Kjører du diesel gjennom bomringen i Oslo i rushtiden, må du betale 59 kroner
Fra og med søndag koster det ekstra å passere bomringen i Oslo i rushtiden. Kjører du dieselbil kan du vente deg et kraftig prishopp.
1. oktober må bilistene rette seg etter to nye betalingsregler i hovedstaden. Det skal koste mer å kjøre biler som regnes å ha de verste utslippene og det skal koste ekstra å kjøre bil i rushtida.
– I dag koster det 35 kroner å kjøre en dieselbil gjennom bomringen og mot Oslo sentrum i rushtida. Fra 1. oktober vil det koste 59 kroner. Det er altså 24 kroner opp fra dagens nivå, sier leder for Oslopakke 3-sekretariatet Terje Rognlien til NRK.
Grunntaksten for en dieselbil blir på 49 kroner, mens bensinbilene får en grunntakst på 44 kroner. Kjører du bil i den verste kø-tiden legges det på 10 kroner. Nullutslippbilene slipper unna rushtidsavgiften frem til mars 2019.
Der bilistene må gjennom Bærums-snittet, i tillegg til bommen, øker prisene til 77 kroner for dieselbiler og 74 kroner for bensin- og hybridbiler i rushtida.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBakgrunn: Enighet om nye bomsatser i Oslo
Tror på bedre luft
Målet bak takstene er å bedre lufta i Oslo og samtidig sørge for at det blir mindre trafikk på veiene.
– Ønsket er at all vekst i persontrafikken skal tas med kollektiv, gange og sykkel, sier Rognlien.
Transportøkonomisk institutt er imidlertid skeptiske til effekten av rushtidsavgiften.
– Vi kan nok ikke forvente de store effektene av dette på køene på morgenen. Til det er differensieringen for liten, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen.
Les også: Nguyen Berg: – Oslopakke 3 vil gjøre Oslo til en bedre by å bo i
Reduserte køer i Bergen
I august i år kom tall som viste at økte bompengesatser i Bergen har ført til kortere køer. Ifølge Statens vegvesen var det 14 prosent færre biler på innfartsårene i rushtiden ett år etter innføringen. Samtidig økte trafikken med 11 prosent i halvtimene før og etter rushtidsavgiften.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Dette motbeviser det mange har ment – nemlig at bompengesatser må dobles mange ganger for å redusere bilbruken i rushtida. Man kan forvente å oppnå samme i Oslo som i Bergen når de innfører tids- og miljødifferensierte takster i oktober, sa professor i transportøkonomi hos Statens vegvesen James Odeck.
Les også: Oslopakken kan gi rushtidsavgift og ny T-bane
Oslopakke 3
Det er Oslopakke 3 som ligger til grunn for de nye takstene i hovedstaden. Våren 2019 innføres toveis innkreving i Oslo, halv takst hver vei, ny indre bomring i Oslo og bommer på bygrensa for trafikk fra Follo og Romerike.
93 prosent av bompengene som brukes i Oslo skal gå til kollektivtiltak, sykkel og gange.
Fakta om Oslopakke
* Fra 1. oktober i år blir bilister i Oslo og Akershus ilagt rushtidsavgift og en egen dieselavgift, en såkalt miljødifferensiering. Kombinert med høyere bomtakster skal det gi effekt på luftforurensing og miljø.
* Rushtidstaksten for dieselbiler blir 58 kroner og 53 for bensinbiler. Normaltakst vil bli henholdsvis 48 og 43 kroner. Dagens takst er 34 kroner.
* Det skal etableres en ny, indre bomring i Oslo. Det er imidlertid uklart hvor de nye bomstasjonene skal plasseres.
* Fra 2019 vil det bli toveis innkreving i bomringene.
* Det vil innføres én times fritak fra bombetaling etter at en bilist har betalt ved bomringene.
* Bevilgningene til kollektivtrafikk økes med over 70 prosent fra forrige avtale.
* 93 prosent av bompengene som brukes i Oslo skal gå til kollektivtiltak, sykkel og gange.
* De neste 20 årene gis det 50 milliarder til satsing på kollektiv og sykkel.
* Ny sentrumstunnel for T-bane er fullfinansiert.
* Fornebubanen er fullfinansiert, med nye T-banevogner.
* Nytt signal- og sikringsanlegg skal gi en bedre kapasitet, spesielt i T-banetunnelen.
* Baneløsning på Nedre Romerike med tverrforbindelse i Groruddalen er sikret finansiering med 12 milliarder.
* Rammen til trikk og bane økes til over 10 milliarder.
* 4,2 milliarder i bompenger settes av til å bygge ut sykkelveier, det gjør at hele sykkelveinettet i Oslo nå er finansiert.
* Det settes av midler til lokale byutviklingstiltak som Røatunnelen, et lokk over E6 i Groruddalen og lokk over E18 ved Filipstad.
* Avtalen skal gi 12 millioner færre bilpasseringer gjennom bomringen og biltrafikken inn til Oslo skal reduseres med 11 prosent.
* Oslo og Akershus er enige om en reduksjon i biltrafikken med 15 prosent over bomringen innen 2019. Det tilsvarer 66.000 færre biler om dagen.
* Nytt opplegg for bomsatser skal redusere antallet osloborgere som bor i «rød sone» for luftforurensing fra dagens 200.000, til mellom 10-20.000 i 2022.
* Partene er enige om å bygge ut rundt 1,5 km av de planlagte 4,5 km i første del av utbyggingen av E18.
* Utover dette skal ingen vei bygges ut før ny forhandling er gjennomført i 2020.
* Ny bussterminal på Lysaker skal bygges ferdig til åpning av Fornebubanen.
(Kilde: MDP, AP, SV) (©NTB)
Bakgrunn: Slik gikk det da Bergen innførte rushtidsavgift
Les også: Oslo-borgere sitter mest i Kø i Norden