Meny

5 ting du bør vite om Volvos nye SUV

Interessen var skyhøy under den aller første visingen av Volvo XC40 i Milano, Italia.
Interessen var skyhøy under den aller første visingen av Volvo XC40 i Milano, Italia.
Slik skal de kapre yngre kjøpere

Volvo har akkurat vist en viktig og helt ny bil i et segment de ikke har hatt noen modell i tidligere.

Nemlig XC40, en kompakt SUV. En bil som har vært planlagt lenge og så nå kommer i grevens tid.

Kompakt-SUV-segmentet er verdens raskest voksende bilsegment. Ingenting tyder på at dette vil avta med det første.

Vi var tilstede på avdukningen i Italia. Les mer om det her:

Helt nye biler er alltid spennende. Hva er nytt? Hva er tanken bak? Hvorfor har de gjort det slik? Har de tenkt noen tanker ingen andre har tenkt før? Får vi se noe helt nytt?

Spørsmålene over kan besvares med et felles ja.

Ettersom vi var til stede da duken ble dratt av bilen, kan vi nå gi deg førstehåndsinformasjon og noen annerledes fakta rundt Volvo-nyheten:

1. Høyttalerne i dørene:

Ingen høyttaler, men en stor kopp- flaskeholder.
Ingen høyttaler, men en stor kopp- flaskeholder.

At høyttalerne skal være i dørene har vel nærmest vært en vedtatt sannhet i alle fall de siste 40 årene.

Volvo XC40 har IKKE høyttalere i dørene. Grunnen er at de ved å ta bort disse kunne lage større og bedre dørlommer, med god plass. Så der du normalt ville funnet dørhøyttalerene finner du nå en solid flaskeholder. Høyttalerene er plassert i dashbordet.

Denne Volvoen har gått jorden rundt 18 ganger!

2. Tak i kontrastfarge:

Volvo Amazon hadde det da den ble lansert på slutten av 50-tallet, men gikk fort bort fra det. Volvo Duett hadde det også, for å få bilen til å se lavere ut enn den egentlig var. Tofarget lakkering fra fabrikk. Ut over disse to har Volvo i all hovedsak levert ensfargede biler.

Men velger du nye XC40 i den litt sporty R-Design-utgaven, får du den med tak i kontrast-farge. Sort eller hvitt. Som standard. På de andre XC40-variantene kan dette leveres som et tillegg.

3. Rødt gulvteppe:

Teppene er ikke bare litt røde. De er veldig røde ...
Teppene er ikke bare litt røde. De er veldig røde ...

Jo, gulvteppene er knall-røde. Det kan vi ikke huske å ha sett i noen bil siden Peugeot 205 GTI regjerte i gatene på midten av 80-tallet. Tøft for noen. Litt too much for andre? Definitivt annerledes og litt lekent.

Hvorfor må det alltid være svart eller grått – eller om man er klin gæren beige eller brunt?

Rødt gjør hele interiøret litt mer lekent og ungdommelig. Hvor praktisk det egentlig er, gjenstår å se.

Om to år skal alle Volvoene ha elmotor

4. Satser på yngre kjøpere:

– Vi satser på en yngre og urban kjøpegruppe.

Dette har vi hørt minst 100 ganger før, på utallige billanseringer. Volvo sier det samme – men legger dog til at XC40 er for alle. Absolutt alle. Det at de velger å legge lanseringen til Milan Fashion week viser at det mener alvor med satsingen på yngre kjøpere.

Det samme gjør designet som Volvo faktisk fikk VELDIG mye skryt av av smått blaserte motorjournalister under lanseringen.

Volvo setter stadig nye rekorder

5. Som på en Levi`s:

Olabukse triks? Svensk flagg på forskjermen.
Olabukse triks? Svensk flagg på forskjermen.

Den lille røde eller oransje lappen på baklomma til den amerikanske bukseprodusenten har definitivt bidratt til suksessen. Fjellräven kopierte dette og syr et svensk flagg på lårlommen til sine turbukser. Nå gjør Volvo det samme, bortsett i fra at de ikke syr, men monterer en liten tag med svensk flagg mellom forskjerm og panser på XC40.

Vi tenker at det vitner om stolthet over produktet. Det understreker også dette med skandinavisk design som Volvo legger mye vekt på. Det viser også at den kinesiske eieren Geely lar Volvo være Volvo.

Les også: Her er Volvos nye storselger XC40

Volvo lover: Nå skal det bli slutt på rotet!
Nå er det like før Volvo viser sin splitter nye SUV
Her er Volvo-nyheten du egentlig ikke skal se

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Annonse
Populært