Ser salgsboom for suksessbil

Nissan-sjef Hiroto Saikawa skal i hvert fall doble salget av Leaf, som har solgt 300.000 biler på syv år. Foto: AFP
Nissan-sjef Hiroto Saikawa skal i hvert fall doble salget av Leaf, som har solgt 300.000 biler på syv år. Foto: AFP

Nissan har hårete salgsmål for ny Leaf. Nissan-sjefen tror på trebobling av salget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TOKYO, JAPAN (Finansavisen): Et ansikt bare en mor kan elske, er det vi tenker på når vi ser første generasjon Nissan Leaf. Det særegne uttrykket har likevel slått an med nærmere 300.000 solgte biler på syv år, hvor mer enn 10 prosent har funnet veien til Norge, skriver Finansavisen.

– Vi skal selge det vi får tak i, sier kommunikasjonssjef for Nissan i Norden, Marina Maneas Bakkum, om den nye bilen.

Hvor mange det blir er usikkert, men hun bekrefter at det blir «i hvert fall» 2.000 biler neste år fra de lanseres i februar, da Norge er et prioritert marked. Får de flere kan de slå rekorden fra 2014 på 4.871 biler, men på verdensbasis blir veksten ifølge Nissan-sjef Hiroto Saikawa enda større.

– Vi skal selge mer enn dobbelt så mange av den nye bilen, kanskje så mye som tregangeren, fastslår han.

Fremtiden

Det gjorde han foran et fulltallig pressekorps fra hele verden under lanseringen av andre generasjon Nissan Leaf i Tokyo i forrige uke. Der sa han også at Leaf er den nye kjernen i Nissan.

Rekkevidden økes med 40 prosent til 378 kilometer ifølge NEDC-standarden med en 40 kW batteri. Samtidig økes effekten fra 80 til 110 kW, eller fra 110 til 150 hestekrefter.

– Neste år vil vi lansere en bil med enda lenger rekkevidde, avslører Saikawa uten å røpe hvor stort batteriet da blir.

Rykter skal ha det til at det blir på 60 kW, og rekkevidden vil da trolig bli på over 500 kilometer, slik Opels Ampera-e er.

Les også: Så mange vil sikre seg Mercedes' el-SUV

(Saken fortsetter under)

Foto: AP Photo/Eugene Hoshiko
Foto: AP Photo/Eugene Hoshiko

Selvkjørende

Blant den nye teknologien som innføres i nye Leaf er ProPilot, ProPilot Park og e-pedal. ProPilot vil gjøre det mulig å følge både trafikken og kjørefeltene på motorveien så lenge sjåføren holder på rattet. En rekke kameraer og radarer sørger for det.

12 sensorer i for- og bakstøtfangeren gjør i tillegg bilen kapabel til å parkere seg selv, enden du lukeparkerer eller parallellparkerer med nesen ut eller inn når du må lade. Vi fikk testet systemet på en innendørs parkeringsplass og det fungerer utmerket.

Etter å ha aktivert systemet finner bilen en parkeringsplass. Når du velger hvordan du vil parkere slipper du alt bortsett fra P-knappen og bilen gjør alt, inkludert svinge, gi gass, skifte gir og sette på parkeringsbremsen.

Såkalt e-pedal lanseres også i nye Leaf, som ved et tastetrykk gjør det mulig å kjøre bilen uten å måtte benytte bremsepedalen, da bremse- og ladeeffekten optimaliseres ved å slippe gasspedalen.

Les også: Kraftig vekst i luksusbilsalget

Kommunikasjon

Bilen er også frontfigur når det gjelder Nissan Intelligent Mobility, som blir en kjerneverdi for selskapet fremover. I tillegg til de overnevnte teknologiene er NissanConnect integrert i bilen og din smarttelefon, og kommuniserer med dine kontaktpunkter, infrastruktur og andre elementer i omgivelsene. Effektiv lading og trafikkavvikling er noen av fortrinnene dette gir.

Modell Nissan Leaf

  • Motor: Elmotor
  • HK/kW/Nm: 150/110/320
  • 0-100 km/t: Ikke oppgitt
  • Toppfart: Ikke oppgitt
  • Vekt: 1.490 kg
  • L/B/H: 448/179/154 cm
  • Rekkevidde: 378 km
  • Ladetid (80 prosent): 4 timer eller 30 minutter
  • Bagasjerom: Stort
  • Veil. pris: 274.000 kr

Nissans design-sjef Alfonso Albaisa hadde en god dag på jobben da han presenterte den nye bilen.

– Bilen viser både hvor vi har vært og hvor vi skal. Første generasjon Leaf var banebrytende på flere måter og nå har vi laget en bil som er mer harmonisk, med en dynamisk front, elegante linjer og en helhetlig hekk, sier han fornøyd.

Les også: Ford satser på sykkeldeling!

Likandes

Det kan han være da utseendet ikke lenger bare elskes av skaperne av bilen, men også oss andre. At den frittstående antennen på taket er litt 2009, at Chademo-ladesystemet ikke er best på alle måter og at interiøret ikke er premium kan vi likevel leve med. Slik tusenvis av nordmenn snart også vil.

– Folk har allerede meldt sin interesse og stilt seg på ventelister, gjerne hos flere forhandlere for å sikre seg, sier Bakkum.

– Tør dere si noe om bilen med det større batteriet kommer til å dominere fra neste år?

– Det vil nok i stor grad avgjøres av prisforskjellen. Samtidig ser vi at behovet avgjør og selv i dag kjøper folk bilen med det lille batteriet, konstaterer hun.

Les også:

Nå blir det rekordår – igjen

André la inn skambud på gammel luksus-SUV – og fikk den

Derfor har det aldri vært bedre å kjøpe småbil

Bilen din blir påkjørt og skadet – du må betale

Nå kommer drømmebilen for veldig mange familier

Én ting kan spare SUV-eiere for veldig mye penger

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen/Motor

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden