Dette er bilklassen som vokser mest akkurat nå
Her er fem ting du bør vite om disse bilene.
Kjøpevanene våre på bil har forandret seg mye de siste årene. Viktigst her er bølgen av SUV-er som har tatt store markedsandeler fra de tradisjonelle familiebilene.
Det startet med store og dyre biler. Så kom de mer folkelige familie-SUVene og de siste årene har utvalget av kompakte crossovere nærmest eksplodert.
Størrelsesmessig hører de hjemme i småbilklassen, med lengde på rundt fire meter. Men de er mer høybygde enn de tradisjonelle småbilene, noe som gir høyere sittestilling og i mange tilfeller også litt mer plass.
Daihatsu Terios og Honda HR-V er to av pioneerene i denne klassen. Siden har en rekke merker og modeller meldt seg på. Sist ut: Nye Kia Stonic som vi i Broom nylig har prøvekjørt i Tyskland.
Her er 5 ting du bør vite om denne bilklassen.
1. Voldsom økning
De siste fem årene har salget i denne klassen økt med 300 prosent. Det er ventet en dobling av dette igjen, de kommende to årene. Interessen blant kundene øker stadig, samtidig som en rekke bilmodeller er på vei inn.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMange av dem er rimelige og kommer fra de folkelige bilmerkene. Men også premium-produsentene har fått med seg det som skjer i denne klassen. Først ut: Audi med sin Q2.
Mer om Q2: Liten, sjarmerende – og temmelig dyr
2. Penger å tjene
Bilprodusentene tjener nesten ikke penger på småbilene. Marginene er presset og konkurransen intens. Lav pris er det viktigste salgsargumentet for de aller fleste av dem.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen på crossoverne kan de ta seg bedre betalt. De koster kanskje litt mer å produsere, men det mer enn kompenseres av høyere pris. Dermed blir det ekstra viktigere å få kjøperne over til denne klassen.
3. Merke er ikke så viktig
Kundeundersøkelser viser at merket ikke er så viktig for kundene i dette segmentet. De velger gjerne noe annet enn det de kjører i dag.
Dermed blir klassen også svært viktig for bilprodusentene som er i angrepsposisjon. Det er enklere å rekruttere ny kjøpere her, enn i andre bilklasser.
Artikkelen fortsetter under annonsenPlutselig ble kjøperne deres 20 år yngre
4. Velges på grunn av design
Kundene i denne klassen svarer ”design” når de blir spurt hva som er det viktigste kriteriet for bilvalget. De vil ha en litt høyreist bil som gjerne utstråler sporty livsstil, heller enn en tradisjonell småbil.
Kjøperne etterspør også skreddersydde designløsninger, både utenpå og inni. Derfor er tak i kontrastfarge, utvendige stylingelementer og gjerne også sterke farger innvendig viktig her. For mange handler det om å få en bil som skiller seg fra mengden, uten at det behøver å koste veldig mye.
5. Firehjulstrekk? Nei, takk!
Noen produsenter tilbyr muligheten for 4x4 i denne klassen, men mange har rett og slett droppet det. Hvorfor? Jo, fordi bare en liten del av kjøperne vil ha det. Da sparer man både vekt, drivstofforbruk og utslipp på å droppe det.
Dessuten blir bilene rimeligere. For de fleste holder det med litt ekstra bakkeklaring. Det er smart, både på dårlige veier og for å forsere brøytekanter på vinteren.
Så billig kan du få bil med skikkelig 4x4
Denne var tidlig ute, nå kan du gjøre gode kjøp
Saken ble først publisert på Broom.no