Bilen med flere ansikter

Med RS5 i "Dynamic"-mode, girvelgeren i "Sport" og ESP-systemet deaktivert kan man kjøre avgårde med lauch control. Da nærmest "spretter" RS5 til 100 km/t på superkjappe 3,9 sekunder. Foto: Audi
Med RS5 i "Dynamic"-mode, girvelgeren i "Sport" og ESP-systemet deaktivert kan man kjøre avgårde med lauch control. Da nærmest "spretter" RS5 til 100 km/t på superkjappe 3,9 sekunder. Foto: Audi

Audi RS5 har en særdeles spaltet personlighet. Det passer bortgjemte landeveier som hånd i hanske.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Å skape en RS5 er ingen enkel oppgave når konkurrentene bærer navn som BMW M3, Mercedes C 63 AMG, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Lexus RC F og hvis vi skal strekke strikken, Porsche 911. Kjøperne forventer at den er like god til hverdags som til fest, og aller helst skal være både bøllete og elegant.

I dag er det fest. Man skal nemlig ikke langt over svenskegrensen før det åpner seg et mylder av herlige veistrekninger man nesten skulle tro er laget med en RS5 i tankene. Oversiktlige og brede veier som slynger seg gjennom landskapet fra Värmland og nedover i Västra Götaland, som regel med et asfaltdekke vi av en eller annen grunn ikke klarer å matche i Norge.

Forrige RS5 hadde en turtallsvillig V8 under panseret, et beist av en motor, som i tillegg til å gi kupeen friske sportsbilytelser, bød på et lydbilde få andre forunt på denne siden av Nascar. I likhet med på de fleste andre bilmodeller på markedet, er overlading på plass og et par sylindre fjernet på arvtageren. Sånt får de mest ihuga entusiastene til å rynke på nesen, men det er liten grunn til å ta på vei over «tapet».

Fyrverkeri

En ny 2,9-liters biturbomatet V6-motor, som Porsche også benytter seg av, har overtatt. Det er en real kraftpakke. 450 hestekrefter er like mye som den gamle V8-eren kunne by på, men nye sekseren har hele 170 Nm mer å banke i bordet med. Fullt moment på hele 600 Nm er tilgjengelig hele veien fra 1.900 til 5.000 omdreininger.

De to turboladerne er plassert mellom sylinderrekkene. Innsugsluften strømmer gjennom sin respektive turbo og rett inn i forbrenningskammeret gjennom doble kanaler for rask respons. Dette resulterer i en motor med jevn momentkurve som reagerer lynkjapt ved gasspådrag uansett turtall.

2,9-literen er rett og slett et fyrverkeri. La gå, den er ekstremt effektiv og på den måten lite dramatisk. Men du verden for en fart den setter på den 1.655 kilo tunge sportscoupeen. 0-100 km/t fyker unna på imponerende 3,9 sekunder, et tall du normalt sett må ha en supersportsbil for å være i nærheten av. Og draget i mellomregisteret, som jo er langt mer vesentlig, er hinsides. Savnet av bulderet fra V8-eren kompenseres med et herlig snerr fra den responsvillige, kruttsterke sekseren, som fint evner å gi deg et snev av tunnelsyn når den får prestere som best.

Les også: Mange vil ha Porsche hybrider

Dr. Jekyll og Mr. Hyde

Så var det dette med den spaltede personligheten. Det er nemlig ingen negativ egenskap i en bil som skal være mye av alt. Hverdagsbil, helgecruiser, sportsbil og attpåtil firehjulstrekker. Snill, slem eller noe midt i mellom? Alt kan bestemmes med et par tastetrykk på «Drive select»-knappen, samt et napp i girspaken.

I «Comfort» oppleves RS5 nokså A4 – bokstavelig talt. Styringen er mindre direkte, understellet snilt satt opp, gassresponsen litt latere og motorlyden nesten fraværende. I «Auto» tilpasser bilen seg førerens kjørestil og er under vanlig bruk det de fleste vil velge. Men det er i «Dynamic» magien finner sted og RS-bokstavene kommer til sin rett. Styringen blir millimeterpresis, sekserklangen overtruffen, understellet sportsbilstivt og responsen i motoren like «på» som en femåring med sukkerkick.

Men, det kan nesten bli for mye av det gode, selv på de herlige veiene mellom Årjäng og Bengtsfors som vi nærmest er alene om å bruke denne dagen. Det er her det glimrende «Individual»-programmet kommer til sin rett. Her kan du styre de ulike settingene manuelt. For vår del innebærer det å ha «Dynamic»-innstilling på styring, motorlyd og respons, men derimot «Auto» på understellet. Da føles RS5 fortsatt mer enn potent nok, men vi slipper den slitsomme småhoppingen på steder veibanen ikke er helt slett. Helt perfekt.

Les også: Her er Mercedes-AMG Project ONE

Inspirert av et monster

Audi forteller at nye RS5 er inspirert av deres legendariske 90 IMSA GTO. Et 720- hesters monster av en baneracer med en vettskremt utgave av turbofemmeren fra Pikes Peak-bilen S1 under panseret. Med den tidligere Formel 1-føreren Hans-Joachim Stuck bak rattet vant Audien nesten hver gang den stod på startstreken i 1989-sesongen av IMSA GTO. Det ble dog ingen sammenlagtseier verken i fører- eller konstruktørmesterskapet fordi bilen fortsatt var under utvikling da sesongens to første løp ble kjørt.

I dagens RS5 er det ingen vettskremt rekkefemmer under panseret, ikke noe eksosutblås ut av passasjerdøra, ingen svær vinge på koffertlokket og ingen F1-fører bak rattet. Nykommeren er likevel en imponerende kjøremaskin. Matchvekten er godt kamuflert både under akselerasjon og under forsering av krevende svingpartier. Quattro-systemet sender i utgangspunktet 60 prosent av kreftene til bakhjulene for å gi en overstyrt karakter. Faktisk kan hele 85 prosent sendes til bakakselen, som i tillegg er utstyrt med en aktiv sportsdifferensial.

RS5 føles ikke understyrt slik som enkelte eldre S- og RS-modeller fra Audi hadde en tendens til. Selv på hard in-turn er den med på notene, svært så forutsigbart og kontrollert. Farten gjennom svingen er mer ubehagelig for innmaten i kroppen enn det er skummelt for RS5-en. Quattro-grepet er nesten forbausende bra selv på tidvis vått føre, og den tilnærmet øyeblikkelige leveransen av motorkraft er med på å gjøre målet om høy utgangsfart til en lek. De eneste gangene man kommer på at RS5 – til tross for vektnedgang kontra forgjengeren – er en nokså tung bil, er ved harde innbremsinger.

Les også: - Jeg tror vi bare er i starten av noe som blir veldig stort

Herskapelig nok

Vi ankommer turens «mål». Eller rettere sagt destinasjon, siden målet med turen – å ha en herlig kjøretur i RS5 – var i boks for lenge siden. Baldersnäs Herrgård er fasjonabel og vakker der den ligger ytterst på en halvøy, omkranset av Lexsjön.

Vi sklir rolig gjennom alleen, forbi bodene og håndverkbutikkene, og inn foran det flotte inngangspartiet. Hadde bilen vært en nesten hvilken som helst annen ville en herskapelig lunsj inne på herregården nå stått øverst på ønskelisten etter over fem timer uten verken vått eller tørt. Men selv ikke det som garantert er et gastronomisk høydepunkt får oss til å engang vurdere å skru av motoren.

I stedet blir det inngått en vennskapelig avtale med sidemannen om fastfood på vei tilbake mot den norske hovedstaden. Vi er velsignet med en tilmålt tid bak rattet på dette kinderegget av en bil, og sånt sløser man ikke bort på unødvendig luksus. RS5 er nemlig både anvendelig, snill og bøllete – og herskapelig nok.

Audi RS5 Coupé

Motor: 2,9 TFSI

HK/kW/Nm: 450/331/600

0-100 km/t: 3,9

Toppfart: 250 km/t (280 km/t med RS-designpakke)

Blandet forbruk: 0,87 l/mil

CO2-utslipp: 197 g/km

Vekt: 1.655 kg

L/B/H: 4.723/1.861/1.360

Bagasjerom: 465 liter

Pris fra: 1.009.700 kr

Pris testbil: 1.243.100 kr

_____________________________

Pluss

  • Fantastisk respons og kraft
  • Herlig grep
  • Lekkert og sportslig interiør

Minus

  • Var forgjengeren tøffere å se på?
  • Høyt forbruk i praksis

_____________________________

Design

Tøff og svulstig i formene med barske detaljer, men forgjengeren med V8 så sintere ut. Og en RS5 kan være veldig sint!

Førermiljø

Det skal hardt gjøres å ha det bedre bak et ratt enn i RS5, og setene byr på førsteklasses støtte og komfort.

Kjøreegenskaper

Skarp styrefølelse, herlig bitt i fronten, klistergrep og god balanse. Da er det vanskelig å ønske seg særlig mer.

Ytelser

Akselererer som en superbil og har respons som en sugemotor gjør at savnet etter V8-eren ikke er nevneverdig stort.

Plass

Vent på Sportback-modellen dersom plass er viktig for deg. Ellers utmerket helge- eller feriebil for to med 465 liters bagasjerom.

Mye for pengene

Downsizing og lavere vekt har sine fordeler, men over millionen for en ego-kupé er fortsatt mye penger. Og det er før du krysser av for utstyret.

Konklusjon

Et herlig kinderegg av en bil som balanserer hverdags- og sportsbilegenskaper på en glitrende måte, med en motor som gir supersportsbilytelser og et lydbilde til å få gåsehud av. En litt skarpere «look» hadde satt prikken over I-en.

_____________________________

TESTKARAKTER: 8 / 10

Les også:

– Personlige bilskilt er ikke et overklassefenomen

Kjørte på E18 – med denne utsikten

Denne pickupen vekker oppsikt i trafikken

«Nye» vinterdekk viste seg å være syv år gamle

Topp 5: Norges billigste biler med 4 x4

Dette er bruktbilene fra helvete

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen/Motor

Personvernpolicy