Alle gode ting er tre

Nye Cayenne er en snau centimeter lavere enn forgjengeren. Det skaper et mer dynamisk og sportslig design. Foto: Porsche
Nye Cayenne er en snau centimeter lavere enn forgjengeren. Det skaper et mer dynamisk og sportslig design. Foto: Porsche

Tredje generasjon Porsche Cayenne kommer til forhandlerne i desember – lettere, raskere og rimeligere enn sine forgjengere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var mange som hevet brynene da Porsche i 2002 lanserte SUV-en Cayenne. Noen hevdet at den legendariske sportsbilprodusenten gravde sin egen grav, men markedet ville definitivt ha en sporty SUV, og i etterkant har Porsche solgt 760.000 Cayenne-eksemplarer. Kanskje hadde det ikke lenger vært noe som heter 911, hadde det ikke vært for at bilkjøperne kunne få Porsche-emblem også på hverdagsbilen.

Nå er tredje generasjon Cayenne snart på plass for å friste SUV-elskende nordmenn. Selv om Porsche både har fått lillebroren Macan og Panamera i stallen, har de selv stor tro på nykommeren. Ikke minst på grunn av enda kvassere og mer sportslige kjøreegenskaper.

– Nye Cayenne vil sette ny standard for kjøreopplevelse i sin klasse. Fabrikken har fokusert på å øke spennvidden mellom komfort og sportslighet, som blant annet er oppnådd gjennom et nytt trekammers luftfjæring, PDCC og vektreduksjon, sier Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.

Lar vente på seg

Det er modellene Cayenne og Cayenne S som i første omgang lanseres. Begge har sekssylindrede turbomotorer under panseret på henholdsvis tre og 2,9 liter. Innstegsmodellen har treliteren med én turbo og 340 hestekrefter, den kvassere S-en har 2,9-literen med biturbo og 440 hester. Med Sport Chrono-pakke og inntil 65 kilo lavere matchvekt enn forgjengeren gjør Cayenne S fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder og har en toppfart på 265 km/t. Ingen sinke, med andre ord.

(Saken fortsetter under)

Bilens bakende har i motsetning til fronten fått en helt ny og tøffere "look". Veldig likt det vi finner på spesielt Panamera, men også på ikonet 911. Foto: Porsche
Bilens bakende har i motsetning til fronten fått en helt ny og tøffere "look". Veldig likt det vi finner på spesielt Panamera, men også på ikonet 911. Foto: Porsche

Likevel legger den norske importøren ikke legge skjul på at utgaven som passer norske kjøpevaner best, ikke vil bli å finne hos forhandlerne i år.

– Vi får en del biler allerede i år, men mange vil nok vente på den ladbare hybriden som kommer til neste år, sier Scheel, som likevel ser positivt på tiden fremover.

– Cayenne-modellen har solgt bra de siste årene, og en ny modell vil selvsagt gi ytterligere fart i salget fremover, sier Scheel.

Les også: Elektrisk MINI skal skille seg ut

Konservativt front

Den nye Cayenne er ingen facelift, men derimot en helt nyutviklet modell. Porsche mener selv at utseendet bærer preg av dette, og mener de har forbedret dette betydelig.

– Vårt primære mål har vært å fremheve bilens karakter. Den skulle bli mer Porsche og mer Cayenne, sier Michael Mauer, sjefdesigner hos Porsche.

Porsche har ikke dratt til voldsomt da fronten på nye Cayenne skulle skapes. Slektskapet til lillebror Macan er tydelig. Foto: Porsche
Porsche har ikke dratt til voldsomt da fronten på nye Cayenne skulle skapes. Slektskapet til lillebror Macan er tydelig. Foto: Porsche

I timene etter lanseringen kunne man allerede lese heftige debatter på nettet om hvorvidt Porsche kunne dratt på betydelig mer da de designet Cayennens frontparti. Mange mener den sender tankene rett tilbake til faceliften av første generasjon. Vår erfaring er at dette kan endre seg når man opplever bilen live, og Porsches familiebiler har jo hatt en tendens til å måtte vokse seg litt på publikum. Men at Cayenne deler utrykket vi kjenner fra lillebror Macan er i hvert fall sikkert. Bakpartiet – med tydelige trekk fra både Panamera og 911 - er vesentlig mer endret kontra forrige modell. Likevel er slektskapet til de øvrige Porsche-modellene i sortimentet tydelig.

Les også: Storselgere på gang for Skoda

Delikat førerplass

Dersom du allerede har en Cayenne, vil du kjenne deg veldig godt igjen i den nye modellen. For tilsynelatende er ikke endringene enorme. Men – heldigvis vil nok mange si – har Porsche ryddet litt opp i midtkonsollen, så nå er det langt mer oversiktlig, og mindre knapper og hjul som skal betjenes.

Interiøret er velkjent for Porsche-kjennere og ligner veldig på det vi finner i nye Panamera som ble lansert i 2016. Legg merke til de rene, rette linjene, samt ryddesjauen som er gjort i midtkonsollen. Foto: Porsche
Interiøret er velkjent for Porsche-kjennere og ligner veldig på det vi finner i nye Panamera som ble lansert i 2016. Legg merke til de rene, rette linjene, samt ryddesjauen som er gjort i midtkonsollen. Foto: Porsche

De rette, rene linjene fra eksteriøret videreføres i interiørdesignen. De dominerende luftslusene på hver side av skjermen i forgjengeren er borte, og en større trykkfølsom skjerm er på plass. Det hele ser svært så ryddig, sporty og delikat ut, og fremstår nesten identisk med interiøret vi finner i nye Panamera som ble lansert i 2016.

Også plassmessig har det kommet forbedringer. Nye Cayenne er 6,3 centimeter lengre enn generasjon to og er dermed tett på fem meter lang med sine 4.918 millimeter på strømpelesten. I høyden har den derimot krympet med en snau centimeter for at bilen skal se mer sportslig ut. Bagasjerommet sluker hele 770 liter.

Les også: Ford satser på sykkeldeling!

Rimeligere

Cayenne har en startpris på 1.219.000 kroner. Cayenne S vil begynne på 1.415.000 kroner, og det er åpnet for bestilling på begge. Porsche-importøren forteller at nye Cayenne både er bedre utstyrt som standard enn forrige modell, samt at den har blitt rimeligere grunnet lavere vekt og CO2-utslipp.

Estimer likevel med et solid påslag i prisen for å få en greit utstyrt bil. Slik er det uavhengig av hvilket premiummerke du velger. De første bilene kommer til Norge i desember, og den ladbare hybriden lar vente på seg til neste år. Diesel snakkes det foreløpig ikke om, men ryktene sier at også en oljebrenner vil bli å finne under panseret litt senere i modellens livssyklus.

Les også:

Nå blir det rekordår – igjen

André la inn skambud på gammel luksus-SUV – og fikk den

Derfor har det aldri vært bedre å kjøpe småbil

Bilen din blir påkjørt og skadet – du må betale

Nå kommer drømmebilen for veldig mange familier

Én ting kan spare SUV-eiere for veldig mye penger

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen/Motor

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden