no

Prisene starter på 327.000 kroner for dieselvarianten med 130 hk, manuell kasse og laveste utstyrsgrad.

Kjører du full pakke dCi 177 hk Tekna Xtronic og 7 seter er prisen 562.000 kroner. Da er det meste av utstyr inkludert.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no
Nissan X-Trail. Foto: Hegnar.no

Vi sitter igjen med et positivt inntrykk av Nissan X-Trail. Du får en fin pakke med plass, utstyr og en helt ok pris. Men det kan være et poeng å vente med å bestille bilen til man får med Pro Pilot-systemet, som med ett gjør bilen ett hakk mer moderne.

Saken er opprinnelig publisert på Hegnar.no