– Det morsomste er all oppmerksomheten den får

Lars Olav arvet sin 1967-modell Volvo Duett av sin far. At han tar godt vare på klassikeren er det liten tvil om. Foto: Privat.
Lars Olav arvet sin 1967-modell Volvo Duett av sin far. At han tar godt vare på klassikeren er det liten tvil om. Foto: Privat.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen vant førstepremie, mens eieren var på sykehus.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Volvo Duett: Verdens beste bil, verdens første flerbruksbil – eller mer landbruksredskap enn bil?

Meningene er mange og delte om Volvo klassikeren som kom midt på 50-tallet og fulgte oss helt fram til 1970, parallelt med nyere både Amazon Herregårdsvogn og 145. Det sier ikke så rent lite om populariteten!

Utseendemessig var den snarlik Volvo PV 444 og 544, men Duett eller 445 / 210, som er de offisielle betegnelsene, er egentlig en helt annen bil enn en PV som stasjonsvogn. Duetten har nemlig separat ramme, i motsetning til PV som har selvbærende karosseri.

Dette var nok også bilen som startet trenden med Volvos etter hvert så berømte herregårdsvogner.

Disse bilene var en gang et vanlig syn på norske landeveier. Nå derimot, er det sjelden de dukker opp i trafikkbildet. Men som gamle Volvo flest. De er fortsatt ettertraktet som samler- og hobbybiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lars Olav Rindseter fra Dombås overtok sin Duett fra faren, og det er liten tvil om at han steller godt med bilen.

Eirin var ikke så bilinteressert – så kjøpte hun gammel Volvo

Her er hans historie:

Volvo før og nå. Det er nøyaktig 50 år mellom disse to bilene. Foto: Privat.
Volvo før og nå. Det er nøyaktig 50 år mellom disse to bilene. Foto: Privat.

Bilen:

Merke, modell: 1967 modell Volvo Duett, 210.

Hvor lenge har du eid den? Siden juni 2016

Hva har du gjort med den? I mitt eie har den kun fått små kosmetiske oppgraderinger, som dekk med hvitside. dekor på siden, nye emblemer, litt ny krom rundt om. Det var min far som eide den før meg, og da ble den helrestaurert i Litauen, med både rustsveising og lakkering.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik ser Duetten ut inni etter oppussing i Litauen: Foto: Privat
Slik ser Duetten ut inni etter oppussing i Litauen: Foto: Privat

Liker best med bilen: Særpreget. Det er ingen som har en Duett lik min, så det er moro med all oppmerksomheten den får. Nesten hver gang jeg kommer ut av butikken, kan jeg være sikker på at det står noen og beskuer den. Alltid hyggelig å komme i snakk med mennesker om gamle Volvoer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Liker minst med bilen: Kreftene. Skulle gjerne hatt noe litt sprekere enn en B20-motor. Men det er også en del av sjarmen at den er litt lat da...

Volvo Amazon, modellen som la grunnlaget for Volvos suksess

Beste opplevelse med bilen: Da den fikk pokal for 1. plass Duett, Fineste Lakk og Peoples Choice blant 150 utstilte Volvoer på Volvotreffet i Heidal i år. Det var min far som kjørte den dit, da jeg ikke kunne være med selv. Jeg var fortsatt på sykehuset med min kjæreste og våre da to dager gamle tvillingjenter. Jeg smilte ekstra bredt den dagen.

Framtidsplaner for bilen: Fortsette å oppgradere med ny krom, nye deler til interiør ++. Den skal snart få trukket opp nye seter. Servicevogn er også et begrep under utvikling, så det kommer mer effekter i bagasjerommet som stammer fra 60- og 70-tallet. I tillegg skal jeg pusse opp en Combi-Camp henger (uten telt) i samme farge som bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drømmebil: Jeg er veldig glad i gamle Volvoer, og elsker italiensk design. Så det må bli en gammel Volvo Bertone av noe slag. 2-serie Bertone er vakkre biler.

Det lyse beltet rundt vinduene var et påfunn fra Volvo for å få bilen til å virke lavre enn det den var. Foto: Privat.
Det lyse beltet rundt vinduene var et påfunn fra Volvo for å få bilen til å virke lavre enn det den var. Foto: Privat.

Volvo-klassikerne har hatt en solid prisøkning

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eieren:

Navn: Lars Ola Rindseter

Alder: 26 år.

Bosted: Dombås i Gudbrandsdalen

Litt om meg selv: Nybakt far til to tvillingjenter, bosatt på Dombås sammen med samboeren Cecilie. Jeg jobber til daglig som serviceselger for karosseri og lakk-avdelingen hos Sulland Otta.

Volvo-interessen har jeg vokst opp med og fått etter min far. Helt siden jeg var 15 år har det passert mang en Volvo i mitt eie, både 1, 2, 7- og 9-serie, i tillegg til Volvo V70 og S60. Har kjørt mye over både Vest- og Østlandet på Volvotreff de siste årene.

Velfylt verktøykasse og en ekstra oljeskvett er obligatorisk når man kjører gammel bil. Foto: Privat.
Velfylt verktøykasse og en ekstra oljeskvett er obligatorisk når man kjører gammel bil. Foto: Privat.

Vis fram bilen din:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Lars Ola om? Bruk kommentarfeltet under:

Les også: Veronica (21) elsker Volvoen sin – bare én ting er frustrerende

Saken ble først publisert på Broom.no