Her frister de med mye utstyr og god pris
Og det er ikke alt Opels nye SUV har å by på. Les testen:
Opel Grandland X
Motor: 1,2-liter turbo, bensin
Effekt: 130 hk / 230 Nm
Forbruk: 0,52 l/mil
0-100 km/t: 10,9 sek.
Toppfart: 188 km/t
Bagasjerom: 514 liter
Lengde x bredde x høyde: 447 x 185 x 160 cm
Vekt: 1.295 kg
Pris fra: 318.900 kroner
Opel er inne i sitt mest hektisk år noen gang. Ikke bare har de lansert elbilen Ampera-e, men de gir gass med SEKS andre nyheter også i 2017.
Det er en rekordsterk modelloffensiv – som inkluderer alt fra flaggskipet Insignia, til minibussen/varebilen Vivaro.
Innimellom disse er det dessuten plass til to nye kompakt-SUVer: Grandland X og Crossland X.
Førstnevnte ble avduket i Norge allerede for den offisielle premieren i Frankfurt. Den lanseres i januar, men vi har mulighet til å teste den allerede.
Grandland X plasserer seg i klassen sammen med biler som Nissan Qashqai, Peugeot 3008 og Toyota Rav4. Med andre ord et segment svært mange nordmenn kjøper bil i.
Konkurransen er tøff, men Opels tilnærming er ganske smart. De frister med lav innstegspris, et stilig og sporty design som treffer bredt – og ikke minst en rikholdig liste med utstyr.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVi kan allerede røpe at Opel har gjort en grundig jobb. Dessuten har de et ess gjemt i ermet. Bli med på test!
Denne Opelen skal trekke nye kunder
Hvordan er den å kjøre?
Du sitter høyt og komfortabelt i AGR-setene til Opel. Sittekomforten er det rett og slett få som matcher i dette segmentet. Akkurat det er jo også svært viktig. Det hjelper ikke med en rålekker bil som kjører som en drøm, hvis du sitter vondt ...
Grandland X er for øvrig også en imponerende god bil å kjøre. Den kjennes større ut enn den er, på en positiv måte, og ligger stabilt og trygt på veien. I tillegg er den stille og komfortabel også i høye hastigheter. Det fikk vi merke på Autobahn, da speedometernåla bikket 180 km/t.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI tillegg er den ganske engasjerende når du kommer på svingete vei.
Hvis du bestiller topputgaven, får du ulike program for offroad-kjøring. Det er imidlertid ikke snakk om 4x4 i denne omgang. Her er det forhjulstrekk som gjelder.
Artikkelen fortsetter under annonsenOpel er først i klassen med super-lys
Hvordan er plassen?
Med en lengde på 4,47 meter er de utvendige målene relativt kompakte. Likevel får du et imponerende romslig bagasjerom på 514 liter. Nissan Qashqai har til sammenligning 430 liter, mens Peugeot 3008 har 520 liter.
Plassen i bagasjerommet er også lett å utnytte, og legger du ned ryggen på baksetene får du 1.652 liter til rådighet. Det er skiluke, men du får ikke tredelt bakseterygg. Her er det 60/40 som gjelder.
En smart detalj er at du kan åpne bakluka gjennom å sparke under bakfangeren. Praktisk hvis du har hendene fulle av poser eller kofferter.
I baksetet sitter to voksne helt greit, plassen er bra til beina og hodet. Baksetene er oppvarmet og det er også mulig med 220V uttak. Akkurat det er gull verdt for mange.
De som sitter foran har også romslig med plass. Kanskje kunne en ønsket seg litt mer oppbevaringslommer til å stue bort ting og tang i midtkonsollen. Men det er i alle fall to bra koppholdere.
Artikkelen fortsetter under annonsenHer avdukes SUV-nyhetene lenge før tiden
Finest utenpå eller inni?
Opel har valgt et tøft design på Grandland X. De nye Opel-vingene i grillen, som tas igjen i LED-lysene, gir bilen inntrykk av å være bredere enn den faktisk er.
Artikkelen fortsetter under annonsenFrontfangeren har markerte og sporty linjer rundt luftinntakene – og skliplate gir skikkelig SUV-preg. Med egen farge på taket får den ekstra særpreg. Finest blir det når bilen leveres i en litt sprek farge – som blå eller rød.
Du kan også få opptil 19" felger.
På innsiden ser det imponerende solid og nesten litt premiumaktig ut. Her har Opel tatt store steg de siste årene. Infotainmentsystemet, som inkluderer klassens største skjerm, er dessuten bedre enn både Nissan, Peugeot og Toyota sin systemer.
Når du kjenner på det som ser ut som skinntrukket dashbord og midtkonsoll, merker du imidlertid at ting ikke er så mykt som på premiumbilene. Oppløsningen på ryggekamera og 360 graderskamera, er også ganske dårlig sammenlignet med dyrere modeller.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen så snakker vi altså om en bil til en helt annen pris enn modellene i premiumsegmentet.
Opel har dessuten valgt en tradisjonell løsning med plassering av instrumentene, mens konsern-slektningen Peugeot 3008 har gått for lite ratt og høyt plasserte instrumenter. Smak og behag avgjør hva som passer deg best.
Èn ting vil gjøre at mange i Norge vil vente med å kjøpe denne
Går den bra?
Vi testet Grandland X med to motoralternativer: 120 hk diesel og 130 hk bensin.
Begge disse passer bilen godt – men vi liker best bensinmotoren. Den har en fin og myk gange og et bra kraftoverskudd. Dessuten er forbruket imponerende lavt. Ved blandet kjøring er det oppgitt til 0,52 l/mil. Det er for eksempel lavere enn Qashqai klarer med 115 hk (0,56 l/mil).
Artikkelen fortsetter under annonsen0-100 km/t leveres på 10,9 sekunder med bensinmotoren, mens dieselutgaven trenger 12,2 sekunder på samme øvelse.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen når det kommer til forbruk, er naturligvis dieselmotoren i særklasse. Den er oppgitt med bare 0,43 l/mil. Med et dreiemoment på hele 300 Nm (bensinutgaven har 230 Nm), får du også et veldig solid bunndrag.
Nordmenn vil nok aller helst ha en ladbar variant. Og den kommer! Opel kan ikke si så mye om når, men den får rundt 300 hk og firehjulsdrift. Da snakker vi ...
Konklusjon:
Med startpris på 328.900 kroner er Grandland X en gunstig nykommer i klassen. Nå skal det sies at vi anbefaler å gå for toppmodellen, Premium, med en raus porsjon utstyr. Da blir prislappen 344.900 kroner (eks leveringsomkostninger). Men da har du også klassens best utstyrte modell.
Opel sier at ambisjonen er å selge rundt 1.000 biler i 2018. Det tror vi de klarer.
Med en ladbar hybrid på vei, har de dessuten et solid oss gjemt i ermet. For når den kommer, er det mye som tilsier at interessen blir enda høyere. Ikke bare fordi den får en gunstig motorisering med tanke på avgifter, men også fordi den får firehjulsdrift.
Les også:
Ble satt inn på låven i 1977 – og så glemt 3.700 nordmenn har kjøpt Opel Ampera-e – usett Så langt kan elbil-sensasjonen Opel Ampera-e gå
Denne saken ble først publisert i Broom.no