Her blir vogntogsjåføren tatt på fersken

Juksing med avgassrensesystemet gjør at vogntogene forurenser mye mer enn de skal. Her ble det også avdekket brudd på bestemmelsene for hviletid. Foto: Statens vegvesen.
Juksing med avgassrensesystemet gjør at vogntogene forurenser mye mer enn de skal. Her ble det også avdekket brudd på bestemmelsene for hviletid. Foto: Statens vegvesen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jukser slik at de blir rene miljøbomber.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kontrollørene til Statens vegvesen har fokus på tunge kjøretøyer. Her handler det både om det tekniske og om sjåførene har alt det formelle i orden.

Mye av arbeidet gjøres ved kontrollstasjonene rundt om i landet. Men Vegvesenets kontrollører er også aktivt ute i felten, og stopper kjøretøyer.

Nå har Vegvesenet gjennomført kontroll på Husum kontrollstasjon i Hedmark. Her fikk de bekreftet en trend vi har sett mer av i det siste:

Utstyr som manipulerer

– I kontroller rundt omkring i landet blir det oppdaget manipulasjon med avgassrensesystemet på tunge kjøretøy. Disse manipulasjonene setter avgassutslippene tilbake på nivået til starten av 2000-tallet, forteller Geir Thomas Finstad som er fagleder ved Utekontroll Hedmark.

På Husum ble det stoppet et utenlandsk vogntog påmontert manipulasjonsutstyr som setter ADblue-funksjonen og avgassrensesystemet ut av funksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet

Når man ratter rundt på kjøretøy av denne størrelsen er det ekstra viktig å være våken, men dessverre er ikke brudd på hviletiden uvanlig. Foto: Statens vegvesen.
Når man ratter rundt på kjøretøy av denne størrelsen er det ekstra viktig å være våken, men dessverre er ikke brudd på hviletiden uvanlig. Foto: Statens vegvesen.

Les også: Russisk vogntog kjørte rett forbi kontrollen, så fant Vegvesenet dette

Brudd på hviletiden

Dermed slipper vogntoget ut mye mer enn tillatt. Føreren hadde i tillegg brudd på kjørehviletiden. Bare fem timer og åtte minutter i døgnhvile.

– Førere som hviler for lite er en fare for seg selv og andre i trafikken. Det er også en utfordring at det blir jukset så mye på miljøutslippene fra disse kjøretøyene, avslutter Finstad.

Les også: Her står vogntoget – etter å ha stukket av fra to kontroller

Saken er først publisert på Broom.no