Ansiktsløft for bilen som reddet Mazda

Artikkelen fortsetter under annonsen

CX-5 ble en umiddelbar suksess da den kom til Norge for fem år siden. Den reddet Mazda fra en plass i glemselen. Nå er den her i «ny» utgave.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fortsatt bygges CX-5 i Japan. Mange ser på dette som et kvalitetsstempel.

De utvendige endringene er små, bilen er akkurat like lang og har de samme motorene.

Det litt frekke utseendet er noe av det som har bidratt til at mange norske kunder har falt for bilen og derfor er det naturlig at man er forsiktig med å endre dette.

En helt «ny» bil, sier Mazda, men «nye» CX-5 er nok mer enn en ansiktsløftning. Likevel er mye forbedret på komfort og sikkerhetsutstyr.
En helt «ny» bil, sier Mazda, men «nye» CX-5 er nok mer enn en ansiktsløftning. Likevel er mye forbedret på komfort og sikkerhetsutstyr.

Den litt sportslige kjørefølelsen på landeveien står i stil til utseendet, uten at det går ut over komforten. Det vi først og fremst merker forskjell på er kjørekomforten. Fabrikken har gjort en god jobb når det gjelder å dempe støyen i kupeen.

Innvendig er oversikten god og kvalitetsfølelsen et hakk bedre enn før.

I tillegg har bilen fått nye og mer komfortable seter (litt kort sittepute), mer oppgradert sikkerhetsutstyr og mer komfortutstyr.

Les også: Dette blir Norges billigste familie-SUV!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Testen fortsetter under)

Da barna i baksetet oppdaget egne ladeuttak til telefon og iPad, kom betegnelsen «Kongebil!» raskt i bruk.

Mazda CX-5 er godt utstyr allerede i basisutgave, men siden «rimeligste» motor er på 165 hester, blir den ingen prisvinner.

Den starter på 365.000 kroner ferdig på veien.

Mazda selger fortsatt en stor andel diesel av CX-5 og vår testbil med 175 hesters turbodiesel, automatgir, firehjulstrekk koster tett oppunder 500.000 kroner.

Les også: Dette er bilene «alle» snakker om nå

FAKTA: Mazda CX-5

Lengde/bredde/høyde: 455/184/168 cm

Vekt: 1535/533 (kg, inkl fører/nyttelast)

Hengervekt: 2100 kg

Sikkerhet: 5 stjerner i 2012 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)

Sikkerhet voksne: 94 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)

Sikkerhet barn: 87 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)

Opplyst forbruk (l/mil): 0,58 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

Vårt målte forbruk (l/mil): 0,58 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)

CO2 (g/kg): 152 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

NOx (mg/km): 60,2 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

Støy (80 km/t): 63,5 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)

Støy (akselerasjon): 71,0 dBA (målt ved 80 km/t under full akselerasjon med automatgir)

Akselerasjon (0-100): 10,5 sekunder (målt med to personer i bilen)

Akselerasjon (50-80): 3,8 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)

Bremselengde (80-0): 24,1 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)

Speedometer (misvisning i 80): 75,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)

Takhøyde foran/bak: 102/97 cm (målt av Motor)

Beinplass bak: 73 cm (målt av Motor)

Bredde bak: 138 cm (målt av Motor)

Bagasjerom (liter): 506 (oppgitte fabrikktall)

Bagasjerom (maks lengde): 94/172 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)

Bakkeklaring: 19,5 (målt av Motor)

Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.


Pris: Fra kr 354.000, pluss reg. kostnader (Core, 165 hk bensin)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi testet: Vår testmodell er en CX-5 175 hk diesel Optimum aut. 4 WD, som koster 497.000, pluss reg.kostnader. Motor: Fire syl. rekkemotor m/turbo, 2,2 lit. diesel, 129 kW/175 hk v. 4,500 omdr. – dreiemoment 420 Nm v. 1.800 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 9,5 sek. Toppfart: 206 km/t. Dekk på testbilen: Toyo Proxes – 225/55 R19

Artikkelen fortsetter under annonsen


Miljø og forbruk: 5/10

Vi målte forbruket til 0,58 l/mil, det samme som fabrikken oppgir. CO2-utslipp: 152 gram per km. NOx-utslipp: 60,2 milligram per km. Dette er høyt sammenliknet med en del konkurrenter med dieselmotor.


Pris: 8/10

Vår testbil (497.000 kroner) har høyeste utstyrsnivå, største motor, firehjulstrekk og automatgir. Rimeligste utgave (354.000 kroner ) har forhjulstrekk, Core-utstyr og 165 hesters bensinmotor. Ikke den laveste prisen i klassen, men stor motor og bra utstyr trekker opp.


Driftskostnader 7/10

Erfaringsmessig har Mazda gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Drivstoff-forbruket er relativt lavt; fra 0,50 til 0,58 l/mil.


Annenhåndsverdi 10/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg bedre enn snittet både i markedet og i klassen. Autolease anbefaler å velge 4x4, automatgir og utstyrsnivå Optimum for at bilen skal holde seg best i pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen


Praktisk 8/10

Bagasjeplass: 506 l. Passer familie med to barn. Store dører/høy sitteposisjon gir lett atkomst. Hengervekt: 2.100 kg. Høyest bakkeklaring: 19,5 cm. Store stolper bak stjeler sikt under rygging, men godt plassert skjerm med tydelige farger hjelper.

Artikkelen fortsetter under annonsen


Sikkerhet 9/10

Nyeste CX-5 er ikke kollisjonstestet, men modellen fikk 5 stjerner i EuroNCAP i 2012 for god sikkerhet til voksne og barn i bilen. Trekk for sikkerheten til myke trafikanter. Oppgradert sikkerhetsutstyr i vår testbil (bl.a. automatisk bybrems og LED hovedlys).


Design 8/10

Pene linjer, helthetlig gjennomgående design og elegant eksteriør. Klassisk og funksjonelt interiør uten ekstra dilldall. Elegant materialvalg med hvitt skinninteriør, som faller i smak hos oss.


Utstyr 9/10

Bedre utstyrt enn de fleste konkurrenter. Standard komfortutstyr: Bl.a. LED hovedlys, regnsensor, fartsholder, navigasjon, ryggekamera og skinnseter. Standard sikkerhetsutstyr: Bl.a. automatisk bybrems og fotgjengerbrems, blindsonevarsler, filskiftvarsler og kollisjonsvarsler.

Artikkelen fortsetter under annonsen


Komfort 8/10

Meget behagelige seter, men sitteputen litt kort. God sikt fremover, bra plassering av instrumenter. Varme i rattet. Lav innvendig støy ved kjøring, men høyere under akselerasjon. Fjæringskomforten på landeveien er god. Barna sitter godt i baksetene, og varme og lademuligheter slår an.


Kjøreegenskaper 8/10

175 hk. og 420 newtonmeter gjør CX-5 sterk og rask. 10,5 sek. fra 0-100 km/t og 3,4 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester. Kjapp og lett på landeveien, presis styring og stabilt understell. Overrasker med relativt tidlig slipp på bakhjulene i kritiske manøvrer. Antisladdsystemet hjelper deg å beholde kontrollen. Kort bremsestrekning: 24,1 m. fra 80 km/t.


Totalt: 80 av 100 poeng

Hanne Sparre-Enger, redaksjonssjef i Motor:

«Denne bilen passer for familier med to barn og godt voksne som vil komme lett inn/ut av bilen, men som også vil ha en tøff bil som er god å kjøre.»

Les også:

En bil for store anledninger

Her er flere smarte SUV'er med begrenset plass

Perfekt franskmann for barnefamilier

Testen er opprinnelig publisert på Motor.no